obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
Internet valt steeds weg
Richardvi
Ik ben al jaren tevreden klant van Online. Nog uit de tijd van Wanadoo, ik denk bijna 20 jaar klant.

Maar, nu uit ht niets: een modem die steeds verbinding verliest. Een Huawei HG655d modem.

Bellen met Online.nl helpdesk geeft vervelende adviezen: heeft u een platte DSL kabel? Koop een nieuwe. Mag niet langer zijn dan 2 meter.

Ik snap het wel hoor, maar als dat het probleem is... waarom werkte het dan tot nu toe al 15 jaar wel met dat kabeltje?

Dus maar een harde reset gedaan van het modem. Hielp niet, dus 4 uur later terugbellen. 'Ja meneer, na een harde reset moet u 24 uur wachten totdat de lijn weer stabiel is'.

Ik vind het allemaal wazige verhalen. Volgens mij is de modem gewoon na al die jaren eindelijk aan vervanging toe...

Iemand een idee van wat er werkelijk aan de hand is?
 
jms319
Hallo Richardvi,

Ik hoop dat het inmiddels gelukt is weer een goede en stabiele verbinding te krijgen. Meestal hangt de modem ergens in de meterkast, waar vaak ook het zg. ISRA-punt zit (het punt waar de telefoonlijn je huis binnenkomt). Het is fijn als je de modem zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt kunt aansluiten (zonder verlengkabels). Dat vermindert de kans op storing dus is je verbinding als het goed is beter dan een lange kabel van het ISRA-punt tot aan de modem. Maar hoogst waarschijnlijk is de situatie bij jou al zo en is je modem direct aangesloten waar de lijn je huis binnenkomt. En gelijk heb je, als het 15 jaar goed werkt met de kabel die je nu hebt, waarom zou dat dan ineens veranderen? Helaas ziet Online dat waarschijnlijk anders als je een eigen kabel/modem hebt aangesloten (hoe goed en professioneel dat ook is gedaan, als er een probleem optreedt, ligt het (volgens Online) waarschijnlijk aan het gedeelte dat niet door hen is geleverd...).

  • Maar voor de zekerheid kun je proberen of een (tijdelijk) ander kabeltje helpt als dat mogelijk is om het 'probleem' met de platte kabel uit te sluiten (ik hoop dat je toevallig een andere hebt liggen, misschien zelfs nog een originele in de doos van de Huawei). Eventueel kun je ook de connectors een paar keer loshalen en weer aansluiten voor het geval de aansluitingen vuil zijn geworden door corrosie oid. Misschien helpt het.

  • In het verleden heb ik ook storingen gehad en heeft de internetverbinding er tijdens een vakantie een paar weken uit gelegen. Toen ik thuis kwam, werkte dus niets en moest ik duur naar Online bellen met mijn mobiele telefoontje. De storing bleek buiten mijn huis te liggen; in de centrale... Het is dus mogelijk dat de verbrekende verbinding ergens buiten jouw woning ligt. In dat geval kun je er zelf niets aan doen of oplossen. Dat moet Online regelen. Gelukkig kan Online de lijn op afstand wel doormeten tot aan jouw modem en zien of daar een probleem is (en op afstand in je modem kijken of er iets aan de hand is). Misschien is het een optie om te vragen of ze dat willen doen.

  • Zoals je zelf al zei, kan het best zijn dat de modem gewoon stuk is na zoveel tijd. Het is maar gewoon electronica die 24/7 aan staat, dus op een gegeven moment geeft het gewoon de geest. Lijkt me dan logisch dat Online je een nieuwe modem opgestuurt (zal wel een ZyXel worden).

  • Het klopt wel dat het een tijd kan duren voordat de lijn helemaal stabiel is na een harde reset, hoewel ik dat zelf niet heb gemerkt als mijn modem opnieuw moest opstarten (maar opnieuw opstarten is anders dan een harde reset. Een nachtje geduld is dus geen overbodige luxe.


Ik hoop dat je probleem snel is opgelost (of zelfs al opgelost is)!

Succes en groet,

jms319
 
Richardvi
Beste jms319,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Online stuurt een nieuw modem op, maar vreemd genoeg is dit weekend de storing ook weer vanzelf weggegaan. Ik ben er echt bijna zeker van dat het dus niet in mijn woning ligt omdat het gewoon altijd goed gewerkt heeft en er niets is veranderd.

In mijn huis is het overigens allemaal wel raar aangesloten. Ik heb geen ISRA punt. Ik heb ergens in de hoek van mijn huis een telefoonkabel die binnenkomt. Ik heb daar zelf twee van de vier draadjes op doorverbonden en met een (platte) kabel rechtstreeks naar mijn modem geleid.

Dit werkt dus al vele jaren probleemloos zo.

De lengte van de kabel kan ik zelf nog eens nakijken, die zal ongetwijfeld meer zijn dan twee meter. Als dat een slechtere verbinding geeft heeft het zin de kabel in te korten.

Maar nogmaals: de verbinding is altijd retestabiel geweest.

[edit: heel raar, het woordje kabel in bovenstaande zin (zie vette tekst) valt weg, terwijl het in het edit venster wel staat]
Gewijzigd door Richardvi op 18 november 2019, 10:07
 
jms319
Hallo Richardvi,

Mooi dat de storing uiteindelijk vanzelf is opgelost. Misschien zat het probleem toch buiten je huis en is dat opgelost of waren er werkzaamheden die de storing veroorzaakten.
Je hebt wel geluk met een tweede modem :-). De Huawei zou ik zeker niet wegdoen (tenzij je hem terug moet sturen naar Online). Zo heb je altijd nog een reservemodem waarop je terug kunt vallen als er problemen optreden met de andere modem. Kan altijd van pas komen! De kans dat beide modems stuk zijn, is tenslotte klein Wink. In elk geval heb je straks als het goed is de keuze welke modem je wilt gebruiken, welke je het prettigst/best vindt werken.
Ik denk dat je de telefoonaansluiting goed hebt gedaan, hoor, als hij al jaren probleemloos werkt. Hoe minder bekabeling/verbindingen je hebt tot de modem, hoe minder kans op storing. Maar bij jou heeft het altijd goed en stabiel gewerkt, dus misschien kan het beter maar als het werkt is het prima.
Je kunt wel even uitproberen of je er in snelheid op vooruit gaat met de nieuwe modem. Als ik het goed heb, kan de ZyXel die je waarschijnlijk krijgt, hogere snelheden aan dan de Huawei. De snelheid kun je bijvoorbeeld testen met https://speedof.me. Pin je echter niet vast op de snelheid die wordt weergegeven want het is van veel factoren afhankelijk hoe betrouwbaar die is en iedere test geeft dus een ander resultaat. Toch leuk om eens te proberen.
Een enkele keer valt bij mij de verbinding ook weleens weg. Ik heb het een paar maanden geleden gehad dat dat vaker gebeurde. Of het aan werkzaamheden of zoiets lag, daar ben ik nooit achter gekomen maar nu is de verbinding weer heel stabiel.
Het woordje 'kabel' kwam wel naar voren, maar werd gebruikt voor de reclame. Klik je erop, kom je op een pagina van een adverteerder terecht (waar je kabels kunt kopen). Waarschijnlijk levert dat voor het forum extra inkomsten op die vast hard nodig zijn om het forum in de lucht te houden.

In elk geval fijn dat je verbinding weer goed werkt en dat je er ook nog een nieuwe modem aan overhoudt. Ben benieuwd welke modem je uiteindelijk gaat/blijft gebruiken. Meld maar een keer hoe het afloopt.

Groet en succes met installeren !

jms319
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internet valt steeds weg', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Overgestapt maar geen internet Algemeen : 2 05 jan 2020
€30 cashback op Internet & TV en Alles-in-1 Algemeen : 1 30 okt 2019
Advertentie