obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Sitecom WL-153 achter de speedtouch 706
robertos
Hallo,

na jaren een direct-adsl kpn abonnement overgestapt naar online adsl extra + telefonie totaal.
Vandaag is de verbinding opgeleverd. KPN viel weg rond een uurtje of 4, dus ben gestart met het nieuwe modem te installeren.

Oke, alles opgehangen en aangesloten, alles volgens de handleiding.
Toen ging ik mijn pc aan poort 1 koppelen van de speedtouch om de verbinding te controleren. Werkt perfect, prima internet.

Dus ik vond het tijd om de sitecom mimo-XR uit de doos te halen (nieuw gekocht van te voren want ik had geen zin in een draadloos modem van online voor €3,- p/maand. Ik loop de zeer korte handleiding van sitecom na (en sitecom was zo gebruiksvriendelijk??) en doe precies wat er staat. Koppel mijn pc van de speedtouch los, sluit de sitecom aan op ethernetpoort 1 van de speedtouch en laat de sitecom router rustig opstarten. Toen sloot ik mijn pc aan op de sitecom, en ik had direct internet zonder iets in te stellen. Maar volgens de handleiding moest ik de wizard opstarten die op de router pagina van sitecom te vinden is (192.168.0.1) Kies vervolgens je land en provider/modem. Maar helaas, online adsl extra staat er natuurlijk niet tussen.
Dus ik kies voor anders, handmatig.

(ik doe dit omdat er ook 2 laptops verbinding moeten krijgen straks)

Maargoed, wat moet ik in hedelsnaam nu invullen? Snap best veel van internet en computers, heb veel faq's gelezen over portforwarden, ip adressen instellen maar ik kom er niet uit, ik wordt letterlijk gek van de vele ip adressen en instellingen.

Wat moet ik nu invullen bij het instel wizard op de router pagina?

w663b
spir1t
15qq4nl

Alvast super bedankt,
Robbert
Gewijzigd door robertos op 01 mei 2009, 18:10
 
TCP_IP
15qq4nl

Kies voor 'Static IP adress'.
Vul daar in:
IP = 192.168.1.200
subnetmask = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.1.254
Je zult in je Speedtouch wel nog even alle poorten moeten forwarden naar je sitecom, naar 192.168.1.200 dus.


Maar ben bang dat dit misschien toch wat lastig is, je zou hem toch beter als switch/accesspoint kunnen instellen.
Dit betekent dat je die Wizard niet moet gebruiken maar een paar dingen handmatig moet instellen.
Probeer eerst bovenstaande of je dat werkend kunt krijgen, mocht niet lukken wil ik je wel helpen om je Sitecom in te stellen als switch/accespoint.


Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
robertos
Super bedankt.

Geprobeerd, werkte wel enigzins maar toch niet helemaal zoals het moet, kan soms geen verbinding maken etc.
Nu hoorde ik net van iemand dat je op deze manier een router aan een router vast aan het knopen ben, en dat het inderdaad beter is om hem als accespoint/switch in te stellen. Ik moet zeker hier iets veranderen?
28834o3

Ik wil dus graag de sitecom als accespoint/switch instellen en kan je hulp daarbij goed gebruiken. Ook snap ik niet helemaal hoe ik alle poorten van de speedtouch open zet naar de sitecom (heb vroeger alleen ooit eens een enkele poort voor bittorent open gezet met veel gedoe..).

ik kan trouwens op de routerpagina van sitecom ook iets met poorten doen, maar hier moet ik zeker nu niks mee doen?
Stel ik wil later bittorent oid instellen, dan moet ik de poort alleen in de sitecom open zetten omdat in de speedtouch al alles open staat naar de sitecom?

De bekabeling gaat trouwens zo: Speedtouch ethernetpoort 1 - modem ingang Sitecom. Weet niet of dit juist is? Moet ik dit zo laten of moet ik de speedtouch verbinden met één van de 4 LAN poorten van de sitecom? Geloof het wel maar weet het niet zeker..

Alvast heel erg bedankt!
Gewijzigd door robertos op 02 mei 2009, 11:49
 
TCP_IP
Oké, dan gaan we er nu vanuit dat we het als accespoint/switch gaan opstellen. Deze opstelling heeft ook m'n eigen voorkeur.

Mooi dat je juist van dat scherm een screenshot post, dat is namelijk degene die we nodig hebben.

Zet deze instellingen in je Sitecom, op die pagina:

IP: 192.168.1.200
subnetmask 255.255.255.0
spanning tree uitschakelen (STP is pas echt praktisch bij 3 switches meen ik)
DHCP server uitschakelen
Lease tijd/begin/einde IP/etc onbelangrijk omdat DHCP op sitecom uitstaat

Klik op toepassen.

Als het goed is verlies je nu de verbinding met je Sitecom.

Quote

De bekabeling gaat trouwens zo: Speedtouch ethernetpoort 1 - modem ingang Sitecom


Dit was goed voor een router-router opstelling, maar we gaan het volgens switch/accespoint methode doen dus moet je 1 kabel verwisselen.
In de speedtouch zit deze goed!
Haal nu andere uiteinde die in modempoort van Sitecom zit eruit en plaats deze nu in 1 van de 4 ethernetpoorten op je sitecom.

Mocht je zelf een vast IP adres hebben ingesteld op je PC in de reeks van 192.168.0.x, verander dit dan naar 'automatisch een IP adres toewijzen' of verander je IP en gateway zo dat deze overeenkomt met nieuwe netwerk. (standaard staat dit goed ingesteld op je PC, dus als je zelf niks gewijzigd hebt hoef je dit niet te wijzigen).
Herstart Speedtouch en Sitecom maar even voor de zekerheid.

Dat is het!

Goed om te weten:

Je Speedtouch beheer je via [url=192.168.1.254]192.168.1.254[/url]

Je Sitecom beheer je via [url=192.168.1.200]192.168.1.200[/url]

Portforwards voortaan ALLEEN in je Speedtouch doen

DHCP draait op je Speedtouch (de functie die IP adressen uitdeelt)

Je hebt nu het netwerk 192.168.1.0/24 met gateway 192.168.1.254 (je speedtouch/je ingang/uitgang voor het internet)

Je kunt PC's met netwerkkabel zowel op de ethernetpoorten van je Speedtouch als op die van je Sitecom erin prikken en je hebt internet.

Tevens zitten alle PC's in het zelfde netwerk inclusief laptops/PC's die draadloos zijn verbonden. Je kunt dus onderling bestanden uitwisselen.

Mocht het zo zijn dat draadloos soms wegvalt maar met netwerkkabel wel altijd een goede verbinding houd dan stoort er hoogstwaarschijnlijk iets op je netwerk. M.b.v. Netstumbler kun je je buurt scannen en je Sitecom aanpassen door het kanaal te wijzigen. Mocht dit van toepassing zijn, let me know Wink

Succes !!
Gewijzigd door TCP_IP op 02 mei 2009, 13:49
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
robertos
Oke het werkt!

Alleen dit: "Je hebt nu het netwerk 192.168.1.0/24 met gateway 192.168.1.254 (je speedtouch/je ingang/uitgang voor het internet)" snap ik niet helemaal.
Maar dit is iets wat ik niet hoef in te voeren toch?

Nu ga ik even Utorrent instellen, stel ik wil via poort 6112 op utorrent, zet ik in de speedtouch alleen 6112 open en in de sitecom zet ik dus niks open?

wat moet ik trouwens op de sitecom firewall en NAT (?) aan of uitzetten?
En de beveiliging draadloos? WEP, WPA pre-shared, WPA radius, WPA TKIP, WPA AES of WPA mixed?

Verder kan ik als modus kiezen: AP, AP bridge to point, bridge point to multi-point en AP-bridge-WDS.

Bedankt alvast!
Gewijzigd door robertos op 02 mei 2009, 14:06
 
TCP_IP

Quote

Oke het werkt!


Mooi!

Quote

Alleen dit: "Je hebt nu het netwerk 192.168.1.0/24 met gateway 192.168.1.254 (je speedtouch/je ingang/uitgang voor het internet)" snap ik niet helemaal.
Maar dit is iets wat ik niet hoef in te voeren toch?


Nee, dit is meer een technische term voor hoe je netwerk min of meer in elkaar steekt. Is een constatering, niet iets wat je hoeft in te voeren.

Quote

Nu ga ik even Utorrent instellen, stel ik wil via poort 6112 op utorrent, zet ik in de speedtouch alleen 6112 open en in de sitecom zet ik dus niks open?


Goed opgelet, alleen in speedtouch niks in sitecom

Quote

wat moet ik trouwens op de sitecom firewall en NAT (?) aan of uitzetten?


Niks

Quote

En de beveiliging draadloos? WEP, WPA pre-shared, WPA radius, WPA TKIP, WPA AES of WPA mixed?


Kies voor WPA AES

Quote


Verder kan ik als modus kiezen: AP, AP bridge to point, bridge point to multi-point en AP-bridge-WDS.


Ehh hier twijfel ik nu weer een beetjePfft Het werkt toch al, dus laat maar staan zoals het al stond. Mocht je echt iets moeten invullen kies dan maar voor 'AP'.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
robertos

Quote

TCP_IP schreef:

Quote

wat moet ik trouwens op de sitecom firewall en NAT (?) aan of uitzetten?


Niks


UIT dus bij bijde? Moet kiezen voor firewall inschakelen/uitschakelen en NAT inschakelen/uitschakelen.

Poort forwarding werkt trouwens, de poort staat open (gechecked) alleen de snelheden blijven bij verschillende torrents rond de 400kb/s liggen terwijl als ik bestandjes download van het internet (bv een 100 mb test bestand, zit ik rond de 1000 kb/s / 1,1 mb/s.
 
TCP_IP

Quote

UIT dus bij bijde? Moet kiezen voor firewall inschakelen/uitschakelen en NAT inschakelen/uitschakelen.


Beide uitschakelen doe maar ja.

Quote

Poort forwarding werkt trouwens, de poort staat open (gechecked) alleen de snelheden blijven bij verschillende torrents rond de 400kb/s liggen terwijl als ik bestandjes download van het internet (bv een 100 mb test bestand, zit ik rond de 1000 kb/s / 1,1 mb/s.


Daarom ben ik al een hele tijd van torrents afgestapt Wink
Ik en net als vele andere downloaders gebruiken 'nieuwsgroepen' ook wel 'usenet' genaamd.

Bij torrents maak je een directe verbinding naar andere computers via een tracker(zoals the pirate bay) en download je direct van hun PC. Je bent dus afhankelijk van anderen van hoe snel die uploaden.
Bij nieuwsgroepen download je vanaf 1 speciale server met maximale upload, je download dus altijd dan met 1.1mb bijvoorbeeld.

Voordeel van torrents, het is gratis en je kunt soms zelfs films uit 2005 binnenhalen.
Nadeel is dat het soms erg traag is, slechts 40KBps bijv, je moet uploaden en je modem loopt er door vast.

Voordeel nieuwsgroepen, altijd max. snelheid, je haalt altijd de data (films/muziek) binnen die je wilt (je hebt soms fake torrents Wink ). Films zijn bijna altijd van ondertiteling voorzien.
Nadeel, je moet er wel tussen 5 en 8 euro per maand voor betalen.

Ik download met 1190 KBps (1,17 MBit).
Vanaf het moment dat ik een film(divx) ga downloaden duurt het inclusief repareren/uitpakken ongeveer 15min. per film Wink
13min downloaden, 1min repareren(als rars compleet zijn dan dan maar 10 sec.) en uitpakken 12 sec.

Ik was al snel om dus Pfft Die 6 euro per maand is het ruimschoots waard.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
robertos
Online heeft toch ook een nieuwsserver?

Volgens hun is dat: news.online.nl
Ga ik eens proberen.

Nogmaals, bedankt voor de hulp!

EDIT: Huh? net gewoon naar de sitecom pagina gegaan via 192.168.1.200 en dat werkte gewoon, probeer het nu nogmaals en nu kom ik er niet op? (modem/sitecom heb ik net wel opnieuw aangezet). Verder wel gewoon internet (maar sinds ik WPA AES heb aanstaan kan ik alleen draadloos met die vista laptop, de xp kan niet draadloos verbinden, bekabeld is geen probleem..)
Gewijzigd door robertos op 02 mei 2009, 15:34
 
TCP_IP
Graag gedaan tot nu toe hoor Wink

Online heeft inderdaad een nieuwsserver, je kunt het proberen om er een idee van te krijgen maar het is niet veel hoor.
Retentie is maar 3 dagen en downloadsnelheid word beperkt tot 45KB (zoiets dacht ik).

(met 3 dagen retentie word bedoeld dat je data kunt downloaden die tussen nu en 3 dagen terug is geupload).

En dat van de sitecom pagina snap ik ook niet helemaal, niks per ongeluk gereset ?
Zet hem nog eens uit en aan.

Kan zijn dat je XP nog geen WPA ondersteund, probeer je Wireless netwerkkaart even te updaten. Of kies eventueel tijdelijk voor 'WEP' dat werkt altijd wel.
Zou ook kunnen zijn dat je XP laptop al een keer een verbinding heeft gemaakt en en profiel heeft aangemaakt ervoor, in dat geval profiel verwijderen.

profiel verwijderen
start >> config scherm >> netwerkverbindingen >> rechtermuisknop draadloze verbinding en kies voor 'draadloze netwerken weergeven'
Links staat een gele ster dacht ik met 'voorkeursnetwerken wijzigen', klik hierop.

Onderin staat je Sitecom verbinding dan in een wit lijstje, verwijder deze uit de lijst.
Maak dan opnieuw verbinding met je Sitecom.
Gewijzigd door TCP_IP op 02 mei 2009, 15:45
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Sitecom WL-153 achter de speedtouch 706', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
speedtouch 546i configureren , werkt Tg608i ook? Eigen modem configuratie en problemen : 4 18 mei 2015
SpeedTouch 546 vervangen door eigen modem Eigen modem configuratie en problemen : 4 14 mei 2015
Advertentie