obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
ADSL problemen, overstappen naar VDSL?
Indir
Beste mensen,

Afgelopen februari kwam er een brief binnen van Online, met de mededeling dat onze internetverbinding in de week van woensdag 23 februari 2016, omgezet zou worden naar een nieuwe netwerk van Online.
Hiermee is tegelijkertijd met de door Online genoemde 'verbeteringen' aan het netwerk, een vernieuwing/wijziging doorgevoerd van de abonnementen.

Het huidige abonnement is volgens Online met een snelheid van: 10 Mb/s is overgegaan naar 12 Mb/s. Dit betreft een ADSL2+ verbinding. En dat voor 35,00 euro per maand. Alles-in-1 Basis. (TV, Telefonie, Internet).
Internet zou op zichzelf alleen al met een tot 30/3 Mb/s verbinding € 24 per maand kosten volgens Online...

Nadat de internetverbinding was omgezet heb ik middels verschillende speedtest sites (waaronder speedtest.net) meerdere malen verspreid over de weken erna kunnen verifiëren dat de verbinding hogere snelheden haalde dan voorheen. Namelijk een gemiddelde van 4 Mbps en net geen 5 Mbps. Maar sinds de afgelopen twee weken heb ik nu het volgende probleem. De snelheid is zo bedroevend laag geworden dat het simpelweg niet acceptabel is voor de tijden waarin we leven.

Tevens heb ik kunnen meten/verifiëren dat de huidig internetsnelheid afgezakt is naar een magere 1 Mbps en het blijft steken onder de 2 Mbps. Soms heb ik momenten dat het dan weer boven de 3 Mbps haalt. Maar ronduit gezien is dat meer een uitzondering op de regel.

Als ik ping vanaf mijn laptop over de Wi-Fi dan zie je dat er een constante fluctuatie is:

Pinging www.google.nl [194.134.26.24] with 32 bytes of data:

Ping statistics for 194.134.26.24:
Packets: Sent = 177, Received = 174, Lost = 3 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 33ms, Maximum = 1597ms, Average = 937ms

Ping statistics for 194.134.26.46:
Packets: Sent = 200, Received = 199, Lost = 1 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 32ms, Maximum = 1321ms, Average = 595ms

Ping statistics for 194.134.26.38:
Packets: Sent = 200, Received = 200, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 32ms, Maximum = 1321ms, Average = 623ms

Ping statistics for 93.191.168.52:
Packets: Sent = 200, Received = 197, Lost = 3 (1% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 39ms, Maximum = 3350ms, Average = 869ms

Pingen vanaf de laptop rechtstreeks aangesloten met een ethernetkabel op de modem:

Ping statistics for 93.191.168.52:
Packets: Sent = 200, Received = 195, Lost = 5 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 37ms, Maximum = 1688ms, Average = 671ms

Ping statistics for 93.191.168.52:
Packets: Sent = 200, Received = 200, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 37ms, Maximum = 1735ms, Average = 692ms

Modeminfo geeft het volgende weer:

Lijnstatus
Upstream lijnsnelheid (kbit/s) 776
Downstream lijnsnelheid (kbit/s) 4574
Verbindingstype ADSL2+
Kanaaltype Interleaved
Upstream SNR (dB) 9.9
Downstream SNR (dB) 6.8
Upstream uitgangsvermogen (dBmV) 12.6
Downstream uitgangsvermogen (dBmV) 0
Upstream CRC fouten 9
Downstream CRC fouten 153115
Upstream FEC errors 333137
Downstream FEC errors 307531

Lijn Demping Status
Upstream demping (dB) 21.8
Downstream demping (dB) 48.5

Nu dit probleem zich voordoet zie ik het ook gelijk als een kans om toch eens te gaan kijken naar alternatieven voor ADSL (12 jaar na dato), namelijk VDSL. Ik heb de ontwikkelingen gevolgd de afgelopen jaren. En zou graag jullie ervaring willen vragen om wat zaken te bevestigen voordat ik Online vraag om mijn lijn om te zetten van ADSL naar VDSL.

  • De afstand vanaf de noordelijke telefooncentrale bedraagt in een rechte lijn tot aan de wijk(straat)kast in mijn wijk 2,87 km.
  • De afstand vanaf de zuidelijke telefooncentrale bedraagt in een rechte lijn tot aan de wijk(straat)kast in mijn wijk 3,26 km.
  • De afstand vanaf de wijk(straat)kast tot aan mijn huis bedraagt in een rechte lijn 47 meter.
  • Wat is mijn lijnlengte c.q. afstand tot de centrale: Noordelijke telefooncentrale 4432 meter / Copper exchange distance (approx.): 4459 meters.
  • Wat is mijn lijnlengte c.q. afstand tot de straatkast: 57 meter


Fourstack info over mijn huisadres:
b55fecf

Ik heb gelijk een nieuwe aanbieding kunnen vinden die voor mij optioneel zou kunnen zijn om bij Online als klant aan te blijven: https://www.breedbandwinkel.nl/abonne...ernet-30mb
Het betreft namelijk VDSL via de vaste KPN telefonie-aansluiting.

Wat zijn nu mijn opties betreffende het aangaan van een VDSL-aansluiting, afgaande op alle informatie tot nu toe? Ik zit namelijk niet te wachten op een fata morgana. Ik wil gewoon zekerheid wat betreft de VDSL-aansluiting en de best mogelijke configuratie hiervoor afdwingen zodat vanaf de wijk(straat)kast een gedegen internetsnelheid wordt behaald.

ADSL aanhouden en het probleem laten onderzoeken, of toch naar VDSL overstappen (eventueel bij een andere ISP?)

Kan iemand verifiëren of Online via de wijk(straat)kast VDSL levert of nog steeds de oude werkwijze hanteert door alles via de telefooncentrale af te handelen? Indien Online niet in staat is/wil om VDSL te leveren via de wijk(straat)kast van KPN dan rest mij geen andere keus en is overstappen een wijs besluit. Ik betaal namelijk te veel voor te weinig qua internetsnelheid.

Mocht iemand het idee hebben dat het ergens aan mijn modem/router en/of laptop/computer ligt betreffende de problemen met mijn internetsnelheid. Gelieve hier niet op in te gaan, aangezien ik dit als oorzaak van het probleem al heb kunnen uitsluiten.
Gewijzigd door Indir op 29 april 2016, 12:42
 
I R Baboon

Quote


Upstream lijnsnelheid (kbit/s) 776
Downstream lijnsnelheid (kbit/s) 4574



Dat ziet er niet zo goed uit.
Zeker je upload moet rond de 1 Mbit/s zitten.

Hoe heb je het modem aangesloten aan de telefoonlijn?
Want dit wijst op een slechte verbinding.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Indir
De verbinding/aansluiting is binnenshuis ongewijzigd gebleven, twee jaar inmiddels. Enige wat overblijft is dat tussen/naar de wijk(straat)kast en verder er zich een technisch defect voordoet.
Ik heb ook http://online.gebruikers.eu/forum/vie...ad_id=5954 gelezen en ben wat wijzer geworden. Inmiddels overweeg ik om over te stappen naar Telfort, voor VDSL.
 
I R Baboon
Als je maar realiseert dat VDSL2 nog veel veeleisender is dan ADSL2+ op het vlak van een storingsvrije verbinding.
Het is daarom van voordeel om dit probleem te onderzoeken.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Indir
Ik heb een melding bij Online gemaakt via hun website. Toen ik daarna probeerde te bellen met de helpdesk. Bleek ik niet verstaanbaar te zijn aan de overkant wat resulteerde in dat er gewoon werd opgehangen. Terwijl ikzelf alles gewoon goed kon horen. Ze vertelde mij dat er ook ruis was. Duidelijk dat er iets mis is met de lijn.
 
I R Baboon
Lijkt inderdaad op een probleem met je lijn.

Daarom vroeg ik hoe alles aangesloten is.
Het is soms raadzaam om toch alles een keer na te lopen en nog een keer goed aan te sluiten.
Lage upload wijst vaak in een slechte verbinding.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ADSL problemen, overstappen naar VDSL?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen met GeForce Now (Cloud gaming) Helpdesk : 4 19 sep 2020
ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres Helpdesk : 2 14 apr 2020
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Overstappen van Stipte, gebruik fritz box als disk/print/voip server Algemeen : 4 30 jun 2019
Gratis af te halen: ADSL/VoIP modem Huawei HG655d (met root access) Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 19 dec 2018
Advertentie