obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
LB en router forwarden naar netwerk harde schijf
verbunt
Hoi forum,

Ik ben een nieuwe bezoeker met een vraag die al gesteld is waarschijnlijk. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn situatie is als volgt:

- Livebox (intern 192.168.1.1), daarachter een router Linksys WRT150N (intern 192.168.2.1), daaraan 2 laptops en een vast pc (Allen draadloos en een IP-serie in de reeks van 192.168.2.X) en dan nog direct bedraad aan de router een netwerk harde schijf Lacie 500GB.

Ik wil graag vanaf, bv. mijn werk of een andere pc elders, mijn netwerk harde schijf benaderen. Wat moet ik aan of uit zetten en/ of wat moet er ingesteld worden in de LB en de router om dit te realiseren?

Alvast bedankt!


Gr. Maarten
 
rrozema
Je hebt gelijk, dit is al eens gevraagd. Lees je maar eens in in de materie en kijk dan of je er zelf uit komt. Lukt het niet, dan kun je hier alsnog de details vragen die je nodig hebt.

http://online.gebruikers.eu/forum/vie...post_10080
 
verbunt
Bedankt voor je reactie, echter zit er bij mij nog die Linksys WRT150N tussen. Dit maakt het dus iets minder overzichtelijker. Kunnen jullie me toch helpen? Shock
 
verbunt
ik zou graag dus een soort stappenplannetje willen hebben om dit te realiseren. Kan dat? Ik zou jullie heeeeeeeel erg dankbaar zijn!Smile
 
rrozema
Ik zou eerst eens beginnen met die linksys er tussenuit te halen. Dat kun je doen door hem anders aan te sluiten op de livebox en vervolgens anders in te stellen: de zogenaamde 'router als switch/access point' methode. Je moet al je machines daarna opnieuw opstarten om ze van een adres in de 192.168.1.x range te voorzien (en statisch ingestelde machines moet je handmatig aanpassen). Alle machines op jouw netwerk (inclusief je LaCie en je linksys) hebben dan een adres in de 192.168.1.x range. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.

De instructies om je linksys als switch/access point in te stellen staan hier. Wanneer dit je gelukt is, heb je namelijk precies dezelfde situatie als in het eerder genoemde geval en hoef je verder niets meer in je linksys aan te passen om je ftp/http poorten te kunnen forwarden vanaf de livebox naar je LaCie.
 
verbunt
Nou, na even eea proberen zijn we een heel stuk verder:

- Ik heb de linksys router als AP/switch ingesteld. De DHCP uitgeschakeld en alle clients hebben nu een IP van 192.168.1.1X
- Ik heb ook de DHCP in de netwerk harde schijf uitgezet en deze statisch op 192.168.1.9 gezet, is dit oke?
- De porten in de firewall heb ik geforward naar de netwerk HD, alsvolgt: HTTP port 80 naar 192.168.1.9 en FTP port 21 naar 192.168.1.9. Alles draait perfect, de HTTP funtie werkt goed alleen de FTP functie van buitenaf werkt niet. Ik kom wel tot bij het inlogscherm alleen na het inloggen gaat ie niet verder. Het heeft mijn inziens met het forwarden en/ of de doelocatie te maken. Kunnen jullie me hier mee helpen?

BVD
Gewijzigd door verbunt op 30 oktober 2007, 14:22
 
rrozema
Ja, het instellen van een statisch adres (192.168.1.9) op een machine waarnaar je port forwards gaat instellen is een goede zet; je verzekert je er van dat niet ineens op een dag je nas een ander ip adres krijgt en dat dan plots niets meer werkt.

Het feit dat ftp het niet goed doet, komt doordat ftp een heel oud protocol is, van voor de tijd dat NAT routers veelvuldig in gebruik waren. Het ftp protocol is eigenlijk niet zo geschikt om een server achter een NAT-router te draaien. Er zijn in de loop der tijd door verschillende partijen meerdere verschillende oplossingen voor dit probleem bedacht, elk met z'n eigen voor- en nadelen. Alle details kun je bijvoorbeeld hier nalezen.

Het is een afhankelijk van welke mogelijkheden de ftp server van jouw NAS heeft hoe je je livebox moet instellen en zelfs of het wel of niet gaat werken. Ik ga er even van uit dat de ftp server in passive mode kan werken; dat is de manier waarmee je de meeste kans hebt dat het gaat werken vanaf alle locaties. Je hebt al poort TCP 21 geforward naar je NAS (192.168.1.9), da's helemaal goed. Dit is voor de inkomende command port (lees de link die ik eerder gaf). Daarnaast moet je nu echter nog een reeks poorten forwarden naar datzelfde ip adres voor de data-connectie. Welke poorten dat zijn, verschilt per ftp server en moet je daarom zelf zien te ontdekken in ofwel de instellingen van jouw NAS of in de documentatie daarvan. In theorie moet het altijd werken als je alle tcp poorten vanaf 1023 en hoger naar jouw NAS forward. Dit is echter niet aan te bevelen omdat je daarmee je systeem erg kwetsbaar maakt voor hack-pogingen en internetwormen etc. Je zult in ieder geval alle mensen die je toegang wilt geven tot jouw server moeten vertellen dat ze passive ftp moeten gebruiken.

En tenslotte, heel belangrijk: zorg voor goede wachtwoorden op je NAS, je hebt hem zojuist beschikbaar gesteld aan alle gebruikers van het internet; ook aan die met kwade bedoelingen...
 
rrozema
Trouwens, de data connectie voor active ftp gaat over tcp poort 20, niet 22 of 23. Maar zoals je kunt lezen via de eerder gegeven link, kun je beter passive ftp gebruiken omdat je server anders niet bruikbaar is voor clients die zelf achter een NAT router zitten.
 
Richard

Quote

omdat je server anders niet bruikbaar is voor clients die zelf achter een NAT router zitten.

Correctie: zou -kunnen- zijn. Het is afhankelijk van wat er gebeurt met dat terugkomende poort 20 verkeer, er zijn zat NAT apparaten die dat standaard toelaten.

Een andere optie is om beiden te gebruiken, afhankelijk van de mogelijkheden van de ftp-server.
Als dat niet kan kun je inderdaad beter passive gebruiken.

Greetings, Richard.
 
verbunt
Het werkt gvd nog steeds niet. Ik heb een netwerkscan gedaan en er wordt echt iets geblokt in de livebox! Nog tips misschine?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'LB en router forwarden naar netwerk harde schijf', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zelf Router op glasvezel Online Alles-in-1 met Glasvezel : 1 16 sep 2020
zakelijke PC - Router gaat op standby Zyxel configuratie en problemen : 2 16 feb 2020
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Vpnnord via 2e netgear router Algemeen : 1 15 jul 2019
Oude router als access point Zyxel meer apparaten aansluiten : 3 30 okt 2018
Advertentie