obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Wifi bereik vergroten van Huawei HG665d
WielM
Ik heb sinds gisteren een LinkSys (Cisco) Range Extender RE1000 geïnstalleerd om mijn Huawei bereik te vergroten.

Werkt perfect zelfs tot achter in de tuin (en dat is een grote tuin!). Op de plaats waar de Extender nu hangt had ik altijd maar 2 streepjes. Ondanks dat krijg ik nu met mijn tablet daar de volle 5 streepjes. Dus waarschijnlijk heeft het apparaat een grotere gevoeligheid voor het Huawei signaal dan mijn AT tablet. Zelfs het admin scherm van de extender geeft 5 streepjes aan.
 
rrozema
Een repeater (ook wel range extender genoemd) heeft 1 belangrijk nadeel: de doorvoersnelheid van je netwerk wordt gehalveerd. Dat zie je niet aan de verbindingssnelheid; die blijft gewoon 56Mbps of welke snelheid je ook gebruikt. Een wifi repeater moet echter eerst je signaal ontvangen om het daarna weer uit te zenden. Zenden en ontvangen kan namelijk niet tegelijk gebeuren, dan storen de signalen elkaar. Het zenden moet daarom wachten op het ontvangen en andersom net zo. Er is daardoor bij gebruik van een extender theoretisch maar de helft van de tijd beschikbaar om je gegevens te versturen. Je kan dus met een extender maar half zo veel data versturen in de zelfde tijd als zonder een extender. In de praktijk is het zelfs nog erger: er wordt ook nog extra veel tijd verloren doordat zenders 'door elkaar praten' en daardoor vaker allebei opnieuw moeten beginnen. Hierdoor is de uiteindelijke beschikbare bandbreedte nog minder dan de helft.

Het is veel beter om i.p.v. een range extender de al eerder genoemde optie van een 2e access point te gebruiken: de beide access points zitten hierbij met een netwerk (utp) kabel aan elkaar en praten onderling over die kabel, alleen de clients praten via wifi. Elk access point kan dus nu luisteren naar het signaal van de client(s) en de data tegelijkertijd doorsturen via de kabel en andersom kan hij zenden terwijl er data via de kabel binnen komt.

Stel voor een optimaal resultaat wel altijd beide access points in op een ander kanaal: als ze beiden op het zelfde kanaal zitten, krijg je het fenomeem dat beide access points elkaar ontvangen en daarom wachten met zenden als de andere aan het zenden is, wat je beschikbare bandbreedte ook weer verkleint. 2 access points (of repeaters) op het zelfde kanaal kan zelfs wegvallende verbindingen veroorzaken, waarschijnlijk de oorzaak van de klachten eerder in deze thread. Normaliter wacht elk wifi apparaat met zenden totdat er niemand anders aan het zenden is. Als je 2 of meer access points (of repeaters) hebt op het zelfde kanaal en een van de access points zit te ver van de client af, dan zal dit access point deze de client niet kunnen ontvangen. Hij zal dan ook geregeld gaan zenden terwijl de client al aan het zenden is naar het andere access point en daarmee onbedoeld de ontvangst van het signaal van die client verstoren voor dat andere access point. M.a.w. je verslechtert juist de doorvoer snelheid als je meerdere access points op het zelfde kanaal zet (of op kanalen die te dicht bij elkaar liggen). Als dit te vaak gebeurt, gaan de access points en de clients automatisch proberen om de verbinding te 'verbeteren' door bijvoorbeeld de snelheid te verlagen, om te schakelen naar een ander access point of een ander kanaal te kiezen. Allemaal dingen die je kan voorkomen door zelf de beide access points (of repeaters) een kanaal nummer te geven die minstens 3 kanalen uit elkaar liggen.

De keuze van de kanalen voor elke repeater moet je bepalen door de reeds in gebruik zijnde kanalen te onderzoeken op de positie van beide access points (of repeaters). Gebruik hiervoor bijvoorbeeld wifi analyzer of beter nog, zorg dat je een goed access point hebt waarin je via je het admin scherm zelf kunt zien welke wireless netwerken de router allemaal ontvangt.
 
I R Baboon
Ter aanvulling aan de repeater uitleg van Rrozema.

Moderne repeaters hebben geen last van die halvering van de doorvoersnelheid.
Zij gebruiken een tweede radio om het WIFI signaal opnieuw uit te zenden.
Als ook nog gebruik wordt gemaakt van een ander kanaal dan die van het oorspronkelijke signaal,
is er geen belemmering meer qua snelheid.
Met uitzondering van de latency op het netwerkverkeer die deze constructie van nature met zich meebrengt.

Oude routers en repeaters gebruiken vaak alleen een oude vorm van WDS (Wireless Distribution System).
Daar werd de doorvoersnelheid inderdaad gehalveerd.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
rrozema
Ik denk dat je iets te veel generaliseert door de repeaters met meerdere radios als 'nieuwe repeaters' aan te duiden. Voor zo ver ik weet hebben nog steeds enkel de duurdere repeaters/access points echt meerdere radios aan boord. Zelfs veel access points met meerdere antennes hebben vaak slechts 1 radio die ze telkens omschakelen. Het gros van de repeaters is dan ook gewoon nog van het soort dat je doorvoersnelheid halveert.

Maar stel dat ik het geld zou neertellen voor zo'n repeater met meerdere radios. Dan is er nog steeds een probleem. Ik kan me net als veel Nederlanders niet de luxe van leven in een rustige, bosrijke omgeving veroorloven; ik woon gewoon in een woonwijk met meerdere huizen bij elkaar. Wel heb ik een flinke tuin, dus ik mag niet klagen, maar toch. Het is hier al moeilijk genoeg om 1 weinig gebruikt kanaal te vinden, met een beetje redelijke ontvanger zie ik zo 10 verschillende netwerken. Ik kan dan ook echt niet 3 vrije kanalen vinden die ver genoeg uit elkaar liggen. En stel dat ik 3 kanalen zou kunnen claimen, dan blijft er geen enkel bruikbaar kanaal meer over voor mijn buren. Er zal dan ook altijd storing optreden tussen mijn netwerken en de netwerken van (een van) mijn buren. Om deze reden vind ik dan ook dat zelfs de repeaters met meerdere radios nog steeds geen goede oplossing zijn; er zijn gewoon niet voldoende radio frequenties beschikbaar om dit praktisch toe te passen.
Gewijzigd door rrozema op 15 augustus 2012, 09:21
 
I R Baboon
Ja, misschien kijk ik teveel naar de 'upper range' van het netwerkspul.
Voor mij geldt nog steeds: goedkoop is duurkoop.
Als iets fatsoenlijks moet functioneren, moet je er toch een beetje in verdiepen en ook bereid zijn om iets meer te betalen
dan bij de iBood aanbieding.

De beperkte ruimte in de ether voor WIFI netwerken zal altijd actueel blijven.
Daar zie ik niet zo snel verandering in komen.
Gelukkig kan je nog uitwijken naar de 5 GHz band, maar je weet ook dat dit niet definitieve oplossing kan brengen.
Daar kleven ook weer nadelen aan.
Je kan zelfs ervoor kiezen om met buitenlandse importen te gaan werken die zich niet houden aan Nederlandse en/of Europese regelgeving.
Dan kan men het zendvermogen omhoog schroeven boven de wettelijke norm.
Dan druk je alle andere signalen eenvoudig weg.
Dat werkt goed tot de buren ook besluiten om hun signaal te 'versterken'.
Dan begint alles weer van voren.

Het blijft behelpen.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
koelejoep
Komt er dus toch op neer dat in repeatermode de ontvangst minder is dan op accessmode. Dat was ook mijn ervaring, zowel bekabeld als onbekabeld. Moest hem soms opnieuw opstarten om volledig bereik te hebben en dan viel het soms nog weg. Ook als de TP link binnen het bestaande Wifi bereik was opgesteld. Op accessmode doet hij het steeds 100%. Daar blijft hij op staan. Bedankt voor jullie hulp.
 
rrozema
Bijna, maar ik denk dat je het op zich wel goed begrepen hebt maar dat je slechts de begrippen een beetje door elkaar haalt. De "ontvangst" is namelijk in beide situaties gelijk: je hebt in beide gevallen de zenders dichter bij de ontvangers gebracht. Je zal daarom ook geen verschil zien in "het aantal streepjes" ontvangst bij beide oplossingen.
Het verschil zit 'm in de hoeveelheid gegevens die je kunt overbrengen in een bepaalde tijdspanne, de "doorvoersnelheid". Bij de (goedkope) repeater oplossing is dit in de praktijk minder dan de helft van de snelheid die je verbinding aangeeft. Bij de access point aanpak kun je wel vrijwel die volledige snelheid halen.

Een 2e effect van de repeater aanpak, waar jij mogelijk last van hebt gehad, is dat er door het gebruik van een repeater meer apparaten tegelijk actief zijn in de ether. Meer apparaten betekent dat het drukker wordt en dat de kans dat ze elkaars signaal 'wegdrukken' groter wordt. Vergelijk het maar met een snelweg: de kans dat er ongelukken gebeuren is op een drukke weg veel groter dan op een rustige weg. De repeater is een heel drukke gebruiker want hij moet immers op z'n verbinding met de router alles herhalen wat iedereen aan zijn kant van het netwerk uitzendt en vice versa. De kans dat de rest van de gebruikers daardoor niet meer aan het woord komen is dan ook aanzienlijk. Als het te druk wordt op die snelweg gaat elk van de apparaten daarvoor z'n eigen oplossingen toepassen: een ander kanaal kiezen, of de snelheid beperken, of langer wachten, of de zender harder zetten, of een combinatie van al deze dingen, enz. Je kan het zo gek niet bedenken of er zijn wel apparaten die zo proberen de verbinding te verbeteren. Helaas heeft elk merk en zelfs elk type weer andere methodes die niet altijd even goed onderling met elkaar samenwerken. En dat heeft dan weer tot gevolg dat je verbinding dan telkens even weg lijkt te vallen. De oplossing is gewoon zorgen dat het niet zo druk wordt dat er problemen optreden en dat is precies wat je bereikt door geen repeater maar een access point te gebruiken.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wifi bereik vergroten van Huawei HG665d', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Wifi uitbreiding Algemeen : 1 23 jun 2020
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Advertentie