obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur. Lees de stickey voor de voorwaarden!
 Onderwerp afdrukken
Te koop: ADSL2+/VoIP modem (TP-Link TD-VG3631)
Ano
Hallo mensen,

Na 3 jaar ben ik overgestapt op internet via de kabel omdat ik zo ver van de centrale woon dat ik nooit een hoge ADSL snelheid kreeg.

Het TP-Link modem (TD-VG3631) is nu te koop voor de liefhebber.
In vergelijking met het standaard Huawei modem is er veel meer te configureren, o.a. Wake-On-Lan werkt zonder enig probleem, wat met het Huawei modem niet mogelijk was.
Het is dus een VoIP ADSL2+ modem/router met 300 Mbps Wireless N. De laatste firmware staat er op.
Mag weg voor EUR 40 (ik heb er EUR 80 voor betaald), in oorspronkelijke verpakking, geheel compleet, zelfs de plakfolie zit nog op het modem ;-)

Omdat ik weet dat dit modem 100% goed werkt bij Online, doe ik graag een Online gebruiker een plezier met dit modem met lekker veel configuratiemogelijkheden.
En ik geef er via het forum graag support bij hoe je e.e.a. moet instellen voor Online, indien nodig.

Bedankt!
 
Hans
Beste Ano,

Ik heb een nieuw onderwerp gelanceerd binnen de Online Gebruikers Groep nl. "Overgang van Huawei HG655d naar ZyXEL VMG8324-B10A, combi vaste en VOIP telefonie" omdat ik als oorspronkelijke Wanadoo klant door een defect Huawei-HG655d modem nu een ZyXEL VMG8324-B10A door de monteur is aangesloten.
Momenteel werkt de vaste lijn van de KPN al wel en moet ik 3 dagen wachten totdat de telefonie in het nieuwe modem (m.b.v. MAC-address en serienr.) door Online wordt geactiveerd.

Volgens Ronsworld kan dit niet met dit ZyXel modem: je hebt een PSTN aansluiting nodig die de analoge lijn het modem inbrengt.
Hij maakte mij er op attent dat het TP-Link modem (TD-VG3631) nog wel zoals hij het schreef: een FXO port zou hebben en daar kun je dan de POTS lijn op aansluiten.

Nu ben ik met deze materie allemaal niet zo goed op de hoogte en vraag mij het volgende af:
- Is het met dit TP-Link modem (TD-VG3631) mogelijk om de de PTSN/POTS vaste telefonie van KPN en SIP-telefonie van Online
wel zou kunnen "combineren tot één lijn met en één telefoontoestel?
- Hoe moeilijk is het om het TP-Link modem zo te configureren als de Huawei of nu de nieuwe ZyXel?
- Geeft dit bij Online geen problemen met de activering van de SIP-telefonie van Online (MAC-address en een serienummer van
een geheel ander modem dan Online zijn klanten levert?
- Hoe staat Online hier zelf tegenover dat een klant een afwijkend modem gebruikt?
- Vervalt in zo'n geval ook de huur van het door Online geleverde ZyXel modem?
- Hoe staat het met de bereidwilligheid van de Servicedienst van Online als er connectie problemen zijn?
- Door de netwerk wijziging is Online begin november naar ik dacht overgegaan naar het KPN-netwerk en zag ik in de HuaWei
modem dat naast de term ADSL+ nu de term VDSL=, ook de snelheid is aanzienlijk toegenomen van ca. 14,5 Mbps naar ca.
51 Mbps wordt dit ook doo het TP-Link modem allemaal ondersteund?

Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vragen te beantwoorden.
Groet Hans
Gewijzigd door Hans op 05 december 2016, 17:29
 
Ano
- Is het met dit TP-Link modem (TD-VG3631) mogelijk om de de PTSN/POTS vaste telefonie van KPN en SIP-telefonie van Online
wel zou kunnen "combineren tot één lijn met en één telefoontoestel?

Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar volgens de handleiding kan het. Je moet hoofdstuk "4.7.3 Phone Setup" maar eens doorlezen. Daar kun je bijv. instellen dat je standaard met de VoIP account belt, en als dat niet lukt dat hij dan via PTSN uitbelt. Dat soort dingen kun je allemaal configureren, dus wat jij wilt moet gewoon kunnen, zo lijkt het. Eventueel kun je deze vraag ook stellen aan de helpdesk van TP-Link, ik heb ooit een keer contact met ze gelegd en kreeg meteen respons.

- Hoe moeilijk is het om het TP-Link modem zo te configureren als de Huawei of nu de nieuwe ZyXel?
Gaat gemakkelijk, je moet alleen wel de login gegegevens voor SIP achterhalen (zie onder).

- Geeft dit bij Online geen problemen met de activering van de SIP-telefonie van Online (MAC-address en een serienummer van
een geheel ander modem dan Online zijn klanten levert?

Nee, geen problemen, bij mij in ieder geval niet, ik had het Huawei modem van Online bij mijn abonnement. Het enige wat je moet hebben zijn je inloggegevens voor SIP, die kun je met een script uitlezen van de webpagina van de Huawei (wordt elders in het forum beschreven), ik neem aan dat dat met de Zyxel ook kan. Ik heb ook wel eens gehoord dat wanneer je naar Online belt, ze deze gegevens ook wel willen geven, zou wel kunnen afhangen van wie je aan de telefoon krijgt misschien.

- Hoe staat Online hier zelf tegenover dat een klant een afwijkend modem gebruikt?
Voor zover ik me herinner, maakt dat ze niet uit. Alleen als je problemen hebt met je verbinding, gaan ze denk ik wel vragen naar je modem.

- Vervalt in zo'n geval ook de huur van het door Online geleverde ZyXel modem?
Betaal je tegenwoordig huur voor het modem? Ik dacht dat ik nooit huur betaalde voor mijn Huawei HG655d modem, maar het alleen in bruikleen had.
Ik heb die Huawei nog wel staan hier, nooit een doos ontvangen om hem terug te sturen.

- Hoe staat het met de bereidwilligheid van de Servicedienst van Online als er connectie problemen zijn?
Toen ik ooit problemen had, heb ik eerst mijn standaard Huawei modem aangesloten, geconcludeerd dat het probleem er nog steeds was, en toen pas de helpdesk gebeld. Maar als je inderdaad huur moet betalen voor die Zyxel, kun je natuurlijk altijd proberen er vanaf te komen. Anderzijds: voor die TP-Link hoef je natuurlijk toch geen huur te betalen ha ha

- Door de netwerk wijziging is Online begin november naar ik dacht overgegaan naar het KPN-netwerk en zag ik in de HuaWei
modem dat naast de term ADSL+ nu de term VDSL=, ook de snelheid is aanzienlijk toegenomen van ca. 14,5 Mbps naar ca.
51 Mbps wordt dit ook doo het TP-Link modem allemaal ondersteund?

Volgens de handleiding/datasheet van de TD-VG3631 (die documenten kun je downloaden van de site http://www.tp-link.com/en/download/TD...31_V1.html): "Downstream data rates up to 24Mbps, upstream data rates up to 3.5Mbps (With Annex M enabled)." Ik zelf woonde zo ver van de centrale dat ik nooit hoger kwam dan 15 Mbps, dus dat was geen probleem.
Mocht de snelheid voor jou wel een probleem zijn, dan kun je je huidige modem configureren in bridge mode met VoIP/SIP uitgeschakeld, en vervolgens al het SIP en PSTN verkeer afhandelen op de TP-Link. Het internetverkeer kan dan gewoon op maximale snelheid blijven draaien (100 Mbps als het aan de TP-Link ligt).
In het TP-Link moet je dan "Ethernet WAN (EWAN)" activeren, zie paragraaf "4.4.2 EWAN" van de manual. Je doet dan een ethernetkabel plaatsen tussen je eigen Zyxel modem en je TP-Link.
Voordat ik de TP-Link kocht heb ik dat ook zo gedaan, toen met een oud Alcatel modem voor de SIP afhandeling en deze geschakeld achter m'n Huawei ADSL modem in brigde mode.
Gewijzigd door Ano op 06 december 2016, 08:17
 
Hans
Beste Ano,

Ten eerste reuze bedankt voor je antwoorden.
Ik moet het eerst eens even duidelijk maken voor mij zelf want mogelijk zou de door u genoemde "bridge"
oplossing iets wezen om zodoende het ZyXel modem van Online direct op de DSL-lijn te laten zitten en het
TP-link modem alleen te gebruiken voor al het SIP en PSTN verkeer af te handelen op de TP-Link is voor mij
geen gesneden koek. Ik wil daar a.s. woensdag mee verder gaan.

Trouwens de link handleiding/datasheet van de TD-VG3631 heb ik van en andere site gedownload want de
link die u mij opgaf komt uit bij de TL-WDR3600 een heel ander model volgens mij zelfs zonder mogelijkheid
om SIP en PSTN verkeer af te handelen.

Ik heb ook gekeken in het huidige ZyXel modem maar onduidelijk is waar ik het modem in bridge mode met
VoIP/SIP uitgeschakeld kan configureren. Het is in de schermen die te openen zijn door mij niet te vinden.
Volgens mij zat die optie wel in de HuaWei HG655d.
Dus als dit bij het ZyXel-modem niet mogelijk zou zijn dan zou uw TP-link modem een optie zijn met daarbij
aangetekend dat de snelheid dan wel op maar 50% zit van wat dan nu door Online geleverd wordt.

Ik wil ook eens nagaan wat Online zelf kan doen om voor de door hun ontstane situatie een oplossing te bieden.

Ik kom zo spoedig moegelijk bij u terug.
 
Ano
Je hebt gelijk, ik had de verkeerde link geplakt, is nu gecorrigeerd in mijn post.

BIj ADSL is wel de vraag welke snelheid je daadwerkelijk geleverd krijgt, Online biedt dan bijv. aan *tot maximaal" 51 Mbps, je kunt als je het Zyxel modem hebt ontvangen eens nagaan welke snelheid je daadwerkelijk krijgt (e.e.a. afhankelijk van afstand tot centrale).

Ik zal ook eens kijken hoe dat Zyxel modem in elkaar steekt qua bridging.

EDIT: Misschien is het niet eens *nodig* de Zyxel in bridge mode te zetten, gewoon de routerfunctie laten aanstaan maar alleen de SIP/VoIP functionaliteit van de Zyxel uitzetten, en dan de SIP/VoIP gebruiken van de TP-Link die in EWAN mode staat.
Gewijzigd door Ano op 06 december 2016, 09:44
 
Hans
Beste Ano,

Ik zal nogmaals Online bellen om hun reactie te vragen over het feit dat de telefonie dus niet naar behoren werkt.
De SIP-lijn is nog steeds niet door Online geactiveerd/geregistreerd dus kan zelf ook nog weinig uitproberen.

Ik wil hun toch vragen of zij vanuit Online een voor twee telefoonlijnen (PTSN en SIP):
- geschikt modem hebben en dat de ZyXel hiermee kan worden omgewisseld terug gestuurd naar Online.
- of dat ik zelf een modem koop hetzij een nieuwe die direct aansluitbaar is of een oudere met deze optie die via
de ZyXel zal kunnen worden doorverbonden om dit te kunnen realiseren.

O.b.v. uw opmerkingen in het laatste antwoord.
- 1. Routing (staat wel aan maar er is geen invoer zichtbaar)
- 2. Add new Static Route (leeg invulscherm t.b.v. de routing)
- 3. xDSL Statistics (modem status gegevens )
============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
Mode: VDSL2 Annex B
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 0 day: 20 hours: 24 minutes
============================================================================
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 10.447 Mbps 51.997 Mbps
Actual Net Data Rate: 10.448 Mbps 51.998 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 19.8 dB 23.1 dB
Actual Delay: 0 ms 0 ms
Transmit Power: 6.6 dBm 12.5 dBm
Receive Power: -8.3 dBm -4.6 dBm
Actual INP: 54.0 symbols 55.0 symbols
Total Attenuation: 15.4 dB 17.1 dB
Attainable Net Data Rate: 32.122 Mbps 110.139 Mbps
============================================================================

Net eindelijk gesprek met Online gehad (na 35 min in de wacht eruit gegooid en daarna na 42 min weer contact)
Vraag/antwoord:
- Het modem werd 02-12 vervangen en de volgens de monteur zou 2 uur later de telefoon actief zijn.
Na op 03-12 met de Online service contact te hebben gehad zou 3 werkdagen later de telefoon actief zijn.
De telefoon is nog steeds niet actief wanneer mogen we verwachten dat dit is opgelost?
>>A.s. zaterdag 10-12 zal de telefoon weer pas werken
- Heeft Online een ander modem in het assortiment die deze optie wel heeft?
>> Nee
- kan zo’n modem door Online worden geleverd?
>> Nee, Online pas later achter gekomen dat het ZyXel modem geen PTSN-poort heeft, helaas heeft
dit voor Online momenteel geen prioriteit.
- zo niet, welk modem beveelt Online dan aan om zelf aan te schaffen?
>> Niet, Online ondersteund geen andere modems en dan gaat de verbinding/telefonie niet werken.
- is er dan wel ondersteuning om een eigen modem aan te sluiten door ONLINE ?
>> Totaal geen, het wordt ten sterkste afgeraden.

Gezien deze “fantastische” ondersteuning van Online met enorme wachttijden alvorens iemand te spreken
te krijgen en dan is het nog af te wachten of de gegeven informatie betrouwbaar is of toegezegde acties
daadwerkelijk worden uitgevoerd begin ik mijn buik er van vol te krijgen.
Ik denk er aan om gewoon een tweede telefoontoestel erbij te zetten voor de SIP-lijn dan is alles opgelost.
Die oplossing heeft twee voordelen:
1. Dan hoeft Online zich verder niet meer “druk” te maken over de ondoordachte ZyXel modem aankoop
en de benadeelde klanten
2. Dat we dan nu op twee lijnen tegelijkertijd kunnen uitbellen of gebeld worden.

Ano reuze bedankt voor alle meedenken en medewerking maar omdat bij mij de diepgaande kennis over
modems ontbreekt wil ik niet verder gaan “knutselen” want ook de andere huisgenoten moeten kunnen
begrijpen hoe één en ander in elkaar zit zonder allerlei extra’s waar ook zij geen kaas van gegeten hebben.
 
Ano
Hallo Hans,

Ok, duidelijk.
Als je met een ander modem aan de slag gaat, zul je altijd even moeten knutselen om het aan de praat te krijgen;-)
Moest ik destijds ook, maar toen het allemaal werkte, was het wel precies zoals ik wilde :-)

Groet, Ano
 
Lutz
Beste Hans,

zou het kunnen dat je bij je modemgegevens de volgorde upstream en downstream hebt verwisseld? Het komt vreemd over dat je meer uplink dan downlink snelheid hebt?

Telefoniediensten van Online: Online pusht de SIP gegevens naar het modem. Indien alles goed gaat dan heb je deze gegevens binnen 24 uur op de modem staan en dan kan je ook weer bellen. In de praktijk zal het heel vaak maar 2 uren duren. Ik zal het modem nog een keer ik fabriekstand terugzetten. Omdat ik geen Zyxel modem heb weet ik niet hoe dat moet. Je kan dat zeker zelf uitvogelen.

Kan je dan nog steeds niet binnen een paar uren bellen dan nog een keer met online bellen. Indien ze het niet voor elkaar krijgen dan kan je je contract openbreken en het met een ander provider proberen.

Indien je een eigen modem wilt kopen geef ik je het volgende mee: je moet een modem kopen wat VDSL met channel bonding ondersteunt: je modem traint sneller als 100Mbps in de downlink in.

Je kan misschien de SIP gegevens uit je huidige modem halen, indien eerst via het Online modem kan bellen. Anders moet je gebruik maken van een eigen SIP dienst.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Hans
Beste Lutz,
Reuze bedankt voor je reactie.
Ik vrees dat je in verwarring bent gebracht betreffende up- en download snelheid.
Bij de Huawei was mijn max. Download snelheid 14,5 Mbps en Up 0,9 Mbps. Dat is met het VDSL ZyXel modem wel toegenomen 51 Mbps down en 10 Mbps Up.

Ik heb je advies opgevolgd en de ZyXel een Reset naar de Fabrieksinstellingen gegeven.
We zijn nu bijna 4 uur verder en in het ZyXel modem geeft hij nog steeds aan dat de SIP telefoon niet geregistreerd is.

Ik heb ook het gekregen Huawei modem van mijn schoonzoon gisteren aangesloten en opgemerkt dat de DSL verbinding wel aanwezig is maar er geen verbinding met het internet tot stand komt.
Daarna het "defecte" eigen Huawei modem aangesloten en ook die komt niet verder dan een DSL verbinding zonder internet verbinding en ook de SIP telefonie komt zelfs niet heel even tot stand.

Daarna de ZyXel weer aangesloten die direct weer de DSL VDSL verbinding weer tot stond bracht met internet maar zonder de SIP telefonie.

Dus ik denk dat de einige oplossing is om Online maar weer te gaan bellen.
 
Ano

Quote

Hans schreef:
Bij de Huawei was mijn max. Download snelheid 14,5 Mbps en Up 0,9 Mbps. Dat is met het VDSL ZyXel modem wel toegenomen 51 Mbps down en 10 Mbps Up.
Komt dat door het andere modem, of door aanpassingen bij Online zelf?

Volgens de specs moet ook het Huawei modem nl. lekker snel kunnen:

G.dmt / T1.413
Maximale downlink rate: 8 Mbit/s
Maximale uplink rate: 896 kbit/s

G.992.5 (ADSL2+)
Maximale downlink rate: 24 Mbit/s
Maximale uplink rate: 1024 kbit/s

G.993.2 (VDSL2)
Maximale downlink rate: 88 Mbit/s
Maximale uplink rate: 45 kbit/s


Heb je gekeken welke snelheid het goede Huawei modem (van je schoonzoon) aangaf?

P.S. Ik heb hier ook nog mijn oude Huwaei HG655d staan, is ook te koop voor de liefhebber ;-)
Gewijzigd door Ano op 11 december 2016, 16:28
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Te koop: ADSL2+/VoIP modem (TP-Link TD-VG3631)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Beveiligingsmodus aanpassen in modem. Eigen modem configuratie en problemen : 1 22 jun 2020
Wat is deze firmware in mijn modem? Eigen modem configuratie en problemen : 5 22 okt 2019
Advertentie