obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Eigen apparatuur gebruiken
FredF
Ik las op een ander forum dat er een EU besluit is geweest over de eigen apparatuur en dat onze regering dat heeft overgenomen:
https://zoek.officielebekendmakingen....b-2016-524

Hoe gaat Online hier mee om?

Ik kan via hier gedeelde info mijn Fritzbox gebruiken voor internet en telefoon.
De interactieve TV werkt bij mij niet.

URL klikbaar gemaakt. Lutz
Gewijzigd door Lutz op 01 oktober 2017, 09:58
 
Lutz
Wij zijn hier vrijwilligers zonder enig relatie met Online.nl. Ik moet je doorverwijzen naar Online zelf. Ik zag kort geleden dat actuele Fritz!Boxen ook instellingen voor Online hebben. Forumleden hebben in het verleden wel internet en bellen aan de praat gekregen.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
FredF
Bedankt voor de reactie. Bij mij werkt Internet en bellen ook. Die gegevens heb ik via dit forum gekregen. Als er nog niemand is geweest die Online heeft benaderd over de nieuwe regelgeving zal ik hen daar wel over mailen.
 
Lutz
De vraag is: telt een eigen modem als eindapparatuur in combinatie met een settop-box van online?

Voor tv moet je meestal een tweede VDSL verbinding inrichten. Deze gegevens zou je met je Huawei modem kunnen achterhalen.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
FredF
Kun je mij vertellen hoe ik die VLAN gegevens voor de TV kan uitlezen?

Voor mij was het eigen modem weer actueel omdat mijn contract in september afliep. Ik heb ook nog naar andere providers gekeken. Bij Telford en XS4all wordt wel op hun website aangegeven hoe internet met een ander modem is in te stellen.
Maar telefonie en TV instel gegevens geven ze ook niet vrij. T-mobile geeft niets vrij.

Ik heb een klacht ingediend bij https://www.consuwijzer.nl/klacht-indienen-bij-consuwijzer
Met het verzoek de wet te handhaven.

Op het forum van T-mobile las ik dat de forumorganisatie in gesprek is met T-mobile over dit onderwerp.

Omdat ik niet verwacht dat op korte termijn er iets veranderd heb ik mijn Online contract toch maar weer verlengd. Hier weet ik tenmiste zeker dat Internet en telefonie via mijn Fritzbox werkt.
Voor TV gebruik ik digitenne van Online. Ik betaal wel voor de interactieve TV, dus het zou mooi zijn als ik dat aan de praat kan krijgen
 
jms319
Zelf heb ik geen TV van Online, dus zelf heb ik het niet kunnen uitproberen, maar misschien kun je de handleiding van timterhorst (als die met de meest recente Fritz!OS nog werkt) gebruiken om TV aan de praat te krijgen. De draad vind je hier: https://online.gebruikers.eu/forum/vi...post_53233. Het is wel een stuk ingewikkelder dan even wat opties aanvinken in je FB, maar met 'n beetje geluk krijg je 't aan de praat. In elk geval het proberen waard.

Vergeet vooral niet (zoals je vast al lang weet) voordat je begint de settings uit je FB te backuppen (vind je ergens onder 'System'Wink. Scheelt je later behoorlijk wat tijd mocht 't niet lukken en je wilt weer terug naar 'hoe het nog wel werkte'! Even een backup-bestand inlezen in je FB kost je veel minder tijd dan alles opnieuw instellen Wink.

Succes en groet,

jms319
 
FredF
Hierbij de reactie over het gebruik van eigen apparatuur en de informatie die de provider behoort te verstrekken:

Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument

Geachte heer Folkerts,

Hartelijk dank voor uw bericht van 6 oktober 2017. Hierin geeft u aan dat u uw eigen modem bij Online niet kan gebruiken. U wilt hiervan melding doen bij ConsuWijzer. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om dit bij ons te melden. Ook vraagt u ons om advies. In deze e-mail vertellen we wat uw rechten zijn en wat u kunt doen om uw probleem op te lossen. Ook vertellen we wat we met uw melding doen.

Ons advies
?Sinds 28 december 2016 geldt het Besluit eindapparaten. Dit betekent meer duidelijkheid over uw rechten om ‘eindapparaten’ aan te sluiten op het telecommunicatienetwerk van een aanbieder.

Wat zijn eindapparaten?
Eindapparaten zijn apparaten die je direct of indirect kan aansluiten op een telecommunicatienetwerk. Denk bijvoorbeeld aan een computer, laptop, televisie, decoder of router.

Wat zijn de plichten van uw aanbieder?
U hebt het recht om een eindapparaat aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Het apparaat moet dan wel geschikt zijn om aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Uw aanbieder moet daarom de instellingsgegevens die u nodig hebt om een eindapparaat aan te sluiten op zijn website zetten. Gaat het om informatie die alleen geldt voor u persoonlijk? Of om informatie die specifiek voor uw aansluiting geldt? Dan moet uw aanbieder deze informatie bij aanvang van het abonnement geven, of als u daar zelf om vraagt.

Geldt het besluit ook voor het aansluiten van een eigen modem?
Hoewel het zeer recente Besluit eindapparaten meer duidelijkheid geeft, zijn er nog zaken die op dit moment verder uitgewerkt worden. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk of een modem ook een eindapparaat is. Het Ministerie van Economische Zaken is van plan om bedrijven en consumenten de mogelijkheid te geven hun mening hierover te geven. Dat heet een consultatie. Het Ministerie verwacht deze consultatie in dit najaar af te ronden. Daarnaast kunnen aanbieders in bepaalde gevallen tijd nodig hebben om volledig te kunnen voldoen aan de nieuwe regels uit het Besluit eindapparaten. Consuwijzer houdt u hiervan op haar website de hoogte.

Kan ik wel zelf een router aansluiten?
Een router is ook een eindapparaat. U kan een router dus aansluiten op een modem die u van uw aanbieder hebt gekregen. Hebt u van uw aanbieder een modem gekregen met een ingebouwde router? En wilt u uw eigen router aansluiten? Dan is het soms nodig dat uw aanbieder de routerfunctie in de modem uitschakelt. Uw aanbieder moet hieraan meewerken. Let op: Gebruikt u ook VoIP-telefonie via deze modem? Dan kunt u daarvan misschien geen gebruik meer maken. Soms kunt u VoIP-telefonie ook via de router instellen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een router en een modem?
Een modem zet het netwerksignaal van uw aanbieder om naar een bruikbaar signaal voor thuis. Een router verbindt apparaten met elkaar in een thuisnetwerk. Aanbieders leveren tegenwoordig vaak een modem met een ingebouwde router.

Kan ik zelf een eigen VoIP- dienst instellen?
Hebt u een alles-in-één abonnement waarbij u ook kunt bellen via VoIP telefonie? En verandert u de instellingen van uw modem/router om een VoIP-dienst van een andere aanbieder te gebruiken? U bent waarschijnlijk met uw netwerkaanbieder overeengekomen bij hem ook een VoIP- telefoniedienst te kunnen gebruiken. Overschrijft u die instellingen voor het gebruiken van een VoIP- dienst van een andere aanbieder? Dan kunt u niet meer gebeld worden op het nummer dat u van uw aanbieder had gekregen. Soms kunt u meerdere VoIP-diensten instellen op uw eindapparatuur.

Kan ik een eigen televisietuner of decoder aansluiten?
Aanbieders werken vaak met versleutelde televisiesignalen. Om deze om te kunnen zetten biedt uw aanbieder een smartcard. U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen. Voorbeelden van televisiesignalen zijn: DVB-S, DVTB-T, DVB-C of IP-TV. De decoder moet ook geschikt zijn voor de zogenaamde ‘encryptie standaard’ van uw aanbieder, bijvoorbeeld CI of CI+. Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van uw aanbieder.

Wat is het belang van uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Krijgt de ACM één of meer meldingen over een bedrijf? En houdt het bedrijf zich misschien niet aan de regels? Dan kan de ACM een onderzoek starten. En als het nodig is bijvoorbeeld een boete geven.

Wanneer komt de ACM in actie? Is één melding voldoende voor het starten van een onderzoek?
Ja, één melding kan voldoende zijn. De ACM beslist of zij een onderzoek start naar een bedrijf. En of er na het onderzoek verdere actie nodig is.

Laat de ACM mij weten of zij in actie komt na mijn melding?
Nee, de ACM laat u niet weten wat er gebeurt met uw melding. Dat kan het onderzoek namelijk ongunstig beïnvloeden. Bedrijven weten niet altijd dat de ACM hen onderzoekt. Ook kan het zijn dat het bedrijf zich toch aan de regels houdt. Het bedrijf krijgt dan onterecht een slechte naam. De ACM geeft daarom pas na het onderzoek informatie aan de buitenwereld. Blijkt na een onderzoek dat een bedrijf de regels heeft overtreden? Dan kan de ACM dat bekend maken op www.consuwijzer.nl en op www.acm.nl.

Lost ConsuWijzer uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer vertelt u wat uw rechten zijn en geeft u advies over hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.

Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100580064. Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

ConsuWijzer
(T) 088-0707070
Bereikbaar: ma t/m vr van 8.30 tot 17.30 uur

Volg ons op:
www.consuwijzer.nl
facebook.com/consuwijzer
twitter.com/consuwijzer


 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Eigen apparatuur gebruiken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Online Glasvezel, eigen modem Eigen modem configuratie en problemen : 2 23 feb 2017
Welk modem kan ik gebruiken met Online ADSL extra/familie? Eigen modem configuratie en problemen : 125 30 nov 2016
Lees dit! Regel voor gebruik onderdeel Tweedehands apparatuur. Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 29 nov 2016
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Eigen Modem Eigen modem configuratie en problemen : 8 23 aug 2015
Advertentie