obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Static IP LAN (dhcpserver: host add -o ...)
lobanovski
Hallo,

Ik zit hier in frankrijk achter een franse Livebox:
F@st3202 (firmware: 3202_2402C8)

Ik wil graag een paar static IP-adressen opgeven
op de Livebox en heb dat tevergeefs op de volgende
wijze geprobeerd (na inloggen via telnet):

dhcpserver
stop
host add -o -macaddr 00:aa:bb:cc:dd:ee -ipaddr 192.168.1.10
start
exit
save

Als ik nu "ipconfig /renew" geef op mijn Windows bak
dan krijg ik niet het bovengenoemde IP-address (bovenstaande
mac-address is fake en daar staat natuurlijk het echte adres
van deze Windows bak).

Geef ik in telnet op de livebox:
dhcpserver
host list
dan zie ik daar nog steeds mijn "host add"-entry.
Echter als ik de Livebox reboot is deze verdwenen.

Dus het lijkt allemaal niet te werken en wordt ook niet
gesaved middels "save".

Wat doe ik fout? Hoe moet het dan wel?
(en ik weet dat ik een static IP-address kan opgeven
op mijn windows bak maar ik wil dit transparant oplossen
door static ip-adressen op de livebox)

Alvast bedankt.
 
Lizard
Dit heeft een tijdje gewerkt op de livebox,
sinds een paar firmware versies werkt dit echter niet meer.
 
lobanovski

Quote

Lizard schreef:
Dit heeft een tijdje gewerkt op de livebox,
sinds een paar firmware versies werkt dit echter niet meer.

Betekent dit dat er geen enkele alternatieve manier (bekend) is om de LiveBox static IP-adressen te laten uitdelen?
 
rrozema
correctement
 
mesa57
Hier zitten geen knappe koppen van Orange. Die zitten alleen op de helpdesk en zijn niet knap.
 
rrozema
de dhcp server in de livebox doet het wel 100% hoor. Wat jij wilt is 'dhcp reservations' en dat is volgens mij een implementatie-specifieke uitbreiding op het dhcp protocol. Static ip's kun je zelf instellen op je laptop; bij een static ip maak je juist geen gebruik van een dhcp server. Ik zou ook graag reservations in de livebox zien -port forwarding wordt er een stuk betrouwbaarder door- maar er is niks 'fout' aan de huidige implementatie, dus kun je ook niet vragen om een 'fix'. Hooguit om een 'toevoeging'.
 
Richard
Ik kan het hier alleen maar helemaal met rrozema eens zijn, een technisch correct verhaal.
Statische ip's worden niet uitgedeeld, hooguit gereserveerde ip's en dat is zelfs een funktie die ook slechts enkele routers ondersteunen.

Greetings, Richard.
 
rrozema
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2131.html
 
Richard
Oftewel kortgezegd statisch=vast en dat stel je handmatig in.
Je zou dus ook statisch=handmatig kunnen zeggen.

Dynamisch is wisselend en daar zorgt een DHCP server voor, je hebt het dus helaas bij het verkeerde eind Rblaas.

Ter duidelijkheid, DHCP betekent Dynamic Host Control Protocol en je ziet hieraan dus al wat de betekenis van de D is...
Gewijzigd door Richard op 16 oktober 2007, 01:19
Greetings, Richard.
 
Richard

Quote

Hoe noem je het dan wanneer een DHCP server een Statisch adres uit geeft?

Dat kun je niet benoemen aangezien een DHCP server NOOIT een statisch adres uitgeeft want dhcp werkt altijd met leasetimes, ook al stel je het zo in dat een leasetime bijv. nooit verloopt.

Wat wel kan is dat je een ip adres reserveert in DHCP. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van het macadres van de netwerkkaart.

Een andere optie is die wat ik hierboven noemde, dat je de leasetime van de DHCP server instelt dat een lease nooit verloopt. Dan krijg je ook altijd hetzelfde ip adres. Nadeel hier van is (voor providers) dat als klanten vertrekken, ze handmatig het ip vrij moeten geven.

Bij TweakDSL reserveren ze een ip adres voor je als je ze dat vraagt aan de hand van het macadres.
Bij Orange bijv. werkt het weer ietsie anders, het ligt er echt allemaal maar aan hoe je die DHCP instelt.
Het LIJKT dus statisch, maar het is het niet.

Nog sterker: Als jij van je ISP op je modem een ip adres ontvangt, dan krijg je dus een dynamisch ip want een statisch ip adres zou je immers zelf vast in je modem zetten en dat is niet het geval.

Maar oke, we kunnen er over blijven discussieren daar heb ik geen zin in, als je geen vertrouwen hebt in de uitleg danwel wat je er op Wikipedia over kunt vinden kun je altijd nog eens een cursus MCSE of Networking of systeembeheer gaan doen, dan kom je het vanzelf tegen.Smile

Quote

Om te reageren op Richard. Statisch = vast en dat stel je handmatig in ze ik ..zucht.. als je iets handmatig instelt is het weliswaar een vast ip adres maar wil dus niet zeggen dat het een statisch ip adres is..

Oftewel... neem een goed woordenboek en zoek de betekenis van die woorden eens op.
Ik hou het voor gezien in deze discussie, als men eigenwijs wil zijn moet men dat zelf weten, zoals gezegd, ga maar eens aan een netwerkbeheerder vragen die je kent, misschien vertrouw je die wel op zijn woorden.
Wij zijn echt geen jeugdigen die een verhaaltje hier ophangen waarvan we denken dat het zo is. Dit zijn gewoon harde feiten.

Als je er wel over bezig wilt blijven hoop ik dat een van de anderen daar nog tijd aan wenst te spenderen, danwel dat je precies aangeeft waarom je zo eigenwijs wenst te zijn, dus welk dieperliggend doel je daarmee wenst te bereiken, mocht dat het geval zijn.

Sorry als ik misschien wat bot over kom, maar dat is niet zo bedoeld, ik wordt er alleen wat moe van als niet boven water komt waarom men iets niet wenst aan te nemen.
Gewijzigd door Richard op 22 oktober 2007, 01:38
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Static IP LAN (dhcpserver: host add -o ...)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
static route Huawei configuratie en problemen : 8 15 nov 2014
Externe IP veranderen (Wan ip static) Huawei configuratie en problemen : 2 11 sep 2014
[HELP] Static IP / ISP Thomson configuratie en problemen : 8 21 apr 2014
Home host gameserver niet bereikbaar Livebox meer apparaten aansluiten : 17 23 aug 2008
Advertentie