obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Welke Poorten TCP/UDP worden door Orange dichtgezet???
Optimist
[Ik heb bij de FAQ gekeken, maar daar geen antwoord kunnen vinden...]

Hallo allemaal,

Geloof het of niet: ik overweeg om van mijn huidige ISP (Demon, overgenomen door XS4ALL) over te stappen naar Orange! Shock

Nu lees ik in dit forum dat Orange in ieder geval uitgaande SMTP connecties (vanaf huis naar het Internet) blokkeert. Sad

Ik zou daar best mee kunnen leven, maar vraag me nu wel af of Orange ook andere poorten in het netwerk blokkeert (zowel uitgaande als inkomende connecties). Heeft iemand daar een overzicht van? Let wel: het gaat dus niet om firewall of NAT 'problemen' op de LiveBox, maar echt om services die je als eindgebruiker niet kunt beïnvloeden / enabelen omdat ze door Orange in het netwerk zelf worden geblokkeerd.

Hartelijk dank voor de moeite!

Optimist
Gewijzigd door Optimist op 11 december 2006, 17:23
 
Richard
Slechts deels, ze blokkeren poort 25 uitgaand in zoverre dat ze hem beperken tot de smtp van orange zelf dus je kunt hem wel gebruiken voor uitgaande mail alleen moet je dan smtp.wanadoo.nl (werkt stabieler dan smtp.orange.nl) gebruiken.
Had je eerlijk gezegd ook even kunnen opzoeken want deze vraag is al vaak beantwoord volgens mij 1 of 2 threads lager nog.Smile

Andere poorten worden niet geblokkeerd, de backup-smtp staat bijv. ook gewoon open.

Het enige andere probleem op dat gebied is dat de Livebox geen uPnP ondersteunt en dat kan bij sommige applicaties die uitsluitend daarmee willen werken tot problemen leiden.
KAN... hoeft niet.

Greetings, Richard.
 
Optimist
Richard,

Dank voor de snelle reactie!

Ik zag inderdaad dat uitgaand TCP/25 geblokkeerd werd en wilde alleen weten of er andere blokkades zijn. Ik ben blij dat die er niet zijn. Uitgaande e-mail kan ik dan gewoon relayen naar een server die niet op poort TCP/25 luistert -- dat levert voor mij geen problemen op.

uPnP zou mooi geweest zijn, vooral voor Messenger of Azureus. Zoals je terecht aangeeft kunnen NAT settings voor deze programmaatjes ook prima handmatig ingesteld worden.

Nogmaals dank voor de reactie, Optimist
Gewijzigd door Optimist op 11 december 2006, 22:00
 
Optimist
@deadbox: voor zover ik het goed begrepen heb is het inderdaad zo dat uitsluitend uitgaande TCP/25 verbindingen geblokkeerd worden. Dat levert voor jou en mij dan geen problemen op, want je kunt jouw externe mail server gewoon op een additionele poort laten luisteren en zodoende zou je dan toch via de eigen server naar buiten kunnen komen.

Ik heb vandaag de helpdesk van Orange maar even gebeld, want de aanmelding via de Internet pagina leverde een foutmelding op (!). Ik hoop dat het geen indicatie is van toekomstige ellende... Shock

Met vriendelijke groet, Optimist
 
mesa57
Poort 25 staat (bij mij) helemaal niet dicht !
Wel zijn er mailservers die relaying niet toestaan en dan kun je
de smtp server alsnog niet gebruiken.
 
Optimist
Heu, dat is lachen! Bedoel je dat je gewoon uitgaande connecties kan maken op andere mailservers vanuit jouw systeem thuis?

Wat doet 'telnet drik-amsterdam-01.drik.net 25' bij jou? Geeft de mail server een prompt terug?

Optimist
 
Richard
Lijkt me heel erg sterk als Mesa ook Orange heeft. Je kunt wel mail versturen via poort 25 doch slechts via smtp.wanadoo.nl of smtp.orange.nl.

Jouw oplossing Optimist2 kan uiteraard ook, ik heb voor mijn 3 domeinen die hier thuis draaien in de mailserver gewoon een relay aangegeven zodat alle uitgaande post via smtp.wanadoo.nl verstuurt word dat werkt prima.

Ohja, was ik even vergeten, ondanks dat uPnP niet in de Livebox zit werkt MSN zowel met spraak alsook met Cam hier gewoon prima.
Gewijzigd door Richard op 12 december 2006, 20:07
Greetings, Richard.
 
Optimist
@Richard: Misschien relay ik die berichten dan ook wel via de mail servers van Orange. Ik vind het zelf altijd prettig om in logfiles te kunnen nazoeken dat de mail ook daadwerkelijk afgeleverd is op de MX host van het bestemmingsdomain. Dat mis ik als de mail via de mail servers van Orange verstuurd zou moeten worden.

Gelukkig kan ik met postfix op mijn exterme mailserver gewoon een andere poort openen en via die poort relayen. Smile

Goed om te lezen dat MSN e.d. gewoon goed werken. Als het echt zou moeten, dan zou ik ook die port-forwarding wel in de Livebox kunnen configureren -- da's niet zo moeilijk.

Ik heb vandaag ADSL Family besteld. Ik probeerde dat gisteren al, maar door een onduidelijke foutmelding op de website (gisteren en vandaag) heb ik uiteindelijk via de helpdesk besteld. Nu maar hopen dat de omzetting een beetje goed gaat...

Het beste, Optimist
 
Richard
Dat is iets wat ik inderdaad ook mis Optimist2. Verder kon ik vroeger voor de smtp rechtstreeks gebruik maken van de smtp van m'n externe domeinen. Op zich niet zo'n probleem, maar in headers zie ik toch liever de domeinnaam van het domein dan die van de provider.

Overigens heb ik ook postfix hier thuis draaien, handig ding. Weet je toevallig ergens een handleiding hoe je dat doet? Zo'n andere poort openen en via die poort relayen? Vindt ik namelijk wel interessant maar ik weet niet hoe ik dat in moet stellen. Ook weet ik niet hoe ik de backup-smtp poort (465) in Postfix geopend krijg.

Overigens werkt MSN bij mij goed, er zijn ook mensen waar het niet goed bij werkt.

Zelf heb ik voor de oplossing gekozen om gewoon de dhcp uit te knallen en alle poorten 1-65535 tcp en udp te forwarden naar mijn linuxmachine. Daar vangt de iptables firewall alles af wat met firewalling en routing te maken heeft.
Een soort van bridgemode dus. Geheel bridgen kon ik niet aangezien dan telefonie van Orange niet meer werkt, maar dit is een leuk alternatief als een Linux server 24/7 hebt draaien.

Ik hoop met je mee dat de bestelling van Family goed gaat.

Groetjes, Richard.

Greetings, Richard.
 
Optimist
@Richard: je hebt een externe mail server nodig die op een andere poort luistert dan 25. Indien je die hebt, dan kan je de Linux thuis-server herconfigureren en alle externe mail afleveren op die externe server op de geconfigureerde poort.

Indien de externe mail server postfix gebruikt, dan kan je een extra regel toevoegen aan de /etc/postfix/master.cf file:

2525 inet n - - - - smtpd

Vervolgens 'postfix reload' om de nieuwe configuratie in te lezen en de server luistert ook op poort 2525. Je kunt iedere poort kiezen die je zou willen, zolang die niet door een andere server gebruikt wordt.

Vervolgens is het de kunst om ervoor te zorgen dat jouw Linux server thuis (postfix) alle externe mail aflevert op de externe server. Daartoe moet je het volgende toevoegen in je postfix configuratiefile main.cf:

relayhost 123.123.123.123:2525

Vervang het IP adres met het IP adres van de externe mail server en vervang eventueel het poortnummer (2525) met een poortnummer van die externe mail server. Vervolgens 'postconf reload' en de niet-lokale mail wordt afgeleverd op de externe server.

Uiteraard moet de externe mail server zo geconfigureerd worden dat het de mail domains die je relayt ook daadwerkelijk accepteert.

Vervolgens kan je de op de externe mail server de mail logfiles bekijken... :-)

Succes, Optimist
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Welke Poorten TCP/UDP worden door Orange dichtgezet???', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zyxel vervangen door fritzbox 7390 Algemeen : 7 01 dec 2017
Overstappen door storingen Storing : 10 23 dec 2016
welke keuze? online+ tv of toch blijven bij Telfort Huawei configuratie en problemen : 4 02 okt 2016
snelheid gesmoord door online? Algemeen : 9 09 jul 2015
SpeedTouch 546 vervangen door eigen modem Eigen modem configuratie en problemen : 4 14 mei 2015
Advertentie