obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Reverse DNS
mesa57
Kan iemand mij uitleggen waarom Orange plotseling besloten heeft niet meer aan de RFC's te voldoen en nieuwe gebruikers van Family geen reverse DNS hostnaam te geven ?
Dit is in strijd met de gangbare internet regels en veroorzaakt voor de gebruikers allerlei problemen (site's slecht / niet bereikbaar, mail kan als spam worden gezien etc.).

P.S. Je kunt checken of je een reverse DNS naam hebt op :
http://www.myip.nl/

Als daar bij 'resolved' GEEN ip adres staat, maar wat anders heb je WEL een reversed dns hostnaam (namelijk die daar dan staat).
 
Richard
Bij mijn resolved hij gewoon.
Maar ik wil zo met je ruilen hoor, want jij hebt ook geen smtp poort 25 beperking dus volgens mij hangen jullie op een nieuwe (nog niet helemaal ingeregelde) server of hebben ze je per ongeluk op een verkeerde server gehangen.

En ik heb mijn eigen caching DNS server draaien dus als ik jouw situatie had, zou mijn eigen hostnaam tevoorschijn komen en ik zou weer poort 25 kunnen gebruiken.Smile

Maar als je zoiets niet hebt begrijp ik dat het irritant kan zijn. In dat geval zou Orange het moeten oplossen, probleem is dan dat waarschijnlijk die poort 25 ook beperkt wordt. Goede kans dat dit in de nabije toekomst allemaal (dus DNS en poort) alsnog gaat gebeuren.

Greetings, Richard.
 
Richard
Heb net even gekeken, die van jou resolved ook, als ik op jouw ip adres een nslookup geef krijg ik ook een hostnaam tevoorschijn.
Dus misschien hebben ze het inmiddels al gefixed.

Greetings, Richard.
 
mesa57

Quote

Richard schreef:
Heb net even gekeken, die van jou resolved ook, als ik op jouw ip adres een nslookup geef krijg ik ook een hostnaam tevoorschijn.
Dus misschien hebben ze het inmiddels al gefixed.

Dat heeft me behoorlijk moeite en zelfs geld gekost om dat voorelkaar te krijgen. Een gast op een ander forum krijgt het echter niet voor elkaar :

Quote

Geachte xxxxxx,

Spijtig genoeg maakt Orange ADSL Family geen gebruik van reverse DNS-en.
Het is daarom ook niet mogelijk om er eentje in het systeem op te nemen.


Wat me verder opvalt is dat het een WANADOO hostnaam is die ze aan mijn IP hebben gekoppeld.
Waarom doet Orange dat ? Het is tegen de gangbare regels voor isp's ?
Gewijzigd door mesa57 op 24 december 2006, 12:01
 
Lizard
Waarschijnlijk dacht de helpdesk dat hij een eigen reverse dns wil hebben bv. domeinnaam.nl ofzo. De enige isp die dat ondersteunt is xs4all geloof ik.

Verder is het netwerk van Orange nog steeds het oude wanadoo. Om dat allemaal in 1 klap te veranderen is vragen om problemen.

Zelf heb ik ook gewoon een reverse dns van wanadoo.
 
Richard
Hoezo zou het tegen de regels zijn dat ze een wanadoo hostnaam aan je ip gekoppeld hebben? Alleen omdat het een wanadoo en niet orange hostnaam is? Of bedoel je iets anders.
Want wat Lizard zegt klopt, het is een bedrijfsovername geweest, dan kun je niet ineens alle hostnamen gaan aanpassen naar orange.

Hoezo moeite en geld gekost om dat zo te krijgen?
Vooral de vraag "hoezo geld" interesseert me dan nogal.

@Rinaldo: probeer dan eens http://www.watismijnip.nl als dat ook niet lukt betreft het misschien een firewall of andere setting die dat blokkeert?
Greetings, Richard.
 
mesa57
Uiteraard is het niet tegen de regels als ze een wanadoo host name gebruiken. Het lijkt er alleen op dat orange het dns beheer niet op orde heeft en dus voorlopig de overgeerfde wanadoo faciliteiten gebruikt. Het wordt tijd, in het belang van de gebruikers, dat ze dat wel op orde brengen. En domweg zeggen 'dat doen we niet' vind ik not done.

En http://www.watismijnip.nl levert bij mij geen hostname op.
Gewijzigd door mesa57 op 24 december 2006, 17:52
 
Optimist

Quote

mesa57 schreef:
Uiteraard is het niet tegen de regels als ze een wanadoo host name gebruiken. Het lijkt er alleen op dat orange het dns beheer niet op orde heeft en dus voorlopig de overgeerfde wanadoo faciliteiten gebruikt. Het wordt tijd, in het belang van de gebruikers, dat ze dat wel op orde brengen. En domweg zeggen 'dat doen we niet' vind ik not done.

Daar ben ik het wel een beetje mee eens. Uiteraard is het oké dat indien Orange de assets van Wanadoo heeft overgenomen en daarmee ook de merknaam, dat die naam ook nog gebruikt wordt.

Ik snap echter niet goed waarom de merknaam 'Wanadoo' eigenlijk al helemaal verdwenen is in publicaties en marketing, maar dat de reversed DNS nog steeds wanadoo laat zien.

Mogelijk dat de support afdeling te druk is met het afhandelen van allerlei belangrijker zaken, maar het wijzigen van reversed DNS namen kan redelijk eenvoudig doorgevoerd worden lijkt me.

Quote

En http://www.watismijnip.nl levert bij mij geen hostname op.


Tja, en als dat zo is, dan kan alleen Orange daar verandering in brengen... Succes mesa57...

Optimist
 
mesa57

Quote

Optimist schreef:
Tja, en als dat zo is, dan kan alleen Orange daar verandering in brengen... Succes mesa57...

Zeg maar Jan Wink

Ik zelf het probleem dus opgelost, ik zoek alleen een manier om anderen te helpen die van dit slordig gedrag van Orange de dupe worden. Misschien zelfs zonder het te weten. Gaan jullie de helpdesk bellen als een bepaalde site niet te bereiken is, of de response rond de 20 seconden duurt ? Nee, dat ligt aan die site denk je dan. Is er een manier om Orange te overtuigen dat ze hun reverse dns op een normale manier onderhouden ? Waarom doen ze dat eigenlijk niet, ik heb nog geen enkele ISP gezien die dat niet doet ?
 
Richard
Volgens mij heeft http://www.watismijnip.nl de zaken ook niet op orde, want die levert ook geen hostnaam bij mij op, terwijl whatsmyip dat wel doet, vermoedelijk doet watismijnip geen reverse lookup.

Zeggen van "dat doen we niet" als het over iets belangrijks als een reverse lookup gaat vind ik gewoon asociaal.
Maarja, als je al ziet, wat Optimist overigens ook al opmerkt, dat het zo lang duurt eer de volledige Wanadoo structuur omgezet is naar Orange structuur in de DNS alleen al, dan kun je al een beetje gissen naar de snelheid van handelen in klantenzaken.

Ik heb daar zelf rekening mee gehouden want van een zo goedkope provider kun je niet verwachten dat je voor dat dubbeltje op de eerste rang zit.
Maar bepaalde zaken zijn gewoon basis en moeten bij iedereen goed geregeld zijn, zelfs voor dubbeltjesproviders en dat is hier nog niet het geval en mijns inziens duurt dat ook nogal lang.

Overigens ben ik wel al eens een ISP tegen gekomen die geen reverse DNS onderhield, maar dat was dan weer gemakkelijk op te lossen door zelf fijn een dyndns.org of zoiets domeintje te nemen. Ben alleen vergeten wie dat was want bij zulk soort flutproviders neem ik nooit een account.
Als ze dat nog niet eens kunnen dan wil ik nog niet eens weten hoe de rest in elkaar steekt.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Reverse DNS', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie