obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de Livebox en telefonie. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
Livebox ICM Siemens C450 IP = niet doen!
Puma
Ik heb sinds een aantal weken een Siemens C450 voip toestel.
Voipcheap erop gezet en bellen maar voor een belachelijk lage prijs per maand naar tig landen in de wereld.

Probleem: Vastlopende livebox.

De livebox kan blijkbaar niet tegen de Siemens C450 IP.
Ik dacht dat mijn livebox kapot was. Orange gebeld en deze is vervangen, maar nog steeds problemen. De livebox loopt om de zoveelste tijd vast.

Ik wou graag wat meer details erover hebben, dus ik heb, zoals ik dat noem, een "sniffer" erop gezet. Deze houdt bij wat in en uit de livebox gaat.
Rest van het netwerk losgekoppeld, om een duidelijk beeld te scheppen en ik kwam het volgende tegen.
De Siemens c450 IP controleert om de zoveel seconden de IP verbinding, om te kijken of deze nog online is. Hierdoor wordt de livebox blijkbaar iets te zwaar belast en loopt deze vast!

Met mijn livebox is niets aan de hand, want ik heb hetzelfde weer gedaan bij 2 anderen met een livebox en daar precies het zelfde. De livebox komt niet verder dan 22 uur zonder vast te lopen! ShockSadSad

Ik heb nog een verbinding thuis Wink. Een Tiscali 12 MB verbinding met een Zyxel 2602 en in het menu van de Zyxel kun je bij processen onder andere zien hoe zwaar de Zyxel belast wordt. Wederom alles losgekoppeld en alleen de siemens c450 ip aangesloten. Als ik na ongeveer 1 uur de grafieken erbij haal van de zyxel, zie je dat er om de zoveel seconden de CPU met maar liefst 54% wordt belast voor ongeveer 2 seconden! FrownFrown Laat staan dat je met torrents bezig bent en tevens de siemens c450 ip gebruikt! Als voorbeeld gebruik ik usenet. Als ik met nieuwsgroepen aan het downloaden ben, wordt de CPU niet meer dan 45% belast! Maar de siemens C450 IP krijgt het voor elkaar om het met maar liefst 54% te belasten!! Angry

Conclusie. De Siemens C450 IP belast de router behoorlijk en de Livebox kan er absoluut niet ermee omgaan! Voor de rest is het een prachtig product en zeer goed voor je portemonnee! Wink

Wat is een siemens c450 IP?

Een voip toestel welk werkt op basis van SIP. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld Voipbuster, voipcheap, poivy en alle andere betamax bedrijven of VOIP providers welk werken met SIP erop te gooien. Hierdoor hoef de pc niet aan te staan om GRATIS te bellen, echt gratis!!!

Ik zit zelf bij Voipcheap, maar gebruik soms ook voipdiscount. Je maakt 11.90 over en krijg je dan x aantal freedays. Je belt 100% gratis naar heel wat landen (vaste nummers en soms mobiel). Wanneer jouw freedays op zijn, betaal je slechts 1 cent per minuut naar de landen waar je gratis naar toe kunt bellen wanneer je freedays hebt. Zoals je ziet is het een stuk voordeliger dan Orange telefonie of elk andere provider.

Voipcheap = 90 freedays (3 maanden)
Voipdiscount = 120 freedays (4 maanden)

Dus 4 maanden 100% gratis bellen naar vaste nummers in bijv nederland, duitsland, belgie, spanje, zweden en heel wat andere landen en dat voor 11.90 euro!!!
Gewijzigd door Puma op 19 juli 2007, 19:35
 
Dick99999

Quote

Puma schreef:
...
Rest van het netwerk losgekoppeld, om een duidelijk beeld te scheppen en ik kwam het volgende tegen.
De Siemens c450 IP controleert om de zoveel seconden de IP verbinding, om te kijken of deze nog online is. Hierdoor wordt de livebox blijkbaar iets te zwaar belast en loopt deze vast!
....
Als ik na ongeveer 1 uur de grafieken erbij haal van de zyxel, zie je dat er om de zoveel seconden de CPU met maar liefst 54% wordt belast voor ongeveer 2 seconden!

Weet je ook wat die 'online controle' precies doet? Is he een IP en/of SIP controle bijvoorbeeld.
 
Puma
Dat kan ik niet zien. Heb geen analyzer helaas. Maar ik neem aan dat het SIP is.

Zet ik gelijktijdig Voipdiscount aan op de computer (programma) dan is er niets aan de hand, tot dat de Siemens weer een controle uitvoert, dan krijg ik te zien "jij bent vanaf een andere locatie ingelogd".
 
rrozema
Waarschijnlijk is dit een NAT-keep-alive message.

Omdat het UDP protocol sessie-loos is, krijgt UDP verkeer van de meeste NAT routers een speciale behandeling: van elk verstuurd UDP pakket wordt de verzender plus de bestemming opgeslagen in een tabel, zodat wanneer de bestemming een antwoord terug stuurt, dit weer aan dezelfde verzender terug gestuurd kan worden. Omdat UDP sessie-loos is 'weet' de router niet wanneer de 'verbinding' tussen de verzender en de bestemming is afgelopen, dus de router weet niet wanneer de regel met de beide adressen uit de tabel verwijderd kunnen worden. De meest toegepaste truuk is om bij elke regel in de tabel op te slaan wanneer deze voor het laatst gebruikt is. Wanneer een regel langer dan een bepaalde (ingestelde) tijd niet gebruikt is, neemt de router aan dat de verbinding is afgelopen en wordt de regel uit de tabel verwijderd. VOIP verkeer gaat over het UDP protocol; de client legt eenmalig verbinding met de VOIP server en wanneer er een gesprek binnenkomt, meldt de voip server dat aan de client. Echter, Er kan een heel lange tijd verlopen tussen het aanmelden en de eerstvolgende keer dat er een gesprek binnenkomt, tot wel dagen aan toe, veel langer dan regel in de tabel in de NAT router blijft staan. Als de voip server een inkomend gesprek zou willen melden nadat de regel is verwijderd, dan zou de NAT router niet meer weten aan welk interne ip adres hij het UDP pakketje van de voip server moet afleveren. Veel clients sturen daarom periodiek een soort van 'dummy'-pakketje aan de server, de server weet dat en negeert deze pakketjes, de pakketjes zorgen er alleen maar voor dat regel in de NAT router blijft bestaan: keep de verbinding alive.

De livebox heeft echter een fout in die afhandeling van udp pakketjes: de 'bewaar-tijd' is vrij lang gekozen en de ruimte in de tabel is vrij klein (128 regels als ik me niet vergis). Maar het ergste is wel dat er een bug zit in de code die de lijst bijhoudt: als er al 128 regels in de tabel staan en er komt nog een pakketje binnen, dan gaat de code gewoon door met schrijven in de ruimte achter de lijst. i.p.v. ofwel een oude regel te verwijderen ofwel te zeggen dat de 129-ste verbinding niet gemaakt kan worden. Het gevolg hiervan is dat de livebox vast loopt en dat ervaar jij als het uitvallen van je internet verbinding.

Je kan kijken of je de frequentie waarmee je SIP telefoon zijn keep-alive-messages verstuurd naar beneden kunt bijstellen. Misschien dat je dan wel onder de grens van 128 simultane verbindingen blijft.

Mij is het met mijn sipura spa-3000 niet gelukt van ditzelfde probleem af te komen. Nu ik een speedotuch modem+router gebruik i.p.v. de livebox is het probleem weg.
Gewijzigd door rrozema op 23 juli 2007, 00:25
 
Puma
rrozema:

Ik kon het niet beter uitleggen wat keep-alive betreft.

Wat de liveobx betreft. Ik had daar geen idee. Zeker interessant.

Ik heb mijn Asus WL-600G al besteld, dus ik hoop dat mijn probleem dan zijn opgelost.

Ik kan de Siemens wel aansluiten op de Zyxel, maar dat is mijn eigen prive lijn en ik belast het erg vaak. Niet handig om daar voip erover heen te gooien.

Nu ik er over na ga denken. Ik heb nooit één maand doorgebracht, zonder aan de Livebox te zitten SadSad

Mijn Tiscali verbinding heb ik sinds 6 juni en draait perfect. Heb er nooit naar hoeven te kijken of zorgen erover te maken of het bleef werken als ik het huis uit was. Hopelijk gaat het voortaan ook zo met de Asus.
 
rrozema
Over die bug in de livebox, dat is mijn uitleg van wat er gebeurt. Het is niet zo dat ik dat ergens bevestigd heb gezien of kan onderbouwen met logs of zo. Dat is ook erg lastig, want logs van wat de livebox uitvoert maak je ofwel in het intern geheugen in de livebox ofwel via een syslog verbinding: de eerste kun je nooit meer raadplegen omdat die verloren gaat als je de livebox noodgedwongen moet resetten en de 2e werkt zelf via het udp protocol en daarmee beinvloed je dus de test...
 
Dick99999

Quote

rrozema schreef:
Waarschijnlijk is dit een NAT-keep-alive message.
....
De livebox heeft echter een fout in die afhandeling van udp pakketjes: de 'bewaar-tijd' is vrij lang gekozen en de ruimte in de tabel is vrij klein (128 regels als ik me niet vergis). Maar het ergste is wel dat er een bug zit in de code die de lijst bijhoudt: als er al 128 regels in de tabel staan en er komt nog een pakketje binnen, dan gaat de code gewoon door met schrijven in de ruimte achter de lijst. i.p.v. ofwel een oude regel te verwijderen ofwel te zeggen dat de 129-ste verbinding niet gemaakt kan worden. Het gevolg hiervan is dat de livebox vast loopt en dat ervaar jij als het uitvallen van je internet verbinding......

Is dit al bij orange voorgelegd. Mijn Livebox loopt ook regelmatig vast (1x 2 a 3 dagen). Ik gebruik VOIP van een derde. Er is ook een onderwerp op dit forum waar vastlopen geprobeerd wordt te inventariseren.
Dank je voor de uitgebreide en begrijpelijke uitleg!
 
Peter_L

Quote

Puma schreef:
Ik heb sinds een aantal weken een Siemens C450 voip toestel.
Voipcheap erop gezet en bellen maar voor een belachelijk lage prijs per maand naar tig landen in de wereld.

Probleem: Vastlopende livebox.

De livebox kan blijkbaar niet tegen de Siemens C450 IP.
Ik dacht dat mijn livebox kapot was. Orange gebeld en deze is vervangen, maar nog steeds problemen. De livebox loopt om de zoveelste tijd vast.

Ik wou graag wat meer details erover hebben, dus ik heb, zoals ik dat noem, een "sniffer" erop gezet. Deze houdt bij wat in en uit de livebox gaat.
Rest van het netwerk losgekoppeld, om een duidelijk beeld te scheppen en ik kwam het volgende tegen.
De Siemens c450 IP controleert om de zoveel seconden de IP verbinding, om te kijken of deze nog online is. Hierdoor wordt de livebox blijkbaar iets te zwaar belast en loopt deze vast!

Met mijn livebox is niets aan de hand, want ik heb hetzelfde weer gedaan bij 2 anderen met een livebox en daar precies het zelfde. De livebox komt niet verder dan 22 uur zonder vast te lopen! ShockSadSad

Ik heb nog een verbinding thuis Wink. Een Tiscali 12 MB verbinding met een Zyxel 2602 en in het menu van de Zyxel kun je bij processen onder andere zien hoe zwaar de Zyxel belast wordt. Wederom alles losgekoppeld en alleen de siemens c450 ip aangesloten. Als ik na ongeveer 1 uur de grafieken erbij haal van de zyxel, zie je dat er om de zoveel seconden de CPU met maar liefst 54% wordt belast voor ongeveer 2 seconden! FrownFrown Laat staan dat je met torrents bezig bent en tevens de siemens c450 ip gebruikt! Als voorbeeld gebruik ik usenet. Als ik met nieuwsgroepen aan het downloaden ben, wordt de CPU niet meer dan 45% belast! Maar de siemens C450 IP krijgt het voor elkaar om het met maar liefst 54% te belasten!! Angry

Conclusie. De Siemens C450 IP belast de router behoorlijk en de Livebox kan er absoluut niet ermee omgaan! Voor de rest is het een prachtig product en zeer goed voor je portemonnee! Wink

Wat is een siemens c450 IP?

Een voip toestel welk werkt op basis van SIP. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld Voipbuster, voipcheap, poivy en alle andere betamax bedrijven of VOIP providers welk werken met SIP erop te gooien. Hierdoor hoef de pc niet aan te staan om GRATIS te bellen, echt gratis!!!

Ik zit zelf bij Voipcheap, maar gebruik soms ook voipdiscount. Je maakt 11.90 over en krijg je dan x aantal freedays. Je belt 100% gratis naar heel wat landen (vaste nummers en soms mobiel). Wanneer jouw freedays op zijn, betaal je slechts 1 cent per minuut naar de landen waar je gratis naar toe kunt bellen wanneer je freedays hebt. Zoals je ziet is het een stuk voordeliger dan Orange telefonie of elk andere provider.

Voipcheap = 90 freedays (3 maanden)
Voipdiscount = 120 freedays (4 maanden)

Dus 4 maanden 100% gratis bellen naar vaste nummers in bijv nederland, duitsland, belgie, spanje, zweden en heel wat andere landen en dat voor 11.90 euro!!!


Hoi
Ik gebruik ook een Siemens C450 IP telefoon in combinatie met Voipbuster en ook bij mij loopt de Livebox regelmatig vast. Bij KPn had ik geen problemen hiermee. Is dat nu iets wat orange moet oplossen of is de VOIP telefoon niet geschikt. Orange zal natuurlijk zeggen dat je die spullen niet moet gebruiken.

Dus:
Is dit een probleem voor Orange of van ons zelf?

Peter
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Livebox ICM Siemens C450 IP = niet doen!', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
e-mail komt niet binnen Email : 1 12 jan 2021
Inbuild chromecast niet gevonden Algemeen : 1 16 jun 2020
Inloggen webmail kan niet meer, ook niet via Outlook Helpdesk : 2 15 sep 2019
Port forwarding werkt niet meer, firmware update? Zyxel configuratie en problemen : 5 09 jul 2019
Advertentie