obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
WiFi bescherming
MohKraats
Naast de versleuteling van het WiFi verkeer kan je ook filteren op MAC adres.
Je kan positief of negatief filteren. ("Blokkeren" of "Toestaan")
Dat betekend of alleen de bekende nummers toelaten, of bekende nummers weren.

menu:
Onder "Basis" menu "Wifi" => tab "Wifi Filter"

Zodra je het item "Ingeschakeld" aanvinkt, krijg je instel mogelijkheden.

Ik liep er alleen wel tegenaan dat als ik het filter heb ingesteld, en ik zet het uit en weer aan, dan is mijn lijst van MAC adressen weer leeg.
Dit is een puntje van aandacht voor Huawei.

Om de lijst aan te leggen kan je twee dingen doen:
1 maak een lijst van MAC adressen, en voer die handmatig in

2 zorg dat alle apparaten online zijn voordat je het filter aanzet. alle online apparaten zullen worden opgenomen in de filterlijst.

Zodra het filter aanstaat kan je alleen apparaten toevoegen door handmatig het MAC adres toe te voegen aan de lijst.
(Hoe dat met TPS gaat heb ik niet geprobeerd, maar ik verwacht dat in dat geval het MAC adres automatisch word toegevoegd, zal geprobeerd moeten worden)

Automatisch samengevoegd met vorige post op: juni 26 2011 11:01:07:
Hier nog een tip ter verhoging van je bescherming.

Als je modems uitgeleverd worden hebben ze al een SSID en een wifi sleutel ingeprogrammeerd.
Dit is af fabriek, waar voor iedere gebruiker een nieuwe word aangemaakt (sommige merken ook iedere gebruiker een nieuwe SSID)

TIP:
Verander zowel de SSID als de sleutel in een nieuwe, zelf bedachte SSID en sleutel.

Menu:
"Basis", menu "WiFi" , tab "WiFi"


De SSID mag hierbij geen spaties bevatten. (het modem accepteert die wel, maar het werkt niet)

De reden:

De automatisch toegekende SSID en sleutel worden berekend d.m.v. een formule.
Als je die formule hebt, en je weet wat voor modem iemand heeft staan (wat vaak te herkennen is aan de standaard SSID) dan kan je de sleutel uitrekenen.
Het is in praktijk al voorgevallen dat hackers op deze manier WiFi netwerken gehackt hebben.

Eenvoudig op zijn minst een van de twee veranderen voorkomt dit.

Daarbij wel gezegd dat het risico erg laag is, maar de moeite ter voorkoming is ook erg klein, dus waarom niet?

En het staat natuurlijk ook leuk, je persoonlijke SSID.Smile
Gewijzigd door MohKraats op 26 juni 2011, 11:01
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'WiFi bescherming', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Wifi uitbreiding Algemeen : 1 23 jun 2020
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Advertentie