obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
IP Telephone
rrozema
Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat de livebox met deze melding bedoelt. M.a.w. wat is er "invalid" aan het packet zodat het niet in het tcp window zit? Als ik zou moeten gokken, dan lijkt het er op alsof de berichten te gefragmenteerd aankomen. Ik zal dat uitleggen:
ip verkeer wordt niet altijd via dezelfde route en in de juiste volgorde van de server naar jou of vice versa gestuurd. Daarom krijgt elk pakketje van de verzender een volgnummer mee. Dit volgnummer staat in de tcp header. Omdat elk pakketje op de IP laag apart over het internet wordt gestuurd, kan het heel goed gebeuren dat een pakketje met een hoger volgnummer eerder aankomt dan een pakketje met een lager volgnummer, als dat lagere pakketje toevallig een langzamere route heeft genomen of om wat voor reden dan ook vertraging heeft opgelopen. Omdat de TCP laag moet garanderen dat de pakketjes alleen in de juiste volgorde weer worden doorgegeven aan de programma's op de pc, zal deze zo'n "te vroeg ontvangen" pakketje tijdelijk in een buffer plaatsen totdat de ontbrekende tussenliggende pakketjes ook gearriveerd zijn. Die buffer heet het "tcp window". Als er heel veel pakketjes ontbreken, dan zal het tcp window te klein worden om alle binnenkomende verkeer tijdelijk op te slaan; de tcp-stack zal dan de te vroeg ontvangen pakketjes weg moeten gooien om ruimte te maken om de ontbrekende pakketjes eerst binnen te laten komen.

Het lijkt er op dat jouw livebox pakketjes ontvangt met een volgnummer dat zo hoog is dat hij ze niet meer in z'n tcp window kwijt kan; het heeft een te hoog volgnummer ten opzichte van het oudste pakket waarop hij nog wacht. Dat kan diverse redenen hebben. o.a.:
- veel storing op je lijn waardoor er veel pakketjes te laat of helemaal niet aankomen,
- een fout in het tcp protocol op de server, danwel je ip telefoon waardoor de pakketjes niet juist genummerd worden,
- een sterk wisselende routering op de route tussen jouw ip phone en de voip server.

Ik weet niet welke hier de oorzaak is en misschien is het nog wel iets heel anders. Maar het lijkt er in ieder geval op alsof het tcp window van de livebox te klein is ingesteld. Een vergroting van het tcp window zou dan wel eens veel verbetering in de verbindingskwaliteit kunnen opleveren.
Ik heb geen idee welke commando's nog beschikbaar zijn in de nieuwe firmware, en zelfs al wist ik dat wel, dan nog weet ik van een groot gedeelte niet wat ze doen of hoe ze te gebruiken, dus ik weet ook niet hoe je dit precies zou moeten doen, Dus als iemand wel een suggestie heeft, dan graag!
 
Mister Bean
update:

Naast het feit dat ik mijn IP telefoon niet werkend krijg (TCP Window size errors enz) merkte ik dat mijn download snelheid significant was afgenomen (van 18mbit naar ongeveer 10-11mbit). En het was altijd 18mbit voor de laatste 2,5 jaar (woon 250 meter van de centrale).

Ik heb een oude Thompson Speedtouch 706 geleend van een collega (niet een modem van Orange maar gekocht van winkel). Deze werkt prima voor mij en het IP telefoon probleem is opgelost met deze modem/router!!
Ook de download snelheid is veel beter.
Zo het is duidelijk een probleem met de nieuwe firmware op de Livebox. Dat is bewezen nu.
Maar ik kan met deze geleende router alleen niet meer gebruik maken van mijn telefoon thuis (ik heb abonnement inclusied telefoon van Online) en nu heb ik geen wireless meer (omdat de Thompson niet een wireless router is).
Dus Online moet nog steeds het probleem met de laatste livebox firmware oplossen, zodat ik weer gebruik kan maken van de Livebox.

Ik denk dat de verminderde download snelheid (ook door andere gerapporteerd) en de TCP window size errors waarschijnlijk aan elkaar zijn gerelateerd.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'IP Telephone', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie