obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Zeer sterk wisselende internet snelheid
misteriks
Ik heb sinds een maand of 2 een zeer sterk wisselende internet snelheid. Ik heb een ADSL2 verbinding maar vanwege de afstand tot de centrale traint het modem op 8 mbit in.

Voordat het probleem ontstond haalde ik deze 8 mbit ook zonder problemen, maar op dit moment is het zo dat ik eigenlijk noot boven de 1 mbit uitkom. Download snelheid ligt nu gewoonlijk tussen de 30 en 80 KB/sec. Toch haal ik heel soms wel de 8 mbit met een single threaded download binnen de browser, maar dit is maar zeer zelden en van het ene op het andere moment kan deze snelheid weer terug vallen.

Er is wel een maar, deze traagheid merk ik alleen tijdens het gewone gebruik van internet. Dus browsen, youtube filmpjes die traag laden en dus constant stil staan en downloads in de browser zelf (Zowel IE als Chrome) Downloads uit de nieuws groepen haal ik wel met 8 Mbit binnen, maar dit zijn multithearded downloads.

Ook als ik 2 downloads open in de browser (ik test met bin files) dan is het zo dat elke download die ik open met een snelheid van ongeveer 30-80 KB/sec binnen stuitert.

In eerste instantie heb ik het aangekeken in de hoop dater ergens een storing zou zijn die vanzelf opgelost zou worden, maar dat was ijdelijk hoop.
Dus toch maar op zoek gegaan naar de oorzaak. Tijdens mijn testjes heb ik erop gelet dat er niets aan het down- of uploaden, dus alle pc’s uit in huis en met 1 pc testen.

Ben begonnen met het testen van een ander modem, maar na 3 modems getest te hebben ben mag ik concluderen dat dat niet de oorzaak is.

Getest op een 4 tal verschillende computers, zowel draadloos als met kabel, maar ook dat maakte geen verschil.

Kabel van ISRA naar modem vervangen mocht ook niet baten.

Pas toen ik er van overtuigd was dat de oorzaak niet bij mij thuis lag heb ik met Online gebeld om een storing te melden.

Zo’n anderhalve week geleden heb voor het eerst ik gebeld en de storing gemeld. Uitleg gedaan en, standaard stappen met de servicedesk doorlopen. (modem reset, etc) en toen is er een dossier aangemaakt om een onderzoek te starten.

Volgende dag wordt ik gebeld door Online, er is wat verwarring. Blijkbaar is de aansluiting waarop de storing is gemeld niet meer actief. Ik ben een jaar geleden verhuisd en na wat doorvragen blijkt dat de storing is gemeld op mijn oude adres ipv mijn nieuwe. Dit wordt gecorigeerd dooor de medewerker.

Tevens meld hij dat er een bekende storing is bij KPN en dat men de oplossing daarvan wil afwachten, dat duurt max een aantal dagen dus of ik na het weekend wil terug bellen als de snelheid niet verbeterd is. Ondanks dat ik er weinig vertrouwen in heb stem ik in met het voorstel en zoals ik al vreesde geen verbetering in de daarop volgende dagen.

Vandaag (donderdag) maar weer gebeld met mijn dossier nummer bij de hand.
Ik krijg redelijk vlot iemand aan de lijn. Het dossier blijkt afgesloten te zijn omdat de lijn niet actief was. Blijkbaar is er ondanks dat men zelf gebeld heeft de melding toch blijven staan op mijn oude adres.

Dus maar weer mijn verhaal gedaan, maar deze medewerker doet vooral zijn best om me af te schepen. Er wordt stellig beweert dat er feitelijk niets aan de hand is want mijn modem snelheid staat op 8 Mbit. Dat mijn werkelijke download snelheid een stuk lager ligt had hij geen boodschap aan en ik moest de oorzaak zoeken bij hoge ping tijden :s De buren die die veel downloaden :s of traagheid van het internet in het algemeen. Ik moest de oorzaak vooral niet zoeken bij online en hij wilde dus geen nieuw dossier openen voor een onderzoek. Na 20 minuten was ik nog geen steek verder met hem dus het gesprek maar beeindigd. Tot zover de hulp van de service??desk.

Wat mij opvalt is dat mijn model veel? Downstream FEC errors geeft, dit heb ik in het laatste gesprek ook aangegeven, maar dat was zeker geen oorzaak wist hij te melden
Wat is jullie idee daarover?

Of hebben jullie andere ideeen over een mogelijke oorzaak?

In de bijlage nog wat screenshots van download tesjes vanaf verschillende servers en van van mijn modem stats.
misteriks voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
I R Baboon
Welke besturingssystemen zijn in gebruik?
Wat voor een soort firewall en/of virusscanner zijn in gebruik?
Heb je op alle pc's dezelfde pakketten geïnstalleerd?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
misteriks
Probleem doet zich voor op win 7 pc's (1 machine is nieuw, met vers OS, 4 Gb mem en AMD A8 cpu) en op een Vista laptop. Op de ps's is de standaard windows firewall actief en NOD32 als virus scanner, maar die had isk zelf ook al als mogelijke oorzaak bestempelt dus om ze uit te sluiten de virus scanner verwijderd en Firewall uit gezet. =Geen oplossing

Maar bv ook op mijn iPad 2 en iPhone 4 is internet traag via WiFi. Youtube filmpjes druppelen binnen via de WiFi en er wordt meer gebuffert dan afgespeelt. Een speedtest app (http://speedtest.net/mobile.php) op de iOS devices bevestigt ook de belabberde snelheid. Mijn 3G verbinding is sneller Shock

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 15 2011 18:43:20:
Vandaag toch nog maar eens gebeld. Verhaal komt er op neer dat men niets vreemds ziet aan mijn modem statistieken en logs en daarom kunnen ze niets doorzetten naar de technische dienst.

Voorstel van de servicedesk was om bij te houden wanneer het traag is, wat praktisch altijd is, en wanneer ik wel een normale snelheid heb. Wellicht dat ze daarmee wel een dossier kunnen aanmaken.
Gewijzigd door misteriks op 15 oktober 2011, 18:43
 
I R Baboon
Ik verwacht niet dat er problemen zijn met het netwerk van Online.
Want dan hadden veel meer klanten van Online vergelijkbare problemen.
Ik denk dat je modem/router defect is of er is een probleem met de lijnkaart in de centrale.
Het lijkt erop dat alleen HTTP verkeer erg langzaam verloopt.
Dus ik vermoed dat alleen dat stukje verkeer niet correct wordt verwerkt.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
misteriks
Modem is zeker niet de oorzaak. Zoals aangegeven in mij openings post ik heb met 3 verschillende modems getest. Alle 3 van een ander type en alle3 hetzelfde resultaat.

Naast http heb ik tevens ftp en nntp (nieuwsgroepen) getest. Wanneer ik 1 thread gebruik kom ik niet op de snelheid die mijn lijn me moet bieden Bij http en ftp ligt de snelheid rond de 70 Kb/s en bij nntp rond de 150 Kb/s. Als ik http/ftp of nntp downloads ga stapelen dan haal ik wel max 8 Mbit/s


Ik denk zelf ook niet dat het probleem bij online ligt, maar zei zijn wel mijn aanspreekpunt en kunnen evt KPN aansturen voor controles in mijn centrale. Het enige wat de online (service)desk doet is naar de waardes van het modem kijken en als ze daar op het eerste gezicht niets vreemds zien dan kunnen/willen ze verder niets voor je doen ondanks dat ik aangeef dat er wel degelijk een probleem is mijn mijn internet snelheid. Dit vind ik een uitermate arrogante houding en zeker niet klant- en oplossingsgericht.
 
I R Baboon
Ik zou zoveel mogelijk bewijzen verzamelen.
Screenshots van instellingen/snelheden en dergelijke.

Start een pc (verbonden met een netwerkkabel) op via een Linux Live distro.
Als daar ook dezelfde problemen mee zijn, kan in ieder geval je eigen apparatuur uitgesloten worden als oorzaak.
Want Online zal altijd eerst je Windows verdenken (virus/spyware).

Voor de rest blijven volhouden.
Waar exact het probleem zit, kan ik je niet vertellen.
Maar hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

Als je niet goed behandeld voelt, moet je een klacht indienen.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
misteriks
Na weken constant traag internet is het nu zaterdagmiddag 29-10-11 zonder enige wijziging aan mijn kant weer snel!

Met een download in IE haal ik 833 KB/sec en deze snelheid blijft ook heel stabiel.

Even afwachten of het zo blijft

Voor de volledigheid mijn test links:
http://www.speedtest2.nl/download/1000mb.bin.zip
http://www.bbned.nl/scripts/speedtest/download/file1000mb.bin
ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin
 
I R Baboon
Ben benieuwd of Online nog gaat mededelen wat het probleem nu precies was.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
misteriks
Er is op dit moment geen open ticket bij online, verwacht dus ook geen reactie van ze.

Overigens was het vanochtend en begin van de middag weer als vanouds traag. Echter ik ben net even weg geweest. Voordat ik weg ging was het traag, nu is het wel weer snel. Totaal geen touw aan vast te knopen. Beats me
 
I R Baboon
Als de problemen weer terug komen, moet je eens vragen of ze je op een andere lijn willen zetten met dito lijnkaart.
De eerstelijns helpdeskmedewerker zal waarschijnlijk niets met je verzoek aankunnen, maar een technische helpdeskmedewerker weet je daarmee bedoelt.

Ik verwacht dat de problemen in je telefoonkabel zitten of in de lijnkaart.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Zeer sterk wisselende internet snelheid', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Zomer Gekte actie - €70 Cashback op Internet en TV + Alles-in-één! Algemeen : 1 16 aug 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Online maximaal internet pakket Snelheid : 2 18 mrt 2020
Overgestapt maar geen internet Algemeen : 2 05 jan 2020
Internet valt steeds weg Storing : 4 18 nov 2019
Advertentie