obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken
dns gezeik
Colin
Hallo allemaal,

Begin januari ben ik overgestapt van Demon naar Orange. Na enige moeite om alles naar wens op te zetten, werkte het verbinding vlekkeloos, geen enkel probleem. Gedurende zes maanden heb ik mijn Linksys WAG54G niet één keer hoeven resetten.

Half juni, zaterdag 16 juni om precies te zijn, twee dagen voor de ik zou met vakantie gaan, viel het verbinding opeens weg. Linksys reset. Het werkt nog een half dag. Dan nog een keer. En nog een keer. Ik heb het niet kunnen oplossen voor dat ik voor twee maanden weg ging.

Inmiddels ben ik weer thuis. Weer hetzelfde problem. Vorige weekend de Livebox uit de kast gehaald, nieuwe Netgear router gekocht, LB updates binnengehald, alles weer aan de praat gekregen.

Weer hetzelfde problem: om ~24 uren valt de verbinding weg.

Uit /var/log/mail.log op mijn mailserver kan ik zien precies wanneer dit gebeurt. Voorlaatste keer, op zondag 8:14, na een uptime van ongeveer 18 uren:


[colin@juno ~]$ sudo tail -1000 /var/log/maillog | grep "Name service error"
Sep  2 08:14:57 juno postfix/smtp[86557]: 3291069686: to=, relay=none, delay=15, delays=0.24/0.06/15/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=smtp.wanadoo.nl type=MX: Host not found, try again)
[...]


(Dat wordt herhaald om de paar minuten in de log file tot dat ik de LB reset.)

Laatste keer, vannacht om 1:10:



[...]
Sep  4 01:10:30 juno postfix/smtp[94808]: 4AF7169686: to=, relay=none, delay=15,
delays=0.24/0.05/15/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=smtp.wanadoo.nl type=MX: Host not found, try again)
[...]


(idem ditto)

Uit de log is het te zien dat de DNS wegvalt. Bepaalde net verkeer (ie BT) blijft nog even werken maar over een dag of twee (precies hoe lang dit duurt is moeilijk voor mij te controleren) valt die ook weg, en de verbinding is gewoon dood tot dat ik de modem/router reset. Dan werkt DNS meteen weer prima.

Één ding is me duidelijk: het is geen specifieke Livebox of Linksys probleem. Maar verder geen flauwe idee wat aan de hand is. Heeft iemand nog enige ideeën of suggesties?

Bij voorbaat dank.
 
Richard
Nja, het zou kunnen dat de DNS wat problemen heeft. Eigenlijk is het smtp.orange.nl maar smtp.wanadoo.nl heeft in het verleden beter gewerkt en nog steeds trouwens.

Ik heb ook een configuratie met postfix mailserver. Ik neem aan dat je je linuxbak een statisch ip hebt gegeven. Wat je kunt doen is het volgende eens proberen bij de DNS/Naamserver instellingen in /etc/resolv.conf en zet daar het volgende eens neer:
nameserver 192.168.1.1
nameserver 194.134.5.55
search wanadoo.nl orange.nl

Die tweede DNS zie je normaliter niet, maar is wel een goede DNS server voor Orange. In deze opzet maak je gebruik van de DNS relay via de Livebox, dus 192.168.1.1 en de andere rechtstreeks.

Als je met de Linksys de WAN methode gebruikt, wordt die 192.168.1.1 natuurlijk het ip van je Linksys, maar de tweede blijft de rechtstreekse externe DNS. Dan eens kijken of het dan beter gaat.

Greetings, Richard.
 
Colin

Quote

Richard schreef:
nameserver 192.168.1.1
nameserver 194.134.5.55
search wanadoo.nl orange.nl


Hallo Richard,

Ik heb die regels opgenomen in de /etc/resolv.conf op mijn twee linux dozen en de bsd mail/webserver.

Ik ben benieuwd...

Bedankt en tot later...
 
Richard
Hopelijk heb je niet vergeten even named te herstarten.Smile

Succes, ben benieuwd of het geholpen heeft!
Greetings, Richard.
 
Colin
Helaas weer om 12:41 viel de DNS weer weg :(



[...]
Sep  5 12:41:35 juno postfix/smtp[3049]: 3B5DA69686: to=,
 relay=none, delay=15, delays=0.24/0.05/15/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host o
r domain name not found. Name service error for name=smtp.wanadoo.nl type=MX: Ho
st not found, try again)
[...]

Ik had wel /etc/resolv.conf aangepast zoals boven, maar ik zie dat op twee machines resolve.conf was op een bepaalde moment overgeschreven door de dhcp client, de oude regels weer gerestored.

Wat betreft named, die draai ik niet.
 
Richard
Het kan inderdaad dat de resolv.conf overschreven wordt door de dhcp client. Er bestaat een client waarbij je een voorkeur kunt aangeven wat hij dan niet overschrijven mag. Zou ik moeten opzoeken.

Ik draai zelf een caching DNS server en heb mijn ip statisch want van dat gerommel van de Livebox moet ik niks hebben.

Doch een andere oplossing heb ik helaas niet voor je.

Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'dns gezeik', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie