obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Klacht over Online? Post hier je Online klacht over b.v. een storing met internet, telefonie of je modem. Grof taalgebruik is echter niet toegestaan!
 Onderwerp afdrukken
lijnhuur/opzegging domein
Jun
Ik heb Online een mail gestuurd over de plotse lijnhuur die na mijn KPN opzegging gefactureerd werd.

In het kort: Online verwijst in haar eigen voorwaarden naar hun site voor het tarief van lijnhuur en meer informatie, maar hun site geeft die info helemaal niet. Integendeel: het enige wat ik kon vinden is dat zo'n kpn abo helemaal niet nodig is, maar zonder daarbij te zeggen dat er lijnhuur kan worden gerekend.

Daarnaast meldde ik dat ze mijn domeinnaam veel te vroeg gestopt hebben.
De mail die ik ze stuurde staat hieronder.

Na een half uur had ik al antwoord van iemand die kennelijk direct bij het woord 'lijnhuur' al dacht het te weten. Dat antwoord staat onder mijn mail: ik moet maar Online telefonie nemen.

Dat meldt Online alleen nergens in haar voorwaarden of op de site, het wordt lijkt het gewoon ter plekke bedacht om van me af te komen. Target halen ofzo, lekker snel die mail eruit. Denk ik dan.

Ik ga het er niet bij laten zitten. Voorwaarden zijn voor Online zelf ook van toepassing; je kunt er niet zomaar even wat bij bedenken.

En ik erger me echt kapot aan klantenservicemedewerkers die veel te snel denken het antwoord gegeven te hebben en blijkbaar niet lezen wat hun klanten te zeggen hebben. Mijn stemming gaat dan ook direct achteruit; m'n reactie op hun antwoord staat helemaal onderaan.

Ik heb mijn vervangende Tele2 abo al geselecteerd, maar liever heb ik natuurlijk een echte oplossing van Online, ik ben al meer dan 12 jaar abonnee en heb over internet zelf geen klachten, nooit gehad ook.

------------------------------------------------------------------------

Beste Online,

Op mijn factuur van mei 2016 zie ik bedragen staan voor lijnhuur. Dat komt als een grote verrassing voor me en ik ben het niet eens met uw beslissing deze lijnhuur in rekening te brengen.

Uw algemene voorwaarden zeggen dit erover:

"Als de Klant zijn aansluiting op het vaste telefonienet van KPN beëindigt, kan Online.nl aan de Klant een extra vergoeding in rekening brengen gebaseerd op de kosten die KPN voor de verbinding van de Dienst aan Online.nl in rekening brengt alsmede administratiekosten van Online.nl. De hoogte van deze vergoeding is te vinden op de website van Online.nl".

De laatste zin zegt expliciet dat op uw website te vinden is welk tarief u in rekening brengt, indien u een tarief in rekening zou brengen. In deze voorwaarden laat u verder in het midden of een dergelijk tarief al dan niet van toepassing is. Klanten zijn dus op uw website aangewezen.

Maar op uw site is nergens iets over lijnhuur te vinden. Nieuwe abonnementen maken er geen melding van, noch van een eventuele noodzaak om KPN Vaste Telefonie te hebben. Als ik bij de veelgestelde vragen kijk, staat het er evenmin bij. Als ik zoek in de kennisbank wordt het ook niet gevonden. Ik heb gezocht op in elk geval deze trefwoorden:

lijnhuur
doorbelasting
KPN
vaste lijn
vaste telefonie
telefonie

Wel zegt u in uw productinformatie expliciet over KPN aansluitpunten: "Dit betekent overigens niet dat u een telefoonabonnement van KPN nodig heeft." (https://www.online.nl/service/veelges...de-vragen/ en dan Internet > Productinformatie > Internet van Online.nl bij u thuis).

Zelfs op uw tarievenlijst is lijnhuur of een tarief ervoor niet te vinden (tarieven vanaf 30 maart 2016: https://www.online.nl/uploadedFiles/C...ine_nl.pdf )

Een postcodecheck laat mij zien dat ik voor € 24 een abonnement heb dat -op papier- sneller is dan het mijne, waar geen KPN voor nodig is en waar geen lijnhuur voor betaald hoeft te worden, en dat goedkoper is dan mijn huidige abonnement + lijnhuur. Ik voel me dus best genaaid als trouwe klant sinds 2004.

In andere woorden, helemaal nergens zegt u wanneer precies 'lijnhuur' van toepassing is, en een tarief hiervoor noemt u al helemaal niet.

Het is dan dus niet mogelijk om van tevoren de gevolgen te kennen van een opzegging van het KPN telefoonabonnement. Sterker nog, door uw verwijzing naar uw site voor meer informatie en vervolgens door het ontbreken van precies die informatie wekt u de indruk dat 'lijnhuur' gewoonweg niet van toepassing is. Zeker als u bij productinformatie over internet expliciet zegt dat er geen KPN abonnement nodig is zonder ook maar iets over bijkomende kosten te zeggen!

U bent verplicht (en uw voorwaarden verwijzen er zelf naar) uw lijnhuurtarief te vermelden en duidelijk te maken wanneer dat wel en niet van toepassing is. U doet dat niet. Ik wil dan ook dat u stopt met het factureren van lijnhuur en de reeds door mij betaalde lijnhuur terugbetaalt.

Voor de volledigheid wijs ik u erop dat ik contractvrij ben en dat als u volhardt in uw beslissing deze kosten bij mij in rekening te brengen, ik zal gaan overstappen naar een andere internetprovider. Bij Tele2 bijvoorbeeld kan ik een sneller abonnement krijgen voor minder geld. O, en zonder lijnhuur. Met spijt, want ik ben al meer dan twaalf jaar een tevreden klant van Online.nl.

Ten tweede. Ik had een domeinnaam [naam domein opgegeven] via u geregistreerd en die heb ik op 7 maart 2016 per 30 september 2016 laten opzeggen. U heeft het met ingang van 21 maart 2016 opgezegd. Waarom heeft u dat gedaan? Dat is dus verkeerd.

Ik heb afgelopen oktober voor dat domein betaald voor een jaar; ik heb de opzegging correct aangevraagd op een door u gemaakt en geleverd formulier waarop u zelf heeft aangegeven dat ik moet invullen per wanneer het domein moest worden beëindigd, wat ik ook gedaan heb. U bent blijkbaar niet in staat geweest dat correct uit te voeren. Ik wil dus mijn geld terug voor de periode dat jullie het te vroeg hebben opgezegd. "Geen restitutie" schrijft u in uw bevestiging, maar dat gaat mooi niet op als u het fout doet en het te vroeg afsluit.

Reacties graag per e-mail.

Met vriendelijke groet,

[mijn naam]

------------------------------------------------------------------------

Hun antwoord:

Beste [mijn naam],

Bedankt voor het mailen met Online.nl. Helaas kan er niets aan de lijnhuur verandert worden, zolang u geen telefonie heeft. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

------------------------------------------------------------------------

Mijn reactie op dat antwoord:

Beste Online,

Wat is dit voor flauwekul? Eerst telefonie nemen??? Bedenkt u nu ter plekke nieuwe voorwaarden? Is het niet meer nodig om uw tarief en voorwaarden voor lijnhuur ergens te vermelden? Hoeft u zichzelf niet aan uw eigen voorwaarden te houden? Waarom negeert u volledig de gebreken die ik aanvoer?

En waarom negeert u mijn andere probleem?

Ik wil een volledig antwoord en niet die "ik lees maar 1 zin en dan weet ik het wel" houding!

------------------------------------------------------------------------

wordt vervolgd, ook als er een goede oplossing komt.
 
Lutz
Zelf was ik jarenlang klant bij online en heb nooit lijnhuur betaald. Ik kan alleen adviseren link in het navigatiebalk het online klachtenformulier in te vullen. Dat kan helpen. Dit is een vrijwilligersforum en wij hebben geen contact met webcare, indien ze nog aktief zijn. Indien je al zo lang klant bent bij online dan kan je ook opzeggen en naar een ander provider gaan.
Ik dacht opzegtermijn een maand vanaf de volgende eerste van een maand.

Success!
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Jun
Dank je voor je reactie.

Ik weet dat dit een onafhankelijk forum is. Ik weet dat Online hier vroeger wel keek, dat is misschien niet meer zo.

Ik heb al gemaild met ze, als ik geen goed/volledig antwoord krijg dan ga ik zeker klacht(en) insturen, ook via Klachtkompas. Het linkje linksboven naar het klachtformulier werkt alleen niet meer. Als je nog anderen ernaar wilt verwijzen: https://www.online.nl/service/klacht/

Opzeggen is een optie die ik zeker overweeg. Liever wil ik klant blijven; het zal afhangen van hun reactie.

Vooralsnog gaat het niet de goede kant op, maar ik wil ze zeker tot na het weekend geven voor ik nieuwe mails ga sturen.
 
Wanabo
Bedankt voor het melden dat de link naar het klachtenformulier niet weer werkt. Inmiddels aangepast.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Jun
@Wanabo: tuurlijk, geen probleem.

-------------

Ik heb inmiddels een klacht via Klachtkompas gedropt. Ik heb namelijk nog twee keer om opheldering gevraagd en krijg gewoon geen antwoord meer.

We zullen zien.
 
Tiger

Quote

Jun schreef:

@Wanabo: tuurlijk, geen probleem.

-------------

Ik heb inmiddels een klacht via Klachtkompas gedropt. Ik heb namelijk nog twee keer om opheldering gevraagd en krijg gewoon geen antwoord meer.

We zullen zien.

Stugheid is troef bij Online en ze denken tegen alle regels in dat ze maar kunnen doen wat ze willen. In het verleden hebben ze mij ook hun wil proberen op te dringen door wijzigingen te doen die ik niet wilde. Ik heb toen geëist dat ze alles terug zouden draaien wat ze in gang gezet hadden en uiteindelijk alle kosten vergoed gekregen waren ze natuurlijk niet blij mee maar de aanhouder wint.
Succes toegewenst.
 
Jun
@Tiger

Over het algemeen ben ik een tevreden klant van Online, maar ik ken het gevoel dat je beschrijft ;-)

---------------------

Ik ben inmiddels zeer netjes geholpen door Online nadat ik op Klachtkompas reageerde. Er lopen bij Online duidelijk ook mensen rond die keihard hun best doen en hart voor klanten hebben. Ik ben zeker niet altijd even prettig in de omgang maar dit heeft Online niet in de weg laten staan van een goede oplossing.

Complimenten.
 
Tiger

Quote

Jun schreef:

@Tiger

Over het algemeen ben ik een tevreden klant van Online, maar ik ken het gevoel dat je beschrijft ;-)

---------------------

Ik ben inmiddels zeer netjes geholpen door Online nadat ik op Klachtkompas reageerde. Er lopen bij Online duidelijk ook mensen rond die keihard hun best doen en hart voor klanten hebben. Ik ben zeker niet altijd even prettig in de omgang maar dit heeft Online niet in de weg laten staan van een goede oplossing.

Complimenten.

Fijn om te horen Jun dat betekent dat Online ook zich nu ook van de andere kant laat zien.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'lijnhuur/opzegging domein', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
lijnhuur Algemeen : 8 10 jun 2013
hulp bij opzegging isdn Frequently Asked Questions : 9 20 nov 2010
tip bij opzegging abonnement Algemeen : 11 06 okt 2010
Doorbelasting lijnhuur Wat verandert er? : 11 18 aug 2009
Kom er niet uit met Online & KPN doorbelasting lijnhuur oude abonnement Algemeen : 5 16 aug 2009
Advertentie