Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Linksys WRT54GS router achter Livebox
guus
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn wii met het internet verbinden en heb daar dus een router voor nodig. Nu heeft een vriend van mij een
linksys router WRT54GS over en die kan ik kopen. Nu heb ik al wat gegoogled en gevonden dat ik de DHCP van de linksys
moet uitzetten omdat ze anders allebei ip-adressen gaan uitdelen, en dat kan niet.

Nu is mijn vraag dus hoe moet ik dat gaan doen?

Ik denk dat ik een idee heb, maar ik wil het even zeker weten voor dat ik hem koop.

Livebox - Ethernetkabel - Computer 1 (Mijn computer, dan kan ik zo bij de livebox instellingen komen)

Livebox - Ethernetkabel - Linksys. (Volgens mij moet hij dan in de wan poort of niet?)

En dan:

Linksys - Wi-fi- Nintendo Wii (Moet wel gewoon werken)
Linksys - Bedraad - Computer 2 (Als ik hem zo aansluit dan neem ik aan dat ik hem ook als switch kan gebruiken en ik ook een bedrade computer kan aansluiten?

Het belangrijkste vind ik dat ik wel die 2e computer aan de linksys kan aansluiten.

En dan is nog de vraag wat ik verder nog moet doen.

Hoop dat jullie het weten.

TCP_IP
http://online.gebruikers.eu/faq.php?cat_id=8

Linksys (en andere) routers achter Livebox (WAN methode)
Zoals jullie konden lezen zijn er twee methodes om een router achter de Linksys te hangen, je kunt hem als een soort switch gebruiken, en als echte router, waarbij de Livebox in een soortement van bridgemode komt. Deze laatste methode ga ik hier beschrijven (geldt alleen voor routers, niet voor modem/routers!):
===============

Er zijn 2 dingen heel belangrijk en dat is dat je DHCP range van de Livebox en die van de Linksys verschillen van elkaar. Dus niet beiden in de 192.168.1.x range als het even kan. Er zijn namelijk veel routers die dat niet aan kunnen.

Het beste kun je eerst de Linksys zonder Livebox koppelen aan je pc.
Dan configureer je hem als volgt voor zover mogelijk beginnend met de LAN instellingen omdat sommige routers de 192.168.1.x range al gebruiken op lan en als je dan de WAN gaat wijzigen krijg je een foutmelding.
Je gaat dus als volgt te werk:

LAN instellingen:
Bij de Engelstalige Linksys heet dit "Router IP" kan heten en bevindt zich onder "Network Setup".
Lokaal ip adres 192.168.2.1
DHCP range: maakt niet uit als het maar ergens in de 192.168.2.1 range liggen.
LET OP! In de meeste gevallen kan men zelf niet het netwerk van de DHCP wijzigen, dus men kan bij de dhcp niet 192.168.1.x wijzigen naar 192.168.2.x echter als men het LAN ip van de router wijzigt naar bijv. 192.168.2.x zal het dhcp netwerk adres automatisch mee wijzigen.
De clients (pc's) moeten dan in feite ook als DNS en Gateway automatisch het ip adres 192.168.2.1 krijgen.
Vergeet niet alle instellingen op te slaan!

Als het goed is neemt (bij draadloze routers) wireless die instellingen ook over zodat je aan het draadloze deel in de router geen wijzigingen hoeft aan te brengen.

WAN instellingen
In de Engelstalige Linksys staat dit onder "Communication Setup" staan en heet "Internet Connection".
Kies voor Statisch c.q. vast c.q. static ip adres.
Linksys WAN ip adres (Internet ip) 192.168.1.9
Subnetmasker: 255.255.255.0
DNS (naamserver): 192.168.1.1
Gateway: 192.168.1.1
Om dit te verkrijgen kan het zijn dat je in jouw router eerst een provider moet kiezen. Kies daarvoor de optie "vast" of "statisch" ip adres.

LET OP!
Na het opslaan van de wijzigingen in de Linksys (of jouw merk router) kan het zijn dat je pc geen verbinding meer kan maken met je Linksys configuratie-menu omdat deze nu op de 192.168.2.x netwerk range zit, dat is normaal.
Maar dat is dan eenvoudig op te lossen door je pc te herstarten of een command prompt openen en daarin het commando ipconfig /renew te geven zodat je verder kunt. Je pc krijgt dan een nieuw ip in de 192.168.2.x range en je Linksys is weer bereikbaar.

Als je de router weer bereiken kunt, sluit dan de Livebox weer aan. Je sluit de ene kant van de kabel aan op een van de poorten van de Livebox, en aan de kant van je router duw je deze in de WAN poort.

Livebox Instellingen
Als de Livebox is aangesloten, type je in je browser het ip adres 192.168.1.1 om in het configuratiescherm van je Livebox te komen.

Oke, nu de Livebox instellingen.
De stappen om dhcp en firewall uit te schakelen zijn niet perse noodzakelijk, maar worden toch geadviseerd om eventuele problemen te voorkomen bij resets ofzo.

Schakel DHCP op de Livebox UIT. Ga hiervoor naar "lan setup & dhcp" en klik op "stoppen".

Schakel eventueel de gewone Firewall op de Livebox ook uit want die heb je ook niet meer nodig.
1.) Ga hiervoor naar het geavanceerde gedeelte (rechts op het tabblad geavanceerd klikken).
2.) Dan naar Firewall-Policies
3.) Klik op Firewall deactiveren.
De firewall kan later eventueel weer automatisch geactiveerd worden als je weer eens kijkt, bijv. na een herstart, maar in principe zou dat geen probleem moeten zijn.

Klik nu weer rechts op het tabblad "standaard"
Ga dan naar Firewall (gewoon in standaard mode) en klik op "toevoegen".
Vul het volgende in:
Naam: willekeurige naam bijv. tcppoorten
Toegang geactiveerd: JA
Protocol: TCP
Van poort: 1
Tot poort: 65535
Lokaal IP adres: 192.168.1.9

Zoals je ziet geef ik het lokale ip adres 192.168.1.9 dat is hetzelfde ip adres als we aan de WAN poort van de Linksys gegeven hebben.

Sla deze instellingen op. Doe daarna nog een keer toevoegen, je vult voor de rest exact hetzelfde in, alleen maak je van protocol nu UDP.

Sla dit weer op en dan ben je klaar.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url

guus
Oke.... Dat gaat nog lastig worden :p

Maar kan ik dan mijn thuisnetwerk dat via de livebox gaat nog wel gebruiken? :p

P.S. Wist trouwens niet dat het zo lastig was :p

Edit:

Snap het nu wel, maar kan ik mijn opstelling die ik hierboven geschreven heb dan gebruiken?
Gewijzigd door guus op 14 December 2008, 14:31

TCP_IP
Heb evt wel een simpelere oplossing voor je als je wilt Pfft dat is iets makkelijker...

ipv WAN methode (router achter router) de switch methode gebruiken (switch/accespoint achter router)

Oké simpele uitleg in 3 stappen:

1) Verbind linksys met je PC en ga naar 192.168.1.1
Dan kom je op de linksys pagina (setup)
2) Verander daar je local ip naar 192.168.1.200 en zet DHCP uit.
3) Plaats kabel in Livebox (rode of gele poort) en andere uiteinde in 1 van de LAN poorten.

Klaar !

Op Livebox heb je nu 1 poort minder en op je Linksys.
In totaal houd je 4 ethernetpoorten over + Wifi.
DHCP gebeurt vanaf je Livebox, evt port forwards alleen in Livebox doen.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url

guus
Ik dacht al dat het simpeler kon :p

Dat had ik mezelf namelijk ook zo bedacht. En toen kwam jij met je uitleg en toen dacht ik shit :p

Haha, nee oke dan ga ik dus zo doen Grin

Harstikke bedankt voor de uitleg. Ga hem binnekort maar even ophalen en installeren. 4 ethernetpoorten + wi-fi lijkt me genoeg, zo rijk zijn we nu ook weer niet :p

guus
Oke, heb nu stap 1 t/m3 gedaan. Heb nu alleen 1 klein probleempje: Hoe configureer ik dat ding nou? Want nu pakt hij 192.168.1.1 niet en 192.168.1.200 ook niet?

Want wil er eventjes WPA2 beveiliging op zetten.

guus
Het werkt!

Ik kan nu via mijn broertjes pc ook nog bij de livebox komen, helemaal handig :p

Via mijn broertjes pc kan ik nu gewoon de linksys benaderen via 192.168.1.200. Heb de beveiling al op WPA2 + AES + TSK nogwattes staan. Nu nog even het wachtwoord om in de acces te komen veranderen, want je kan namelijk daar gewoon de WPA2 key veranderen dus dat ook nog even aanpassen. Harstikke bedankt TCP_IP!

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Linksys WRT54GS router achter Livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 Jun 2021
Zelf Router op glasvezel Online Alles-in-1 met Glasvezel : 1 16 Sep 2020
zakelijke PC - Router gaat op standby Zyxel configuratie en problemen : 2 16 Feb 2020
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 Aug 2019
Vpnnord via 2e netgear router Algemeen : 1 15 Jul 2019
Advertentie