obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de Livebox en telefonie. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
VOIP/SIP van derde via de livebox: gesprekskwaliteit
Dick99999
Er is geen draadje voor VOIP/SIP van derden via de livebox, vandaar maar hier.

Ik heb zowel een 'directe' voiptelefoon (WIP330 op WiFi bsis naar de router) als een Fritzbox met analoge telefoon aansluitingen. Beide werken op VOIP/SIP basis via een commerciƫle derde SIP leverancier.

Eigenlijk gebruik ik dus alleen de livebox als ADSL/router en geen telefoon functies vanuit de livebox zelf.

Het vastlopen van de livebox door VOIP is al vaker besproken. Maar daarnaast heb ik nog een probleem.

Via een vaste analoge telefoon is de audio kwaliteit uitstekend. Via mijn DECT en via de VOIP/SIP WiFi telefoon is het geluid scherp, op het onacceptabele af. Hoe staat het met de geluid kwaliteit in het algemeen van VOIP, zoals verstaanbaarheid, audio kwaliteit en hikken/wegvallen? Herkent iemand mijn scherpte probleem?
 
zuiderling
Hoi Dick,

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een SPA3102. Na wat instellingen te hebben gedaan heb ik alles werkend.

Maar:
Inderdaad ik heb nu ook problemen met een vastlopende lifebox. Sad

Maar de audio kwaliteit is uitstekendGrin
Aan mijn SPA3102 hangt een DECT telefoon.

Groeten zuiderling

 
Dick99999
Welk merk DECT? Bij mij is er een groot verschil tussen Philips (goed) en Siemens (scherp)

Overigens heb ik net een probleem gevonden, zie http://online.gebruikers.eu/forum/vie...ad_id=1408
Als je DNS voor de sipura toekenning vanuit de lifebox gebruikt, zou dat problemen kunnen opleveren. Ik ga over op vaste IP nummers achter de livebox
 
rrozema
Fijn, iemand waar ik mee kan sparren. Mijn spa 3000 geeft nogal wat echo bij gesprekken via de PSTN-lijn (voip is wel prima). Wellicht kun je mij eens wat van jouw instellingen laten zien?
 
rrozema
HA!. Ik heb het echo probleem geloof ik opgelost: De lijn capaciteit stond niet goed ingesteld. Voor de Nederlandse KPN lijnen moet dit blijkbaar 270+750||150nF zijn. Ik heb zowel mijn fxo poort als mijn FXS poort nu op deze waarden staan en de echo cancellation helemaal uit staan en toch ik heb vrijwel geen echo meer. Eindelijk.

Ik gebruik trouwens profoon dect toestellen. Ik vind ze zelf een beetje 'dof' klinken, maar het is wel goed verstaanbaar.
Gewijzigd door rrozema op 23 juli 2007, 23:49
 
rrozema
De geluidskwaliteit is overigens voor een groot gedeelte afhankelijk van de gebruikte codec. Kan het zijn dat een van jouw toestellen een andere codec gebruikt?
 
Dick99999
Dat vroeg ik me inderdaad af. Er gebeurt nogal wat onderweg. Is dat niet van invloed?

DECT toestel A/D codec naar base
DECT base station D/A codec naar analoge lijn Fritz
Fritzbox A/D naar VOIP/SIP codec
SIP centrale: als gunstig niets, zo naar andere SIP centrale
Andere SIP centrale bovenstaande omgekeerd

Bij MP3 heeft decoderen en dan weer MP3 coderen hoorbare gevolgen. Is dat voor de stem anders? Hier gebeurt dat minimaal 5 maal.
 
zuiderling
Ik maak gebruik van een Philips Dect.
 
rrozema

Quote

Dick99999 schreef:
...
Bij MP3 heeft decoderen en dan weer MP3 coderen hoorbare gevolgen. Is dat voor de stem anders? Hier gebeurt dat minimaal 5 maal.

Jazeker heeft dat invloed. Alleen is het geluidsspectrum van spraak lang niet zo groot als dat van muziek. M.a.w. je hoort het niet zo snel als er wat mist.

Ik bedoelde trouwens met name de codec naar je sip provider. De andere codecs kun je meestal weinig aan doen. Bij de spa kun je daar van alles aan instellen, G711u is de beste die er in zit en die geeft bij mij dus een goede kwaliteit. Ik weet niet hoe dat bij de fritzbox is.
 
siliconaddict

Quote

zuiderling schreef:
Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een SPA3102. Na wat instellingen te hebben gedaan heb ik alles werkend.


Heb je dan ook Orange telefonie via de LiveBox, of alleen internet?

Volgens de Orange ADSL helpdesk gebruikt Orange in mijn regio voor VoIP ook SIP (en geen H.323 zoals ik had gehoopt), en ook SIP poort 5060. Net als de goedkope VSP's (VoipCheap etc.) in mijn SPA3102, die sinds ik over ben van Speedlinq naar Orange (op 3 december j.l.) dus niet meer werkt... Frown

Ik heb de Orange ADSL helpdesk al gevraagd om mijn SIP gegevens, zodat ik de SPA3102 kan programmeren en gaan gebruiken i.p.v. de ATA in de LiveBox, maar die kunnen (willen) ze me niet geven Sad.
Gewijzigd door siliconaddict op 06 december 2007, 09:49
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'VOIP/SIP van derde via de livebox: gesprekskwaliteit', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zyxel VMG8825-T50 - VOIP Eigen modem configuratie en problemen : 7 10 dec 2020
Overstappen van Stipte, gebruik fritz box als disk/print/voip server Algemeen : 4 30 jun 2019
Gratis af te halen: ADSL2+/VoIP modem (TP-Link TD-VG3631) Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 8 24 dec 2018
Gratis af te halen: ADSL/VoIP modem Huawei HG655d (met root access) Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 19 dec 2018
VOIP op de Huawei Huawei configuratie en problemen : 207 27 nov 2018
Advertentie