obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres
slseries
Goedemorgen allen, ik heb een vraagje.

Achtergrond:
Sinds oplevering van Online vorig jaar gebruikte ik niet het standaard geleverde ZyXEL VMG8324-B10A modemrouter maar een Fritz!box. De verbinding is prima (stabiel 111/33 Mbps) maar vanwege de bekende regelmatige blokjes bij het kijken naar begin gemist / uitzending gemist via de meegeleverde M7 MZ-101 IPTV box dacht ik, laat ik toch het ZyXel modem eens proberen om te kijken of dit daar anders is. Je weet nooit of het routergedeelte daarvan toch anders met de IPTV stream omgaat.

Zo gezegd, zo gedaan. Zyxel modemrouter uit de verpakking gehaald, DSL kabeltje erin, aanzetten, verbinden met de laptop en wachten maar.

Even later verbonden via VDSL: groen power lampje, oranje DSL lampje, groene wereldbol. Hoera, zou je denken. Maar nee.

Probleem: in tegenstelling tot bij de Fritzbox krijgt het Zyxel modem geen IP adres uitgereikt aan de WAN zijde. De Zyxel staat op de fabrieksinstellingen, niks gewijzigd of geupdatet. Zie bijgevoegde afbeeldingen.

1. DSL-sync:
prima 111/33 Mbps en goede lijnwaarden (80m van wijkkast)

2. Status:
zowel WAN "VDSL_via_Canal_Digitaal" als "VDSL_via_Online_nl" krijgen geen IP adres / subnet / dns server. Opvallend is dat WAN "IPTV_PTM" wél een IP adres en DNS server, krijgt maar dat is dan vreemd genoeg een 10.x.x.x nummer oftewel eentje uit private LAN range ipv de internet range. Think

3a en 3b Broadband:
Niets aan veranderd dus niets bijzonders aan te zien, VDSL_via_Online_nl heeft VLAN 1001 en IP_TV heeft VLAN 4, dat is volgens mij zoals het hoort. VDSL_via_Canal_Digitaal VLAN 1, geen idee of/waar die voor gebruikt wordt? WAN mode verder routing via IPoE encapsulation, "obtian IP adress automatically" met standaard ingevuld "dslforum.org". Allemaal standaard. Hier dslforum.org weghalen of het IP adres/subnet/gateway/DNS invoeren dat ik standaard krijg via de Fritzbox werkt niet.

4. Network map
Volgens de modem lampjes en de "Network Map" heb ik internet, maar dat is toch echt niet zo zolang je geen IP krijgt uitgereikt...Helpless

Iemand een tip om dit op te lossen behalve "een paar uur wachten en meestal krijg je dan een IP adres?". Wink Zodra ik de Fritzbox weer aankoppel heb ik direct na de VDSL sync weer een IP adres, maar bij de Zyxel niet, ook niet na een uur wachten. Wat kan er aan de hand zijn?

En waar is de VDSL_via_Canal_Digitaal WAN via VLAN 1 voor naast de Online_nl VLAN 1001 voor internet en de IPTV VLAN 4 voor de MZ-101 set top box? Think
slseries voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door slseries op 09 april 2020, 11:23
 
slseries
Geen reacties op gehad, inmiddels verouderd en onnodige cluttter, mag dus verwijderd / slotje op.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
VMG8324-B10A USB support Zyxel meer apparaten aansluiten : 2 03 mei 2021
Gezocht originele ophangbeugel Zyxel VMG8324-b10A Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 01 feb 2021
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Advertentie