obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
poort 25 probleem: postfix + smtp.wanadoo.nl
Colin
Hallo allemaal,

Sinds vanochtend ben ik er aangesloten. Helaas is bij mij poort 25 uitgaand geblokkeerd. :(

Ik probeer nu postfix in te stellen om mail naar hun smtp server door te sturen door deze alinea in main.cf toe te voegen:


relayhost = smtp.wanadoo.nl


dan even een mailtje naar mezelf @ gmail. Uit /var/log/maillog:


Jan  5 15:21:47 juno postfix/postfix-script: refreshing the Postfix mail system
Jan  5 15:21:47 juno postfix/master[2036]: reload configuration /usr/local/etc/postfix
Jan  5 15:22:03 juno postfix/pickup[27054]: DC10B68C47: uid=500 from=
Jan  5 15:22:03 juno postfix/cleanup[27073]: DC10B68C47: message-id=<20070105142203.DC10B68C47@juno>
Jan  5 15:22:04 juno postfix/qmgr[27055]: DC10B68C47: from=, size=277, nrcpt=1 (queue active)
Jan  5 15:22:04 juno amavis[7944]: (07944-07) WARN: all primary virus scanners failed, considering backups
Jan  5 15:22:33 juno postfix/smtpd[27079]: connect from localhost[127.0.0.1]
Jan  5 15:22:33 juno postfix/smtpd[27079]: 1740568C46: client=localhost[127.0.0.1]
Jan  5 15:22:33 juno postfix/cleanup[27073]: 1740568C46: message-id=<20070105142203.DC10B68C47@juno>
Jan  5 15:22:33 juno postfix/smtpd[27079]: disconnect from localhost[127.0.0.1]
Jan  5 15:22:33 juno postfix/qmgr[27055]: 1740568C46: from=, size=677, nrcpt=1 (queue active)
Jan  5 15:22:33 juno amavis[7944]: (07944-07) Passed CLEAN, -> , Message-ID: <20070105142203.DC10B68C47@juno>, mail_id: uD6DMVx2qYJk, Hits: -0.001, 29247 ms
Jan  5 15:22:33 juno postfix/smtp[27075]: DC10B68C47: to=, relay=127.0.0.1[127.0.0.1]:10024, delay=30, delays=0.25/0.03/0.02/29, dsn=2.6.0, status=sent (250 2.6.0 Ok, id=07944-07, from MTA([127.0.0.1]:10025): 250 2.0.0 Ok: queued as 1740568C46)
Jan  5 15:22:33 juno postfix/qmgr[27055]: DC10B68C47: removed
Jan  5 15:22:34 juno postfix/smtp[27080]: 1740568C46: to=, relay=smtp.wanadoo.nl[193.252.22.245]:25, delay=1.2, delays=0.22/0.1/0.64/0.23, dsn=2.0.0, status=sent (250 Ok: queued as 9D1131C0008A)
Jan  5 15:22:34 juno postfix/qmgr[27055]: 1740568C46: removed


Zo te zien is het berichtje netjes afgehandeld, maar nu, twintig minuten later, zie nog niks in gmail.

Het werkt prima zonder de relayhost parameter, dus aan de overige postfix instellingen zal het niet liggen.

Bah, toch heel vervelend deze gezeik... Bij demon was dit nooit een probleem. Als ik van te voor had gewist was ik verhuisd naar een andere ISP...:
Gewijzigd door Colin op 05 januari 2007, 15:56
 
Richard
Ik denk dat je van die gedachtengang vlug terugkomt. Zo dacht ik er namelijk eerst ook over, maar bij andere isp's is het ofwel een stuk duurder, of je hebt dezelfde of nog meer problemen als we kijken naar een zelfde soort verbinding.

Dit is op dit forum al meermaals aan de orde geweest. Het is de enige beperking bij Orange en hoeft verder geen probleem op te leveren.

Gewoon de relayparameter in postfix zetten.
relayhost = smtp.wanadoo.nl

En klaar is kees.
Dat heb je ook gedaan, berichten worden ook verzonden. Kan wel zijn dat ze onderweg ergens blijven hangen.

Probeer eerst via Outlook Expres ofzo vanaf je pc eens rechtstreeks een mailtje te versturen, ook via die smtp.wanadoo.nl want dan heb je kans dat dit wel lukt en daarna de rest ook goed werkt.
Soms lijkt het erop alsof hij even "open" gezet moet worden, zou beste wel eens veroorzaakt kunnen worden door een soort van "pop-before-smtp" beveiliging.
Eenmaal open blijft ie ook prima werken.

Greetings, Richard.
 
MCSE3737
hmmm,....Frown
 
Colin

Quote

Richard schreef:
Ik denk dat je van die gedachtengang vlug terugkomt.
Ik hoop dat je gelijkt heb.

Quote

Gewoon de relayparameter in postfix zetten.
relayhost = smtp.wanadoo.nl

Ja, dat deed ik, zoals boven aangegeven.

Quote

Probeer eerst via Outlook Expres ofzo vanaf je pc eens rechtstreeks een mailtje te versturen, ook via die smtp.wanadoo.nl want dan heb je kans dat dit wel lukt en daarna de rest ook goed werkt.
Soms lijkt het erop alsof hij even "open" gezet moet worden, zou beste wel eens veroorzaakt kunnen worden door een soort van "pop-before-smtp" beveiliging.
Eenmaal open blijft ie ook prima werken.


Oke, het is me net gelukt om een mailtje te versturen vanuit kmail via smtp.wanadoo.nl naar mijn @orange.nl adres, en die vervolgens weer op te halen.

Maar tot nu toe gaat geen enkel naar buiten.

Ik ken dat "pop-before-smtp" beveiliging, maar als ze het hier zou gebruiken, zou ik verwachten dat-ie netjes zou melden "Not authorized" of iets dergelijks en weiger post te accepteren. Wat voor soort mailserver accepteert mail om het verder de laten verdwijnen in een zwaarte gaat???

Ik heb bewijs dat dit gebeurt want het staat in mijn /var/log/maillog.
 
mesa57
Poort 25 staat bij mij gewoon open en een mailserver werkt gewoon. Dus bel de helpdesk en/of ga verder zoeken naar een configuratie probleem. Orange zelf zegt dat ze poort 25 niet dicht zetten voor uitgaand verkeer volgens MCSE3737.
 
Richard
Ja mesa57 maar jij bent een geval apart.Smile
Bij Orange ligt het er maar aan wie je spreekt, ze zeggen wel dat ze poort 25 niet dichtzetten en technisch gesproken zit hij ook niet echt dicht maar is hij beperkt tot hun eigen smtp server.
Jij bent echt 1 van de uitzonderingen die hem toevallig open heeft.

@Colin: hij is wel weg, want in je log van postfix staat ook dat ie removed is en d.w.z. verzonden. Het enige wat er dus kan zijn is dat hij ergens in de smtp van orange zelf wordt tegen gehouden.
Je zou de relay eens naar smtp.orange.nl kunnen zetten en dan postfix herstarten, kijken of het dan wel lukt.
Probeer ook eens een mailtje naar een echt email adres, dus niet naar een web-base zoals gmail of hotmail.

Als je wilt mag je mij ook een testbericht sturen, alleen schrijf ik m'n email adres een beetje verkapt op vanwege spammers:
info (apestaartje) atilla punt dhs punt org.

Eens kijken of die dan wel aan komt.

Probeer dit eens zowel via je postfix mailserver, alsook rechtstreeks vanuit Outlook Express.
Dan kunnen we zien welke van de 2 er aan komt.

Je hebt hopelijk geen spamfilter van Orange genomen bij je aansluiting? Zoja, schakel die eens uit.

Edit: Ik ga er overigens van uit dat je deze mailserver al had draaien voordat je bij Orange kwam.
Gewijzigd door Richard op 06 januari 2007, 02:12
Greetings, Richard.
 
Richard
Aanvulling: Ik heb net even getest, maar poort 25 van je staat niet open, dus externe mailservers kunnen geen contact met jouw mailserver maken.
Dat zou ook een reden kunnen zijn dat je geen mail binnen krijgt.
Greetings, Richard.
 
Colin

Quote

Richard schreef:
@Colin: hij is wel weg, want in je log van postfix staat ook dat ie removed is en d.w.z. verzonden. Het enige wat er dus kan zijn is dat hij ergens in de smtp van orange zelf wordt tegen gehouden.

ik ben nu achtergekomen wat is aan de hand:

Ik heb een eigen .nl domein die ik al jaren gebruiken (sinds 1995), en als verzendadres gebruik ik altijd hetzelfde, bij welke ISP dan ook, zelf bij Gmail (dat kan). Bij kmail was het natuurlijk ook zo ingesteld.

Maar nu, als experiment, stel ik het Orange adres (wat ik niet van plan ben om te gaan gebruiken) als verzendadres in. Weer een mailtje naar Gmail.

Jaja, nu komt hij er wel doorheen, meteen. Belachelijk!

Quote

Edit: Ik ga er overigens van uit dat je deze mailserver al had draaien voordat je bij Orange kwam.

Voor alle verduidelijkheid: ik heb al een tijd Postfix draaien op alle drie systemen hier, voor het verzenden van mail (elke Linux systeem heeft zoiets, ofwel Sendmail, Postfix, of en andere MTA). Tot gisteren (nog bij Demon) werkt dat prima.

Verder, wat binnenkomende post, tot nu toe loopt alles via een web-host provider in de V.S., waar mijn domeinnaam gehost is; ik gebruik hun POP server.

Daarnaast ben ik even klooien met een eigen mailserver, maar die gebruik ik voor echte post nog niet. Ik heb de Livebox pas vanavond in gebruik genomen en problemen heb met poort forwarding, vandaar dat je ziet geen server hangen bij mij.
 
mesa57
Nu ik toch een mailserver heb draaien heb ik relaying gelijk ook maar eens uitgeprobreerd. Een mail verstuurd met als email adres eigen@lokaal.com naar jan.xxxxxxx@hccnet.nl en de smpt.orange.nl als relay server gebruikt. Het mailtje komt keuring aan in mijn pop box van hccnet. Log van de mailserver :

PD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "RECEIVED: AUTH LOGIN"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "SENT: 334 VXNlcm5hbWU6"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "RECEIVED: bG9rYWFsQGVpZ2VuLmNvbQ=="
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "SENT: 334 UGFzc3dvcmQ6"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "RECEIVED: ***"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.015" "192.168.1.1" "SENT: 235 authenticated."
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.031" "192.168.1.1" "RECEIVED: MAIL FROM: "
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.031" "192.168.1.1" "SENT: 250 OK"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.031" "192.168.1.1" "RECEIVED: RCPT TO: "
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.031" "192.168.1.1" "SENT: 250 OK"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.031" "192.168.1.1" "RECEIVED: DATA"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.046" "192.168.1.1" "SENT: 354 OK, send."
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.203" "192.168.1.1" "SENT: 250 Queued (0.157 seconds)"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.203" "192.168.1.1" "RECEIVED: QUIT"
"SMTPD" 1492 8 "2007-01-06 11:06:37.203" "192.168.1.1" "SENT: 221 goodbye"
"TCPIP" 1492 "2007-01-06 11:06:37.218" "Disconnecting socket 1592 for session 8"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.390" "193.252.22.234" "RECEIVED: 220 mwinf6107.orange.nl ESMTP ABO **************************"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.390" "193.252.22.234" "SENT: HELO SERVER2000"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.453" "193.252.22.234" "RECEIVED: 250 mwinf6107.orange.nl"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.453" "193.252.22.234" "SENT: MAIL FROM:"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.484" "193.252.22.234" "RECEIVED: 250 Ok"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.484" "193.252.22.234" "SENT: RCPT TO:"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.734" "193.252.22.234" "RECEIVED: 250 Ok"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.734" "193.252.22.234" "SENT: DATA"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.765" "193.252.22.234" "RECEIVED: 354 End data with ."
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.781" "193.252.22.234" "SENT: [nl]."
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.875" "193.252.22.234" "RECEIVED: 250 Ok: queued as 21A3B7000089"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.875" "193.252.22.234" "SENT: QUIT"
"SMTPC" 1492 9 "2007-01-06 11:06:37.921" "193.252.22.234" "RECEIVED: 221 Bye"
"TCPIP" 1492 "2007-01-06 11:06:37.921" "Disconnecting socket 1536 for session 9"

mailpath in de ontvangen mail :

Return-Path:
Received: from mxdrop13.xs4all.nl by deliver30.hccnet.nl
via mxdrop13.xs4all.nl [194.109.24.77] with ESMTP for
id l06A6jnP012860 (8.13.2/2.05); Sat, 6 Jan 2007 11:06:45 +0100 (MET)
Received: from smtp-2.orange.nl (smtp-2.orange.nl [193.252.22.242])
by mxdrop13.xs4all.nl (8.13.8/8.13.8) with ESMTP id l06A6buw091050
for ; Sat, 6 Jan 2007 11:06:45 +0100 (CET)
(envelope-from lokaal@eigen.com)
Received: from me-wanadoo.net (localhost [127.0.0.1])
by mwinf6107.orange.nl (SMTP Server) with ESMTP id 475C9700008D
for ; Sat, 6 Jan 2007 11:06:37 +0100 (CET)
Received: from SERVER2000 (unknown [85.148.152.61])
by mwinf6107.orange.nl (SMTP Server) with SMTP id 21A3B7000089
for ; Sat, 6 Jan 2007 11:06:36 +0100 (CET)
X-ME-UUID: 20070106100637137.21A3B7000089@mwinf6107.orange.nl
Received: from dell ([192.168.1.1])
by SERVER2000
with hMailServer ; Sat, 6 Jan 2007 11:06:37 +0100
Message-ID: <002101c7317a$5a987320$0101a8c0@dell>
From: "lokaal"
To: "Jan"

Ziet er keurig uit toch ???? Smile
 
Richard
@Mesa57: Gaat perfekt bij jou zo te zien inderdaad. Ik wou dat ik die poort 25 open had (en met mij velen denk ik).

@Colin:

Quote

Verder, wat binnenkomende post, tot nu toe loopt alles via een web-host provider in de V.S., waar mijn domeinnaam gehost is; ik gebruik hun POP server.

Aha. Nou de reden dat ik dat vroeg lag in het volgende.
Je mail werd verzonden door je postfix, dat bleek uit de log. Ik wist niet hoe het bij jou ingesteld was en had de volgende gedachtengang.
Stel dat het door de Orange mailserver of bij gmail geweigerd werd, dan wordt normaliter een foutmelding (een denied melding of wat dan ook) teruggestuurd naar jouw mailserver. Echter als daar geen contact mee gemaakt kon worden (wat dus bleek uit mijn test) krijg jij die foutmelding niet binnen en lijkt het alsof die mailtjes verdwenen zijn.

Vandaar dus mijn opmerking over jouw gesloten poort 25.
Maar als jij het return adres anders hebt dan zouden die mailtjes dus elders moeten aankomen, maar dat was mij niet bekend.

Ik begrijp echter nog niet helemaal de oplossing, want je schrijft nu dat je het verzendadres van Orange geprobeerd had, maar die werd toch sowieso al gebruikt in je postfix omdat je daar die relay regel van smtp.wanadoo.nl in had opgenomen?
Het kan derhalve aan mij liggen maar nu doorzie ik het even niet helemaal en ben toch wel nieuwsgierig naar het verloop en of er nu nog steeds iets is wat nog altijd niet werkt.
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'poort 25 probleem: postfix + smtp.wanadoo.nl', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Geen interactie tv Canal Digitaal! Bekend probleem online.nl Onopgeloste aangemelde problemen bij Online : 1 27 jul 2019
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
probleem TV Algemeen : 3 13 jan 2018
Poort 53 UDP geblokkeerd? Storing : 2 05 aug 2017
poort openen Huawei meer apparaten aansluiten : 8 08 dec 2016
Advertentie