obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
FTP-server bereiken via internet
syrrah
Ik probeer mijn ftp-server te bereiken via internet met het IP adres van de ftpserver (FTP://85.xxx.xx.xx), dit moet toch kunnen?

mij situatie
-livebox
-Conceptronic ch3snas netwerkschijf met ftp-server (vast ip adres192.168.1.10)
-laptop draadloos
-playstation

livebox instellingen zoals hier alleen poort 21 open en naar het vaste ipadres van de ch3snas liveboxbl9

de ch3snas heb ook ingesteld met poort 21 aangezet
en toch kan ik niet via FTP://85.xxx.xx.xx inloggen (lokaal wel)

als ik het via een de site http://www.net2ftp.com/index.php ga, dan ik netjes inloggen en alles bekijken, maar ik wil via de ftp ip adres inloggen
hoe lost ik dit op
Gewijzigd door syrrah op 05 januari 2009, 15:43
 
TCP_IP
Je poort staat wel open (poort 21) (even getest)
en met ftp://85.x.x.x. word er wel om authenticatie gevraagd (deed even met firefox)
Welke client gebruik je om in te loggen dan ?

Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
syrrah
met windows explorer, of bedoel je dat niet




Quote

pinnhead31 schreef:
Heb je dit ook met client software geprobeerd?
Dat wil zeggen een ftp programma zoals bullet-ftp ofzo.


maar dat is het nou, ik zou graag via windows explorer kunnen bereiken, als bv bij mijn ouders via een adres naar mijn netwerkschijf kan gaan
 
TCP_IP
Tja daar heb ik ook vaker problemen mee gehad. FTP benaderen via Internet explorer, werkt heel vaag en meestal niet.
Voor FTP toegang kun je het beste echte FTP client software installeren en/of via die website die je opgaf inloggen.
Transmission Control Protocol over Internet Protocol

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op [url]www.xpvista.nl[/url
 
mesa57
Internet explorer gebruikt meestal PASV ftp.
Voor PASV ftp moet je veel meer poorten opzetten dan alleen poort 21.
Welke poorten en of uberhaupt PASV ftp ondersteund wordt is een zaak van je NAS,
 
syrrah
Ik heb het geprobeert met mozilla firefox, en dan doet ie het wel, vaag, met IE dus niet,

bedankt van mij mag ie dicht
 
dick
hey syrrah,
ik zag je oproep, wilde even reageren omdat ik soortgelijk probleem had.
Ik heb mijn iomega ix2 NAS direct in LB geplugd. Poort 21 op LB open gezet met forward naar 192.168.10 (ip van NAS)
Met Filezilla lukte toegang van buitenaf niet. Ik had nog een stokoude versie van WS FTP, hiermee ging het wel.

 
mcoenraa
Het lijkt op LB probleem.

Heel veel mensen hebben problemen met live box. Of je direct het aangesloten heb of met router het werkt gewoon niet . Op lokaal werkt hij dan heb je het gehad.

Livebox moet vervangen worden voor andere modems
 
rrozema
Dit is geen livebox probleem. Dit is een probleem van het FTP protocol en de implementatie er van: er zijn inderdaad 2 versies*. active en passive ftp. Niet elke client ondersteunt beide versies, niet elke server ondersteunt beide versies en om het echt lastig te maken: niet elke router ondersteunt beide versies.

Het echte probleem is dat ftp -in z'n originele vorm- gebruik maakt van 2 verbindingen, welke beide door een verschillende partij gestart worden. Zoals je moet weten, laat een NAT router -standaard- alleen verkeer door dat vanaf zijn lokale netwerk is gestart. Omdat bij ftp altijd 1 van de verbindingen NIET op het lokale netwerk wordt gestart, heb je dus altijd problemen met ftp als je een NAT router hebt. Of je nu een ftp client of een ftp server draait, er is altijd 1 verbinding die "van buitenaf" komt.

Om dat probleem op te lossen zijn er diverse oplossingen bedacht. De meeste routers hebben daarom een programma draaien dat constant naar alle uitgaande verkeer kijkt of het een uitgaande verbinding van een ftp client is. Is dat zo, dan maakt dat programma tijdelijk een port-forward aan, zodat de verbinding die de ftp server straks gaat opzetten terug op het werkstation waar de ftp client draait terecht komt. De livebox heeft ook zo'n programma. Zo'n programma moet bepaalde aannames doen, c.q. bepaalde informatie van de ftp client hebben om die reverse-connectie te kunnen opbouwen, o.a. het poort nummer waarop de server straks gaat antwoorden. Doordat veel ftp programma's die informatie niet goed verstrekken, kan het programma soms zijn werk niet goed doen en zul je problemen hebben om met zo'n client achter die router een ftp verbinding op te bouwen.

Het verhaal wordt nog veel lastiger als er 2 NAT routers in de verbinding zitten: eentje aan de kant van de client EN eentje aan de kant van de server. Dit is precies de situatie die je krijgt als je zelf een ftp server opzet achter je livebox (en dan heb ik het nog niet eens over de router-achter-router configuratie waarbij er nog een 3e en misschien zelfs een 4e router tussen zit).

Als je active ftp gebruikt heb je het meeste kans van slagen om je ftp server werkend te laten krijgen achter een NAT router; je moet echter heel goed weten welke poorten je ftp server gebruikt, want je moet deze zelf forwarden in je NAT router. Plus, een extra complicerende factor, lang niet elke ftp client ondersteunt het active ftp protocol. Hieronder valt ook internet explorer.

Om een ftp server te draaien achter je NAT router (=livebox) moet je dus aan meerdere voorwaarden voldoen:
- een ftp server waarvan je precies weet welke poorten hij gebruikt,
- een ftp server waarvan je precies weet of hij active ftp, passive ftp of beide gebruikt,
- de poorten moeten correct geforward zijn in die router,
- de router van je ftp gebruikers moet het door jouw ftp server gebruikte ftp protocol herkennen en ondersteunen,
- het ftp-client programma moet de door jouw ftp server gebruikte ftp variant herkennen en ondersteunen.
- de gebruiker van de ftp client moet weten welke ftp variant hij moet gebruiken bij het maken van de verbinding met jouw server.

Kortom, ftp is een behoorlijk lastig protocol om goed werkend te krijgen achter een NAT router. Het ftp client ondersteunings programa in de livebox is niet erg goed in het herkennen van de juiste poorten, maar als je een goede ftp-server hebt, dan doet hij z'n werk toch wel redelijk.Geef niet gelijk de livebox de schuld als het niet werkt, er is vast wel een combinatie van ftp server en client die ook bij jou werkend te krijgen is.

Ik heb zelf een ftp server draaien (Filezilla) die tegelijkertijd zowel passive alsook active ftp ondersteunt. Ik heb de poorten voor beide varianten ingesteld in die server en geforward in mijn router. De meeste ftp clients kunnen nu verbinden met mijn ftp server maar de filezilla client is een van de weinige die het altijd goed doet (WS_FTP doet het inderdaad ook altijd wel goed). En Internet explorer? Dat is een http browser, geen ftp programma, die doet het bijna nooit, en als ie het wel doet, dan komt dat doordat de router aan de ftp-client kant een erg goed ftp-client-support programma heeft.

Lukt het je nou niet om je ftp-server draaiend te krijgen, dan zijn er nog allerlei andere methoden mogelijk om bestanden te delen met je vrienden. Bijt je niet te veel vast in ftp, het blijft best lastig.


* Eigenlijk zijn er nog veel meer kleine variaties, want veel leveranciers hebben nog weer allerlei uitbreidingen toegevoegd die ook elk weer voor problemen kunnen zorgen.
Gewijzigd door rrozema op 03 maart 2009, 07:34
 
mesa57
Via hamachi is FTP geen enkel probleem. Want hij maakt een VPN tunnel en slaat zo de NAT routing over.
Bovendien heb je dan controle over wie er met je FTP-d.
Gewijzigd door mesa57 op 03 maart 2009, 17:58
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FTP-server bereiken via internet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Overgestapt maar geen internet Algemeen : 2 05 jan 2020
Internet valt steeds weg Storing : 4 18 nov 2019
Advertentie