obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Is de postcodecheck betrouwbaar?
arosa
Voor zover ik weet is de uitkomst van de postcodecheck voor ADSL gebaseerd op de afstand tussen centrale en huisadres, rekening houdend met de op dat traject ontstane demping. Omdat de aanvraag van mijn buurman voor een Alles-in-1 pakket wel werd gehonoreerd en mijn aanvraag voor zo'n pakket niet (dit op basis van het resultaat van de postcodecheck), was ik benieuwd naar het hoe en waarom.

Ik woon in een tussenwoning in een blok van 16 woningen. De afstand tot de centrale bedraagt ca. 2300 meter, mijn gemeten snelheid is 8 mbps. Ik heb met de postcodecheck gekeken wat de snelheid op de andere huisnummers in hetzelfde blok is, ervan uitgaande dat die in alle gevallen op ca. 8 mbps zou moeten uitkomen. Resultaat:

Huisnummer 1: 11 mbps
Huisnummer 3: 12 mbps
Huisnummer 5: 8 mbps
Huisnummer 7: 8 mbps
Huisnummer 9: 12 mbps
Huisnummer 11: 13 mbps
Huisnummer 13: 8 mbps
Huisnummer 15: 8 mbps
Huisnummer 17: 8 mbps
Huisnummer 19: 11 mbps
etc. etc.

Ik snap niet hoe het mogelijk is dat buren in dezelfde straat random verschillende snelheden hebben. Als het zou gaan om 1 Mbps verschil, oké, maar het grootste verschil is hier 5 mbps!. De afstand tot de centrale varieert van het begin tot het einde van de straat slechts 25 meter.
Het is mij volstrekt onduidelijk, maar misschien kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?
 
Lutz
Hoe weet je dat iedereen via hetzelfde kabel aangesloten is? Maar er zit een addertje onder het postcodecheck: het geldt voor het Online netwerk en niet voor het kpn netwerk. Ik vertrouw eerder wat de provider beweert op een adres te kunnen leveren.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
arosa
Aangezien het om buren gaat mag ik er toch vanuit gaan dat iedereen op dezelfde kabel zit?
In principe is de postcodecheck geen echte meting, maar grofweg het signaalniveau in de centrale verminderd met de demping door de lengte van de kabel naar de abonnee.
Het zou wel erg raar zijn als de postcodecheck alleen geldt voor het Online "netwerk" en niet voor het KPN-netwerk omdat de uitkomst van de check wordt bepaald door de demping op het kabeltraject van de centrale naar de woning, en dat stukje netwerk is vrijwel 100% koper van KPN.
Maar ik heb de check op verschillende sites (Online, Telfort, KPN en NLEx) gedaan en dat levert allemaal hetzelfde resultaat op
Misschien kan een KPN'er die dit leest er iets over zeggen? Want deze uitkomst betekent wel dat op het ene adres zonder problemen Alles-in-1 mogelijk is en bij de buren niet .....
 
Lutz
Het verschhil is dat kpn haar netwerk ombouwt tot straatkasten terwijl de postcodecheck gebasseerd is om de DSLAM in de telefooncentrale op te hangen.
Dat verklaart waarom een postcodecheck op het nieuwe netwerk niet werkt.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
arosa
Lutz, om je wat meer info te kunnen geven heb ik je zojuist een PB gestuurd zodat je e.e.a. even zelf kan bekijken.
 
Lutz
Ik heb het vergeleken met de oude postcodecheck van bbned: de afstand tot de wijkcentrale schommelt, maar de downloadsnelheid is voor iedereen gelijk.
Er valt op dat huisnummer 1 de grootste afstand tot de wijkcentrale heeft.

Bij de fourstack postcodecheck liggen de downloadsnelheiden hoger en komen overeen wat de providers zelf op hn sites aanbieden.

Ik kan het verschil alleen verklaren indien ze in de wijkcentrale de maximale downloadsnelheid hebben gemeten.

Ik kan mij alleen voorstellen dat de kwaliteit van de kabels niet allemaal gelijk goed is.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
arosa
Dank je wel voor de informatie, Lutz. Je hebt in elk geval een tipje van de sluier voor me opgelicht.
Een groot verschil in de kwaliteit van de kabels en zelfs onderling tussen de aderparen is heel goed mogelijk, aangezien de kabels hier al flink lang liggen. Vervangen zal er wel nooit van komen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Is de postcodecheck betrouwbaar?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie