obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
netwerkprinter wireless gebruiken
Richard963
Hallo,
Ik heb een printer met een UTP en USB aansluiting. Ik wil de printer zodanig aansluiten dat ik hem draadloos kan aansturen. Mogelijk op de livebox of AccessPoint aansluiten.

Ik heb mijn Livebox draadloos gemaakt met een Linksys router type (WRT54GC versie 2), via de handleiding van Kawasakiman "linksys achter livebox methode (switch/AP methode)" Ik heb nu draadloos een laptop (vista) en PC (XP) aangesloten en dat werkt prima.

Waar en hoe kan ik het beste de printer type (Brother MFC-465CN)aansluiten, zodat ik draadloos kan printen vanaf de laptop of de PC en zonder dat er altijd een computer aan moet te staan.

vr. gr. Richard
 
TCP_IP
korte vraag, is dit een netwerkprinter of niet? anders kun je hem gewoon op een poort op je router aansluiten. krijgt je printer een ip. dan even ip achterhalen, dan op elke pc printer installeren als netwerkprinter en klaar is kees...
wel even UPnP op router inschakelen

Vraag: wat is UPnP?

Antwoord:

Universal Plug and Play (UPnP) is een netwerkfunctie die gebruik maakt van het internet en webprotocollen ter bevordering van de communicatieve gegevensuitwisseling tussen netwerkapparaten. Met andere woorden: als iemand UPnP gebruikt en een apparaat (bijvoorbeeld een printer) aansluit op het netwerk, configureert het apparaat zichzelf door een TCP/IP-adres op te vragen. Het gebruikt dan een op het Hypertext Transfer Protocol (HTTP) van het internet gebaseerd discovery-protocol om de aanwezigheid en beschikbaarheid door te geven aan alle andere netwerkapparaten die aangesloten zijn op het netwerk.
 
Richard963
Volgens de handleiding kun je de printer als netwerkprinter aansluiten. Op de printer kun je via het menu de LAN, TCP, IP, Gateway en BOOT-methode instellen (zegt mij niet zo erg veel).

Bedoel je met "aansluiten op de router" de linksys (als AP ingesteld) of op de Livebox want dat is toch ook een router? Of maakt het niet uit?
Krijg ik nog problemen vanwege de beveiliging op de linksys daar heb ik een WPA ingesteld. Graag wat meer uitleg.

Fijn het antwoord over de uitleg van UPnP want dat zei me helemaal niets.

Overigens staan mijn 2 computers niet met elkaar in verbinding (dan heb ik toch geen netwerk?) Of moet dat juist wel voor de printer?
De verkoper verkocht mij deze printer naar aanleiding van mijn hierboven genoemde plan. nl draadloos printen en dat was bij deze printer eenvoudig vanwege de UTP-aansluiting.

Ben pas sinds 1 week bezig met wifi en IP adressen enz. dus heb er niet veel kaas van gegeten.
Gewijzigd door Richard963 op 28 februari 2008, 20:35
 
TCP_IP
kan je wel de hele samenvatting gaan geven over netwerken van mijn cisco courses maar goed, even simpele uitleg dan....

"Overigens staan mijn 2 computers niet met elkaar in verbinding (dan heb ik toch geen netwerk?)"
als je 2 computers op een router zijn aangesloten en aan beide computers is een ip toegewezen in dezelfde range dan staan ze WEL in een netwerk, computers kunnen elkaar namelijk bereiken.

word een lang verhaal:

geef je pc ip 192.168.1.2, subnet mask 255.255.255.0 en gateway 192.168.1.1 (start/configuratiescherm/netwerkverbindingen/rechtermuisknop op lanverbinding/kies internet protocol(tcp/ip)/...
op je linksys router zet je DHCP uit, gaat via linksys pagina(typ in 192.168.1.1 in internet explorer en je komt op linksyspagina uit) !!
je komt gelijk in setup, daar staat onderin 'local dhcp server', vink hierbij disable aan.
in de linksys router zit nu waarschijnlijk een netwerkkabel in je wanpoort, steek deze nu in een LAN-poort(1 van de 4 achterop)

nu is je router een switch/acces point geworden...
adressen worden nu vanuit je livebox uitgedeeld.....
je kunt nu zowel met kabel als met draad op internet via je linksys router...
volgende onderdeel, printer plaatsen...
mooi makkelijk dat je het in de printer kunt doen, stel daar het volgende in:
ip adres: 192.168.1.9
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1

als je dit hebt ingesteld, moet je even kijken of printer te bereiken valt.

klim weer achter je pc en klik op start>>uitvoeren
typ daar in "cmd" (zonder "" )
typ daar in "ping 192.168.1.9" (zonder "", ip is van je printer)
weet zo niet of printers ICMP ondersteunen maar goed, ik ga er even vanuit.
is je ping succesvol?
installeer printer op je pc, start>>printers en faxapparaten
kies voor printer toevoegen
in de wizard kies voor "lokale printer die met deze computer is verbonden"en vink dan "mijn plug en play.... installeren" UIT.
klik op volgende kies daar"een nieuwe poort maken" en kies daaruit "standard tcp/ip port"
in de daaropvolgende wizard vul daar je ip in van printer, dus 192.168.1.9
bij printersoftware kiezen voor bladeren en je driver selecteren..
installeren en testpagina afdrukken..

IK HOOP dat ik het zo goed verteld heb, maar dat krijg ik snel genoeg te weten volgens mij Grin

nja kga weer verder met me schoolproject win2k3 met alles erop en eraan installeren...

laat maar weten of het lukt of niet...
 
TCP_IP
trouwens, je printer dus met een netwerkkabel aansluiten op je ROUTER en niet op pc... niet te vergeten
 
Richard963
Dat is mooi, zo moet het wel lukken. Ik ga het vanavond proberen. Bedankt voor de uitleg.

ps.
De router had ik al ingesteld als AP en aan de livebox gekoppeld. Dat werk perfect.

groeten, Richard
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'netwerkprinter wireless gebruiken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen apparatuur gebruiken Huawei configuratie en problemen : 7 11 okt 2017
Welk modem kan ik gebruiken met Online ADSL extra/familie? Eigen modem configuratie en problemen : 125 30 nov 2016
AC750 Wireless Dual Band Gigabit ADSL2+ Modem Router Eigen modem configuratie en problemen : 2 22 mei 2016
No Wireless (huawei hg655d) Algemeen : 3 17 sep 2015
Huawei hg655d als bridge gebruiken Huawei configuratie en problemen : 7 14 jun 2014
Advertentie