obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Vreemde Latency
Haiko
Hallo iedereen,

De laatste tijd heb ik erg veel last van verschillende reactie tijden naar verschillende servers. Ik weet niet waar het aan ligt en hoop een oplossing te vinden voor dit probleem omdat het erg vervelend maar ook erg vreemd is.

Ter illustratie heb ik bijvoorbeeld naar www.youtube.com een ping van 22 ms, terwijl mijn ping naar www.google.com boven de 300 ms ligt. Dit wisselt dan ook vaak van kant, dus dat de ping naar www.youtube.com boven de 300 ms ligt en de ping naar www.google.com rond de 22 ms. Als programma voor het bekijken van de latency gebruik ik "Ping" van Jujuba Software, te verkrijgen in de Windows Store.

Ik hoop dat iemand mij iets meer over dit probleem kan vertellen, of er een passende oplossing voor kan bedenken.

Met vriendelijke groet,

Haiko
 
jms319
Hallo Haiko,

Ik heb het even voor je uit proberen te vissen. Het lijkt me gek dat je gelijktijdig zo'n verschil in pings hebt. Je zou eens kunnen kijken of de pings in het programma 'Ping' van Jujuba wel kloppen. Zou je onder andere zo kunnen doen:

Je kunt tweemaal een cmd.exe-schermpje starten en daarin een ping starten (cmd.exe zit 'gratis!' ingebouwd in Windows Wink ) naar de twee verschillende websites. Met het commando ping -t -a website.com kun je een ping starten, in het ene schermpje naar de ene website, in het andere naar de andere (en in een derde naar een derde website, etc.). In plaats van 'website.com' geef je natuurlijk youtube.com op of google.com zoals in je voorbeeld. Met control-C kun je de ping weer stoppen en krijg je een overzicht van de gegevens tot dan toe (hoogste en laagste waarde, etc.). Als je het programma 'Ping' van Jujuba tegelijk laat pingen naar die websites, kun je vast controleren of de gegevens die je terugkrijgt van Jujuba's ping kloppen.

Als alternatieven voor 'Ping' van Jujuba zou je ook de (gratis) versie van Pingplotter kunnen proberen of Pingtracer, dat eveneens gratis is (er zijn er vast wel meer vergelijkbare programma's te vinden) en kijken of die misschien een ander resultaat geven.

Pingplotter vind je hier: https://www.pingplotter.com/download/...ad/windows en hier vind je Pingtracer: https://pingtracer.codeplex.com.

In elk geval misschien de moeite van het proberen waard of een van beide (beter) werkt voor jou en misschien kun je fouten in het programma dat je gewoonlijk gebruikt zo in ieder geval uitsluiten.

Als het goed is, vind je twee voorbeelden/schermafdrukjes (van een ping in twee cmd-window's en van een ping in een tweemaal gestarte Pingtracer en tweemaal gestarte Pingplotter versie 1.30 in dit geval omdat ik de nieuwste versie van Pingplotter Free niet heb geinstalleerd) zodat je tegelijk de verschillende websites kunt pingen. Volgens mij kun je in deze programma's helaas geen twee verschillende websites gelijktijdig pingen zodat ik er twee gelijktijdig heb gestart. De naast elkaar/onder elkaar staande schermen zijn telkens met 1 schermafdrukje gemaakt en liepen gelijktijdig.

Hopelijk achterhaal je wat de oorzaak van het probleem is (of heeft een ander forumlid nog andere tips voor je).

Groet en succes,

jms319
jms319 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Haiko
Hallo jms319,

Bedankt voor de reactie. Ik gebruikte op mijn vorige pc ook altijd de standaard cmd prompt om te pingen naar servers.

Het is nog steeds erg vreemd wanneer ik de command prompt gebruik. Omdat ik naar YouTube af en toe naar de 300 ms schiet en de reactie tijd naar Google rond de 20 ms blijft. Dit is echter niet altijd het geval want ze zijn vaak ook beide hoog of beide laag.

Nog even afwachten dus of het zichzelf gaat oplossen.

Met vriendelijke groet,

Haiko
Haiko voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Haiko op 18 april 2017, 15:51
 
jms319
Ja, ik zie het op je schermafdrukje. Gek dat het plotseling zoveel verschilt en dan weer snel is. Kan het zijn dat er meer mensen (computers) gelijktijdig gebruik maken van dezelfde internetverbinding zodat het langer duurt om een ping te krijgen?

Misschien kun je met Pingplotter zien waar het probleem optreedt op de weg tussen jou en google.com. Ik denk dat Pingplotter je daarvoor een goede duidelijke grafiek geeft. In bijgesloten schermafdrukje zie je tussen welke 'hops' de meeste tijd in gaat zitten waardoor de ping een stuk hoger wordt. In dit geval moeten de pakketjes de oceaan over en terug Wink.

Ik denk dat je het best kan uitzoeken of de vertraging in je eigen netwerk wordt veroorzaakt, want daarop heb je de meeste invloed ;-). Bedraad of via een (snelle) powerline-adapter geeft je vast een veel beter resultaat dan via Wifi binnen je eigen netwerk. Mijn schermafdrukjes van gisteren werden beinvloed door de (langzame) powerline-adapter van 85 mbit die ik tussen de computer had zitten. Nu is de verbinding tussen de modem via de 'vaste draad' LAN-kabel een heel stuk sneller zoals je kunt zien in het schermafdrukje Wink.

Succes,

jms319
jms319 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Haiko
Hey jms319,

Ik heb gekeken en dit komt uit de test.

Bij de ping naar YouTube is het een beetje vreemd omdat hij aangeeft bovenaan dat er een latency is van 400 ms terwijl er onderaan staat dat hij 20 ms is?

Blijft nog een raadsel voor mij op het moment.

Ik gebruik trouwens een vaste lan-kabel vanaf mij pc direct naar de router. Mijn internet is over het algemeen erg traag met een download snelheid van onder de mbps. Maar ik heb van deze ping nooit zo veel last gehad voor deze maand.

Met vriendelijke groet,

Haiko
Haiko voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
jms319
Hallo Haiko,

Je kunt proberen of het uitschakelen van de eerste hop helpt om een betere ping te krijgen (in de instellingen van Pingplotter is daar als het goed is een optie voor. "Ignore first hop?" heet dat in mijn versie. Misschien veroorzaakt die eerste hop het probleem dat je een heel hoge ping hebt en als jouw download/verbindingssnelheid al zo traag is, wordt je latency natuurlijk meteen een stuk hoger. Door de eerste hop uit te schakelen krijg je misschien een beter resultaat omdat die eerste hop tussen jouw modem en Online dan niet wordt meegenomen in het resultaat. Dat zou ik nog even proberen. Ik denk dat je het beste even bij de Online helpdesk kunt navragen wat de oorzaak kan zijn. Online kan de verbinding tussen hun server en jouw modem doormeten (net als de modem op afstand controleren) en je vast snel verder helpen. Misschien vinden zij het probleem veel sneller dan wij via het forum. Een technische storing (zoals een slechte kabel) is ook nog mogelijk maar die kun je tussen je modem en Online zelf (meestal) niet oplossen, maar Online kan er wel achter komen of dat een probleem veroorzaakt. Misschien veroorzaakt dat ook de langzame verbinding. Je kunt er altijd een belletje aan wagen en het navragen, je weet maar nooit! Even via de Online website opzoeken wat het snelste abonnement op jouw adres is, geeft je ook wat meer info want dan weet je ongeveer het maximaal haalbare.

Het is wel zo (ook bij mij) dat bij twee gelijktijdige pings, de hop tussen de modem en online bij één verbinding vaak fouten/packet loss krijgt (zie schermafdrukje). Bij één verbinding treedt dat probleem bij mij niet op. Waarschijnlijk geeft de router voorrang aan één ping en zie je daardoor de andere pakketjes niet op tijd terug. Ondanks die packetloss is bij mij de vermelde snelheid vanaf Online (hop 2) naar de youtube/google gewoon snel (zoals je zou verwachten) en ook in het afdrukje ziet. Ik denk daarom dat òf de modem het probleem veroorzaakt òf je internetverbinding.

Waarschijnlijk zit jij heel ver van een centrale vandaan dat je zo'n langzame verbinding hebt. Een download onder de 1 mbps is wel heel erg langzaam maar niet gek als de afstand tot de centrale (of straatkast bij een VDSL-verbinding) erg ver is. Hopelijk betaal je niet voor een heel snel abonnement en krijg je deze snelheid!

Wel goed dat je thuis een verbinding via LAN hebt. Da's meestal toch een heel stuk sneller en stabieler dan via Wifi of powerlineadapters Wink.

jms319
jms319 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Lutz
@Haiko: gebruik je een Online modem?
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vreemde Latency', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Hooge Ping, Latency - wat te doen? Huawei configuratie en problemen : 22 11 apr 2016
Vreemde telefoontjes Algemeen : 3 12 sep 2014
Traces nodig ivm hoge latency naar bijvoorbeeld gameservers. Storing : 10 24 jun 2014
Hoge latency met bepaalde site Huawei configuratie en problemen : 2 29 mei 2014
Hoge latency naar Telia Thomson configuratie en problemen : 5 02 mrt 2014
Advertentie