obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
DHPC leasetijd
rrozema

Quote

Optimist schreef:
...
Aangezien ik thuis permanent een IP PBX heb draaien op basis van asterisk, ...

...Omdat ik echt even van het gezeur van de Livebox af wilde zijn (de steeds weer 'hangende' Ethernet poorten), ...


Realiseer je je wel dat jij zelf de livebox laat hangen door je IP PBX? Niet doordat je iets fout doet, maar je triggert een bug in de livebox door het soort gebruik dat je er nu van maakt. Ik heb de kleine variant van jouw aanpak (een sipura spa-3000 die inlogt bij voipbuster) en zodra ik die aan mijn netwerk hang, kan je er vergif op innemen dat binnen een paar uur de livebox dood is. Zonder de sipura er aan hangt mijn livebox slechts zelden (eens per maand of zo).
 
mesa57
Wat voor bug is dat ? Waar heb je die gevonden ?
 
rrozema

Quote

mesa57 schreef:
Wat voor bug is dat ? Waar heb je die gevonden ?


Ik heb, net als jij waarschijnlijk, geen inzage in de sources van de firmware van de livebox. Dus welke bug dat precies is kan ik je niet vertellen. Wel kan ik je vertellen dat ik het probleem iedere keer kan reproduceren: een paar uur nadat ik mijn sipura spa-3000 (voip doosje voor bijvoorbeeld voipbuster) aan zet, gaat de livebox hangen. Totdat de livebox hangt, werkt voip en al het andere probleemloos. Dezelfde spa-3000 (hetzelfde exemplaar zonder wijzigingen in de instellingen, niet een vergelijkbaar) werkt elders (@home van m'n ouders) wel gewoon zonder de router daar te doen vastlopen.
 
rrozema
Optimist zou er eens een klein testje aan kunnen wagen door z'n PBX een tijdje uit te zetten en te kijken of de livebox dan nog vast loopt.
 
mesa57
Ok. Ik dacht dat hem om een 'bekende' bug ging.
Maar bij deze is hij dus bekend Smile
 
Optimist

Quote

rrozema schreef:
Realiseer je je wel dat jij zelf de livebox laat hangen door je IP PBX? Niet doordat je iets fout doet, maar je triggert een bug in de livebox door het soort gebruik dat je er nu van maakt. Ik heb de kleine variant van jouw aanpak (een sipura spa-3000 die inlogt bij voipbuster) en zodra ik die aan mijn netwerk hang, kan je er vergif op innemen dat binnen een paar uur de livebox dood is. Zonder de sipura er aan hangt mijn livebox slechts zelden (eens per maand of zo).

Tja, ik kan dat toch niet helemaal volgen hoor. Waarom zou de Livebox 'hangen' als ik er gewoon TCP/IP en UDP/IP pakketjes doorheen jaag?

De UDP/IP port ranges kan ik zelf aanpassen (heb ik ook wel eens gedaan om gewoon niet teveel poortjes open te hebben staan) en de TCP/5040 poort zou ik eventueel ook wel uit kunnen zetten -- het gevolg zou dan alleen zijn dat ik geen binnenkomende VoIP telefoontjes kan ontvangen.

Zelfs als de Livebox de 'feature' zou hebben om VoIP te 'herkennen' of er op de struikelen, dan nog zie ik dan niet als mijn probleem, maar een probleem van de Livebox.

Ik heb er nu al een tijdje een SpeedTouch aan hangen, in bridge mode, en sinds die tijd (18 dagen) geen onderbreking meer gehad. Waar zou het probleem dan liggen?

Optimist
Gewijzigd door Optimist op 28 februari 2007, 20:17
 
Optimist

Quote

rrozema schreef:
Optimist zou er eens een klein testje aan kunnen wagen door z'n PBX een tijdje uit te zetten en te kijken of de livebox dan nog vast loopt.

Dank voor de suggestie.

Ik heb dat ook een tijdje gedaan door mijn DECT setje rechtstreeks aan te sluiten op de Livebox.

In mijn wanhoop heb ik de gekste dingen gedaan -- ik liep op kousevoeten door het huis om de Livebox maar niet van streek te maken Wink. Het mocht allemaal niet baten.

Ik heb zelfs Ethernet autosensing aangepast en de Ethernet poort van mijn firewall op 100Mb FDX/HDX 10Mb FDX/HDX vast gezet. Allemaal zonder merkbaar verschil. Ik heb zelfs de twee Ethernet interfaces van de firewall verwisseld. Geen verschil.

Livebox omgeruild voor een SpeedTouch: geen problemen meer ondervonden. Raar maar waar.

Optimist
 
rrozema

Quote

Optimist schreef:
...
Tja, ik kan dat toch niet helemaal volgen hoor. Waarom zou de Livebox 'hangen' als ik er gewoon TCP/IP en UDP/IP pakketjes doorheen jaag?
...


Het gaat niet om het soort pakketjes, het gaat om het aantal nat adressen dat hij moet bijhouden. De livebox lijkt van streek te raken wanneer hij te grote aantallen verbindingen tegelijk moet verwerken. Vraag me niet om 'te grote aantallen' te quantificeren, want dat kan ik niet. Het is mij echter al meerdere keren opgevallen dat de livebox in de problemen raakt wanneer de gebruiker(s) veel udp verkeer over de box willen sturen. Diverse p2p programma's, voip en nog wat toepassingen delen allemaal die ene eigenschap, dat ze veel verschillende udp verbindingen maken en juist bij die toepassingen loopt de LB vast.

Dat vastlopen zou als volgt te verklaren kunnen zijn: UDP is "connection less". Eigenlijk kun je daardoor udp verkeer niet over een NAT router gebruiken. Er wordt echter een truuk toegepast om de NAT router toch een soort van connectie te laten onderhouden tussen de client (jouw pc) en de server (op het internet). Die truuk is dat de router van elk verstuurd udp pakketje onthoudt naar welk adres hij het gestuurd heeft. Als er dan van dat adres een pakketje terug komt, dan kan hij in de bijgehouden lijst terugvinden naar welk intern ip adres het pakketje doorgestuurd moet worden. Echter, omdat udp "connection less" is, krijgt de router nooit te horen van de client wanneer een verbinding niet meer nodig is. De router hanteert daarom een soort van 'last used' teller voor elke "connectie" in die lijst. Wanneer de connectie langer dan een ingestelde tijd niet is gebruikt, wordt hij verwijderd uit de lijst. Bij veel verschillende udp connecties kan die lijst behoorlijk groot worden. Blijkbaar treedt er een buffer overflow o.i.d. op, of wordt de lijst niet goed opgeschoond onder dit soort condities en dan is het hommeles en hangt de livebox. Sad
 
Richard

Quote

dat de livebox in de problemen raakt wanneer de gebruiker(s) veel udp verkeer over de box willen sturen

Ik snap het niet goed, is het nu veel udp verkeer of veel NAT transacties wat de problemen teweeg brengt?
Bij mij thuis draait er namelijk nogal behoorlijk wat udp verkeer over de livebox en deze ondervindt hiervan geen problemen.

Of heb ik geen problemen omdat ik alle poorten in de Livebox rechtstreeks geforward heb naar mijn linuxmachine die dan de firewalling en routing doet?
Het udp verkeer blijft echter wel door de Livebox heen gaan.

Greetings, Richard.
 
Optimist

Quote

Richard schreef:

Quote

dat de livebox in de problemen raakt wanneer de gebruiker(s) veel udp verkeer over de box willen sturen

Ik snap het niet goed, is het nu veel udp verkeer of veel NAT transacties wat de problemen teweeg brengt?
Bij mij thuis draait er namelijk nogal behoorlijk wat udp verkeer over de livebox en deze ondervindt hiervan geen problemen.

Het maakt me eigenlijk ook niet uit waarmee het te maken heeft. Mocht het zo zijn dat de Livebox problemen heeft met NAT in combinatie met UDP verkeer, dan is het toch evident dat het probleem bij de Livebox ligt? Er staat nergens in de productspecificatie van Orange dat dit niet ondersteunt kan worden!

Ik hoop dat bovenstaande bug niet van toepassing is, want Orange VoIP maakt gebruik van UDP/RTP op de Livebox.

In elk geval heeft het gebruik van UDP in combinatie met NAT bij mij geen relatie tot het 'hangen' van de Livebox. Het ding hing zichzelf regelmatig midden in de nacht op. En dan was er toch zeker geen sprake van UDP verkeer.

Optimist
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DHPC leasetijd', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
DHCP leasetijd Speedtouch 706 configuratie en problemen : 11 30 dec 2014
Advertentie