obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Snelheidsverhoging 2008
Hendrik
dat is dus nog te weinig voor een 8mb verbinding.
Sinds 7-10-2008 in bezit van UPC Exctreme en wanneer beschikbaar UPC Fiber Power!
Online adsl werkt nog tot 11-04-2009.
 
guus
Ja maar goed als je snelheid wil moet je wat doen.
 
koolsmid
Wil toch ff de mensen op dit forum bedanken voor het TCP verhaal, zit nu ook op eweka met een 600 kb download ipv een ca 300 kb download.'T is wel niet de volledige oplossing maar wel veeeeel beter
nogmaals dank!!
 
Hendrik
Ik vind dat ik daar niks aan moet doen. Als ik het moet gaan doen heeft het geen nut om online te gaan betalen.
Sinds 7-10-2008 in bezit van UPC Exctreme en wanneer beschikbaar UPC Fiber Power!
Online adsl werkt nog tot 11-04-2009.
 
rrozema

Quote

guus schreef:
Rrozema zou jij een antwoord weten op mijn vraag waarom we met tcp optimizer "maar" tot 600 kb kunnen, en ons probleem een soort van is "opgelost" maar geen 800 kb kunnen halen.


Allereerst, waarop baseer je de verwachting dat je 800KB zou kunnen halen? De fysieke doorvoersnelheid van een dsl verbinding is immers sterk afhankelijk van de lengte en de kwaliteit van de koperdraad tussen de centrale en je modem? Zou je vrijwel naast de centrale wonen dan kun je theoretisch de maximale snelheid halen, woon je echter iets verder van de centrale, dan zal de fysieke doorvoersnelheid al snel afnemen. Er zijn hier op het forum al wel eens grafiekjes gepost waarin je de snelheid kunt aflezen die je kunt verwachten als je de afstand tot de centrale kent; dat grafiekje loopt een korte tijd bijna horizontaal en loopt dan behoorlijk steil naar beneden. M.a.w. je kunt tot een paar honderd meter nog vrijwel de volle snelheid hebben, woon je verder van de centrale dan zal de snelheid snel minder worden.

Je effectieve doorvoersnelheid is hoeveel bytes je per seconde over je verbinding kan sturen. Je effectieve doorvoersnelheid wordt bepaald door een heleboel verschillende factoren, maar hij zal altijd lager zijn dan je fysieke doorvoersnelheid. De intrainsnelheid van je modem, de livebox, is die fysieke doorvoersnelheid. Deze snelheid wordt meestal uitgedrukt in bits per seconde, oftwel bps. Nu gaan er 8 bits in 1 byte, dus je zou denken dat je bij een intrainsnelheid van 8Mbps 1MBps over die lijn kunt sturen. Dat is dus niet zo. Er gaan meer dan 8 bits over de lijn om 1 byte te versturen; er is een zekere mate van overhead. Bijvoorbeeld, er moet aan elk stukje data dat verstuurd moet worden meegegeven worden waar het naar toe moet en waar het vandaan komt. Dat is extra informatie die ook in bits over de lijn moet en dus meetelt in het aantal bits per seconde dat verstuurd wordt. Deze extra informatie noemt men wel de IP-header.

Een enkel ip (ipv4) adres bestaat uit 4 bytes. Neem voor het gemak aan dat bij elk gegeven dat over de lijn gaat enkel een ip adres voor de bestemming en een voor de afzender meegestuurd moet worden en je hebt al 8 bytes die extra over de lijn moeten. Zou je de gegevens per byte versturen dan zou je dus voor elke byte 1 + 8 bytes voor de IP-header = 9 bytes moeten versturen; je hebt dan dus 72 bits nodig om 1 byte te versturen. Dat is natuurlijk niet erg efficient. Dus daarom worden de bytes die je gaat versturen eerst verzameld in pakketten die allemaal van dezelfde afzender naar dezelfde bestemming moeten en wordt er voor het gehele pakket slechts 1 keer de IP-header met de beide adressen verstuurd. Moet je 1000 bytes versturen en doe je dat in 1 pakket dan heb je daarvoor 'slechts' 1008 bytes = 8064 bits nodig in plaats van 1000 * 72 = 72000 bits als je ze allemaal apart zou versturen. Door de pakketten groter te maken kun je efficienter de lijn gebruiken. In de praktijk zit er echter een limiet aan de maximale grootte van zo'n pakket: o.a. de grootte van de buffers in je netwerkkaart en je router(s), de error correctie en natuurlijk dat de lijn door meerdere gebruikers bijna tegelijk gebruikt moet kunnen worden. Wil je meer data versturen dan er in 1 pakket past, dan zul je die data eerst moeten verdelen in kleinere hoeveelheden die wel passen en die dan als aparte pakketten, met elk een eigen header, moeten versturen. Zoals ik in een eerdere post beschreef kan er fragmentatie optreden als een afzender een pakket verstuurt dat te groot is voor een van de doorvoerpunten op de route tussen de afzender en de bestemming. Zo'n pakket wordt dan op een inefficiente manier verstuurd doordat er kleine pakketjes ontstaan die vaak kleiner zijn dan de header zelf.

Je doorvoersnelheid is dus sterk afhankelijk van de grootte van de pakketjes die je over de lijn stuurt. Welke grootte het meest optimaal is hangt af van alle onderdelen in de keten van de afzender tot aan de bestemming. Het meest efficient zou zijn om alle pakketten dezelfde grootte te geven, precies zo groot dat ze nog net door het kleinste punt in de route passen en ze dan allemaal precies tot het randje toe te vullen. In de praktijk echter moeten we soms een kleine hoeveelheid bytes versturen en soms een grote hoeveelheid. Dus we moeten een afweging maken tussen aan de ene kant zo groot mogelijke pakketten om zo min mogelijk overhead te hebben en aan de andere kant niet te groot voor enig punt in de keten. Verstuur je te grote pakketten dan wordt je verbinding juist weer trager.

In de praktijk zit er veel meer informatie in de ip header dan alleen een bestemming en een afzender en is de overhead minimaal 20 bytes.

Om het allemaal nog lastiger te maken is de adsl verbinding ook nog eens opgebouwd uit meerdere lagen: Online maakt gebruik van IP over ATM, dat wil zeggen dat elk IP pakket weer wordt verstuurd over het ATM protocol; elk IP pakket wordt door de livebox verpakt in een ATM pakket, weer met een eigen header en dus weer wat extra overhead. Dit lijkt misschien wat onhandig, maar het is juist een hele slimme manier om de verbinding veilig en betrouwbaar te maken. Alle internetverbindingen werken ongeveer op deze manier. Het door Online gebruikte protocol is trouwens een van de meest efficiente van de hedendaagse xdsl protocollen; de overhead van RFC1483 LLC is veel kleiner dan die van de meeste tegenhangers die vaak door concurrenten worden gebruikt!

Nu het antwoord op je vraag nog: doordat er een punt in de verbinding zit die voor fragmentatie zorgt, word je gedwongen een kleinere pakketgrootte te kiezen dan de meest efficiente grootte: 1500 bytes. Doordat je nu meerdere kleinere pakketjes verstuurt krijg je meer overhead en wordt je effectieve doorvoersnelheid lager dan het theoretisch maximum haalbare.
 
Hendrik
Kreeg vanavond een mailtje.
Klopt dit verhaal?

Quote


Geachte heer/mevrouw,

De technische afdeling vraagt om een snelheidstest zodat uw probleem duidelijker wordt.
U kunt de bestanden van 32 MB en 100 MB tegelijkertijd downloaden van http://speedtest.bbned.nl/.
De downloadsnelheid van de lijn is de som van de snelheden van deze twee downloads.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Online


Mijn snelheid is als ik ze allebij optel 582kB/s.
Als ik de 100mb van bbned alleen download kom ik niet boven de 424kB/s.

Om een speedtest vragen terwijl ik alles al in de eerste email heb lopen uitleggen wat het probleem is.
Dat het iets sneller is met http verkeer ok maar waarom moet het dowloaden uit de nieuwsgroepen ineens met 140kB/s zijn afgenomen.

orange
Gewijzigd door Hendrik op 12 september 2008, 21:44
Sinds 7-10-2008 in bezit van UPC Exctreme en wanneer beschikbaar UPC Fiber Power!
Online adsl werkt nog tot 11-04-2009.
 
guus

Quote

rrozema schreef:

Quote

guus schreef:
Rrozema zou jij een antwoord weten op mijn vraag waarom we met tcp optimizer "maar" tot 600 kb kunnen, en ons probleem een soort van is "opgelost" maar geen 800 kb kunnen halen.


De rest van de post even ingekort.

Nu het antwoord op je vraag nog: doordat er een punt in de verbinding zit die voor fragmentatie zorgt, word je gedwongen een kleinere pakketgrootte te kiezen dan de meest efficiente grootte: 1500 bytes. Doordat je nu meerdere kleinere pakketjes verstuurt krijg je meer overhead en wordt je effectieve doorvoersnelheid lager dan het theoretisch maximum haalbare.


Ja ik snap het. Maar wat zou online hier aan kunnen doen dan zodat wij zonder de mtu aan te hoeven passen toch die 800 kb kunnen halen?
 
Chev Chelios

Quote

rrozema schreef: Verhaaltje


Leuk verhaaltje en correct, maar het probleem ligt bij online (orange).

Mijn snelheid zou sinds afgelopen week (6 op 7 september) ook verhoogd moeten zijn. van 4 naar 8 MBiT. In de livebox is de snelheid wel veranderd, van 4072 naar 7992 Kb. Maar net zoals de rest van de leden op dit forum, heb ik in tegenstelling van een verdubbeling van de snelheid, een karig onstabiel 3 MBiT lijntje gekregen.

Vanaf november 2007 wacht ik al op een snelheidsverhoging. Ten tweede is de snelheid die in de livebox staat ingesteld geen 8 MBiT (8192). Ten slotte is de snelheid dus alleen maar slechter geworden.

Als ik met mijn klachten naar online bel, krijg je nadat je 15 min à €0,15 p/m aan de telefoon hebt gehangen, een lulverhaal over kabels en lampjes controleren. Absolute bullshit natuurlijk en gewoon een slechte smoes. Het excuus dat ze niet genoeg capaciteit hebben om de snelheidsverhoging aan te kunnen is natuurlijk ook onzin. Als 3e grootste aanbieder van internet/telefoon e.d. mag je verwachten dat ze hier rekening mee hebben gehouden...

Edit:

Volgens mijn berekingen zou je met 8MBiT van online trouwens minimaal 860 kb/s moeten kunnen halen.

Voorheen: stabiele snelheid van 430 kb/s. Dus 430/4096 = 0,10498
Nu: 0,10498*8192 = 860 kb/s

In theorie zou je overigens met een 8MBiT verbinding 1012 kb/s moeten kunne halen..
Gewijzigd door Chev Chelios op 13 september 2008, 13:06
 
TCP_IP
430 keer 2 = 860 Wink

Als ik alle verhalen zo lees zit er idd toch iets niet goed bij Online zelf na die snelheidsverhogingen.
Mijn advies, blijf hierover bellen/mailen zodat ze vanzelf doorkrijgen dat er een bepaald patroon aanwezig is als het ware. Ze zullen gaan merken dat het niet enkele incidenten zijn maar eigenlijk massaal mislukte snelheidsverhoging. Op basis daarvan zullen ze nieuwe acties moeten ondernemen.
 
guus
Tja, ik ben al blij dat ik nu 600 kb heb. Bel nog wel een keer maar ga niet elke dag bellen, lijk wel gek.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheidsverhoging 2008', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen na snelheidsverhoging (12/12/2012) Livebox configuratie en problemen : 5 22 dec 2012
snelheidsverhoging november 2012 Snelheid : 40 19 dec 2012
duidelijke datum snelheidsverhoging Algemeen : 7 02 sep 2008
Vanaf 1 juli 2008 afronding prijzen! Wat verandert er? : 29 21 jul 2008
2008-05-14 01:12:51 - Landelijke Storing ADSL Storing : 7 16 mei 2008
Advertentie