obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Thuisnetwerk (bestanden delen) via Livebox
Columbus
Sinds maandag 15 januari, na de upgrade van de firmware van de draadloze Livebox naar versie 22204A, werkt het delen van bestanden op mijn thuisnetwerk niet meer!

Configuratie:
Draadloze Livebox
PC1 (XP SP2) verbonden met ethernetkabel aan Livebox
PC2 (XP SP1) verbonden met USB-dongle via WiFi aan Livebox

Internet werkt op allebei de PC's. Firewalls staan op beide PC's uit. PC's zien elkaar soms wel en soms niet. En als ze elkaar al zien dan is er geen toegang tot de PC's en/of gedeelde bestanden. Al op verschillende manieren "wizard thuisnetwerk instellen" opnieuw uitgevoerd maar zonder resultaat. Het probleem moet in de nieuwe versie van de firmware van de Livebox zitten want tot de upgrade werkte alles vlekkeloos! Wie heeft dit ook en/of wat is hiervoor de oplossing? Of moet ik bepaalde poorten (135 t/m 139) openzetten in de firewall van de Livebox?
 
mesa57
Welke ip adressen hebben beide pc's gekregen ?
(start / uitvoeren tik in cmd / tik in : ipconfig /all).
Firewall van de livebox uitzetten kan sowieso geen kwaad.
Gewijzigd door mesa57 op 10 februari 2007, 14:49
 
Columbus
De eerst aangezette computer krijgt 192.168.1.10 en de volgende 192.168.1.11 dus in hetzelfde subnetmask als de Livebox n.l. 192.168.1.1
 
mesa57
Geen idee dan, zou moeten werken.
 
Richard
Misschien dat Optimist daar nog leuke ideeën over heeft.
Voor zover ik weet werkt het pc's "zien" in een netwerk via netbios.
De genoemde poorten (135-139) zou ik zeker -niet- gaan openzetten in de Livebox, is onverstandig en ook niet nodig.

Je schrijft dat de firewalls op beide pc's uit staan. Welke firewalls draaien er op?

Verder is het belangrijk om te weten (ook als ze elkaar niet kunnen zien) of je ze wel onderling kunt pingen. Indien dat wel gaat is in elk geval het tcp verkeer in orde.

Andere problemen met sharen horen in dat geval waarschijnlijk niet in de livebox thuis maar met rechten in windows.

Greetings, Richard.
 
mesa57

Quote

PC's zien elkaar soms wel en soms niet. En als ze elkaar al zien dan is er geen toegang tot de PC's en/of gedeelde bestanden.

Die uitspraak zou ook een verder uitgelegd mogen worden.
Wat wordt bedoeld met 'zien' ?
En wat is 'soms' ?
 
Columbus
Met 'zien' bedoel ik dat beide PC's opkomen bij het zoeken naar computers in dezelfde werkgroep.

PC1 (XP SP2) verbonden met ethernetkabel aan Livebox ziet PC2 wel en kan ook bij de gedeelde bestanden van PC2 komen (pingen naar PC2 werkt ook).

PC2 (XP SP1) verbonden met USB-dongle via WiFi aan Livebox ziet PC1 niet en kan ook niet pingen naar PC1.

Internet werkt op allebei de PC's. De Windows Firewalls op resp. de LAN-verbinding van PC1 en de WLAN-verbinding van PC2 staan uit. Het lijkt inderdaad op een Windows rechten-probleem of op een Firewall probleem. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk omdat het probleem ineens opdook na de automatische installatie van de nieuwe versie van de firmware van de Livebox op 15 januari j.l.

Daarvoor heeft het maanden vlekkeloos gewerkt. Dit kan toch geen toeval zijn? En ben ik nou de enige met dit probleem want je zou toch verwachten dat er dan meer mensen met dit probleem hebben te kampen?
 
Richard
Verstandige vraag van Mesa, want onder "zien" versta ik weer het elkaar zien in de netwerkomgeving, en niet het naar elkaar zoeken. Dat hoort er ook wel bij, klopt. Maar het is fijn om dat wat duidelijker te hebben.

Jammer genoeg heb je niet geschreven -welke- firewall je gebruikt. Ondanks dat hij uitgeschakeld is kan dat toch van belang zijn.

Zoals je het nu opschrijft gaat alle verkeer vn pc1 naar pc2 goed.
Van pc2 naar pc1 gaat het fout.

Je zou zo zeggen dat het geen toeval kan zijn, maar je moest eens weten hoe raar windows soms kan gaan doen.
Heb al netwerken meegemaakt die gewoon lekker werkten, terwijl ze eigenlijk niet ingesteld stonden zoals dat officieel zou moeten.
Maandenlang werken en van de ene op de andere dag afgelopen. Iedereen zoeken, bleek het een accountprobleem te zijn. Plots was XP van mening dat alles moest werken zoals het hoort. Heel vreemd, maar het komt voor.

Zal hier wel niet het geval zijn omdat hier duidelijk het tcp verkeer van pc2 naar pc1 geblokkeerd word.
Dit zou in de Llivebox kunnen zitten, maar kan ook in een firewall zitten, vandaar de nieuwsgierigheid naar het merk firewall op de pc's.
Greetings, Richard.
 
Columbus
Op de PC's zijn geen afzonderlijke firewalls van softwareleveranciers geïnstalleerd. Alleen de XP-firewalls op de netwerkverbindingen van Windows maar die zijn uitgezet.

Zou kunnen dat PC2 niet bij PC1 komt omdat PC1 Servicepack 2 heeft wat meer dichtgetimmerd is dan Servicepack 1. Maar dan nog , want de firewalls staan uit. Bovendien heeft het altijd gewerkt tot de firmware upgrade van de Livebox.

Verder zijn op beide PC's de NetBIOS via TCP/IP ingeschakeld en is de service Computer Browser gestart.

Er is op beide PC's geen gastaccount geactiveerd maar dat zou ook niet hoeven.
 
Richard
Het zou kunnen zijn dat het door het verschil van service packs komt.
Met SP1 zat er toch nog een redelijk gat in de beveiliging. Gezien je het zo ingesteld hebt ga ik er van uit dat je SP2 niet wenst te installeren op die andere pc, waarschijnlijk met goede redenen.

Even nog wat andere vragen dan.
De pc's krijgen beiden hun ip adres automatisch van de Livebox of heb je dat statisch (vast) ingegeven?

De firewalls zijn van XP. Staan deze al uitgeschakeld als je de pc start? Of schakel je ze uit nadat de pc gestart is? Verstandig in deze is om hem even compleet uit te schakelen en dan te herstarten zodat er ook zonder firewall herstart word, voor zover dit al niet het geval is.

Het gastaccount activeren is inderdaad niet nodig, en zou ik zo snel mogelijk weer dicht zetten, want echt veilig is dat niet.
Wat je dan beter kunt proberen is het volgende.
Stel dat je op pc 1 een account hebt genaamd Columbus met wachtwoord 123.
Maak op pc 2 dan ook een account Columbus aan met wachtwoord 123.
Doe hetzelde met pc 1 voor het account wat je op pc2 gebruikt. Dat is in elk geval de juiste methode van werken en is sowieso beter (ook qua rechten) dan het gast account.
Soms verhelpt zoiets al soortgelijke problemen.

Verder hoop ik dat Optimist toch even zijn blik hierop wil laten vallen, want het verbaast me toch enigszins dat met firewalls uit de pc's elkaar niet pingen kunnen terwijl het voor zover de info reikt er toch op lijkt dat het tcp/ip gebeuren wel goed is ingesteld.

Check voor de zekerheid even of de DNS (naamserver) en Gateway op beide pc's ook netjes 192.168.1.1 als ip krijgen.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Thuisnetwerk (bestanden delen) via Livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Foto's delen Algemeen : 2 31 dec 2015
Alarm melding via Livebox Livebox meer apparaten aansluiten : 3 21 jan 2015
Livebox adsl connectie valt weg met router aangelsoten Livebox configuratie en problemen : 3 19 dec 2012
Livebox vervangen door Thomson Thomson meer apparaten aansluiten : 11 20 sep 2012
Advertentie