obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
LB: wat heb ik er aan?
Colin
Hallo allemaal,

Donderdag a.s. krijg ik mijn Orange ADSL aansluiting (tot nu toe ben ik Demon.nl klant). De pakket met LiveBox is gisteren aangekomen.

Vraag: als Linux gebruiker (FC6) heb ik er iets aan? Tot nu toe gebruik ik een Linksys WAG54g (router/WAP/ADSL modem) dat werkt prima, en ik heb op de FAQ gezien de instellingen voor Orange.

Verder gebruik ik telefonie niet. Wat betreft wireless heb ik een ZyXel PCMCIA wifi kaart die niet gesteund blijkt te zijn door de LB, dus ik also ik wifi wil hebben zou ik sowieso de Linksys als router ernaast moeten gebruiken.

Kortom: biedt de LB werkelijk iets nuttigs boven de Linksys behalve dan maar een paar extra lampjes?
 
Puma
nee, maar neem je telefonie erbij, dan ben je afhankelijk van de livebox.
 
mesa57
Schijnt dat de livebox hoger intraint dan andere modems.
Voor de speedtouch 516/546 heb ik daar wel een mogelijke oplossing voor, maar voor de Linksys niet.

Voor je Wifi kun je de linksys wellicht blijven gebruiken door een van de uitgangen van de livebox op een van de lan poorten van de Linksys aan te sluiten. De linksys fungereert dan als een soort switch (geen router functies dus). De livebox bevat de router functionaliteit.
Gewijzigd door mesa57 op 01 januari 2007, 12:47
 
Colin

Quote

mesa57 schreef:
Schijnt dat de livebox hoger intraint dan andere modems.

hmmm, ik zie dat nu.

Mijn Orange verbindingen is vanochtend opgeleverd. Net even de Linksys aangepast, opnieuw gestart. Hij staat nu op 9962/999 Kbps. Ik weet niet of diet relevant is maar verder staat er:


DSL Modulation Mode:      NOT TRAINED

Jammer dat-ie niet beter kan, want de Linksys is verder een prima kastje. Nu heb ik even geen tijd, maar van de weekend zal ik de LB ff testen.

Quote


Voor de speedtouch 516/546 heb ik daar wel een mogelijke oplossing voor, maar voor de Linksys niet.

Uit nieuwsgierigheid: wat houd dat in? Gaat het om een firmware upgrade?
 
mesa57
Not trained lijkt me niet juist.
De snr van de speedtouch 546 is met een speciaal programma (dmt.exe) te veranderen.
Het lijkt alsof de snr van de livebox lager staat dan de standaard die de speedtouch gebruikt (8 db). Als ik de snr op bv 6 db zet, traint de speedtocuh iets hoger (maar niet veel in).
Als ik jou was zou ik de livebox aansluiten zoals ik al eerder zei.
 
Colin

Quote

mesa57 schreef:
Als ik jou was zou ik de livebox aansluiten zoals ik al eerder zei.


Net geprobeerd, maar ik kreeg hem niet aan de praat.

Telefoon werkte, maar na enkele minuten bleven alle vijf LEDtjes tegelijk knipperen. Wat dat betekent, mag joost weten, want het staat niet in PDF handleiding op het CDROM. Wat wel staat is dat het "@" lampje moet continu branden.

Weer terug bij de Linksys.

Moet ik die ding terugsturen?
 
Lizard
Ehm, als alle 5 de Leds tegelijk knipperen is de livebox met een firmware update bezig. Staat zeker weten wel in de handleiding.

 
Colin
Ja, je heb gelijk.

Na een tijd knipperen werkt het nu wel.
 
Colin

Quote

mesa57 schreef:
Voor je Wifi kun je de linksys wellicht blijven gebruiken door een van de uitgangen van de livebox op een van de lan poorten van de Linksys aan te sluiten. De linksys fungereert dan als een soort switch (geen router functies dus). De livebox bevat de router functionaliteit.

Oke, maar hoe werkt het dan met poort forwarding? ik heb nu:

Livebox (192.168.1.1) --> Linksys (196.168.1.2) --> PC (192.168.1.11), etc.

(Linksys via LAN aansluitingen en met DHCP server uitgezet).

Onder Firewall in de Livebox setup, heb ik nu twee alineas:

Poorten 1 - 65535 TCP --> 196.168.1.2
Poorten 1 - 65535 UDP --> 196.168.1.2

Op de Linksys heb ik diverse port-forwarding ranges ingesteld, bijv:

Poorten 4661 - 4672 --> 192.168.1.11

Maar als ik ga naar ShieldsUp (https://www.grc.com/x/portprobe=4662) om 4662 te testen, blijk deze toch dicht te zijn.

Wat mis ik hier?
 
Richard
De poortforwarding doe je nu alleen nog in de Linksys (ik neem aan dat je de firewall van de Livebox UITgeschakeld hebt).

Dat verhaal van die grc horen we vaker, de genoemde poorten zijn van Emule. Heb je Emule ook draaie als je bij GRC gaat testen? Want anders heb je inderdaad kans dat hij ze als dicht meld, er word immers geen antwoord gegeven door het programma.
Dus bij het testen wel Emule laten draaien.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'LB: wat heb ik er aan?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie