obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Plotse verandering donwloadsnelheid
ThaMaestro
LS,

Sinds enkele dagen heb ik een NAS (type ICY BOX NAS 2000 met 500 GB HD) aan mn netwerk gekoppeld. Ik gebruik een ST 546v6 (v 6.1.0.5), met daaraan op poortje 1 n UTP kabel die ik op mn laptop aansluit voor internet, op poortje 2 zit de NAS, en op poortje 4 een Conceptronic AccessPoint (voor draadloos internet dat ik af en toe thuis gebruik). Voor ik de NAS installeerde, deed alles t prima:

Ik heb een ADSL extra abonnement (tijdje geleden kostenloos overgestapt van gewoon naar extra, wat destijds betekende van 3 Mbps naar 8 Mbps), ZONDER Livebox. Voor ADSL extra staat op dit moment 20 Mbps, als ik t goed heb (neem dus ff aan dat ik dan 20 Mbps heb en geen 8 Mbps). Hoewel die 20 Mbps (natuurlijk) nooit haalbaar is, haalde ik vaak gemiddeld zo'n 450 - 500 kBps download. Dat vind ik persoonlijk nog aan de lage kant, want t is maar zo'n 20% van wat ik max. zou moeten kunnen halen, maar enfin, ik ga dr maar ff mee akkoord. Die snelheden haalde ik zowel bedraad als onbedraad (wifi dus, mits ik niet te ver weg van de AP zat).

Nu heb ik die NAS aan mn netwerk gekoppeld, en gebeurt me t volgende:

Op dit moment haal ik zo'n 200 a 300 kBps max met downloaden. Sneller wil wel, maar dan moet ik wel zo'n +/- 8 torrents tegelijk (die tevens goede seeds hebben) aan hebben staan. Test ik echter mn snelheid bedraad via bv de beelinebandwidthtest, zonder dat ik ook maar iets op t internet doe, dan haal ik zo'n 200 kbps gemiddeld; de ene keer maar 90 kBps, soms 150 kBps, en enkel ns n uitschieter van 600 kBps.

Theoretisch haal ik dus nog wel snelheden als wat ik in t verleden had (toen haalde ik met die beelinebandwidthtest gem zo'n 450 a 500 kBps), echter, dat gebeurt maar zelden (1 op de 10 keer dat ik die test doe).

Nu vroeg ik me af, na dit (erg) lange verhaal; kan de snelheidsverlaging gevolg zijn van een (interne) verandering van mn netwerk?
Wat kan ik doen om e.e.a. weer 'normaal' te krijgen? Het is namelijk erg frusterend dat ik nu slechts zo'n 10% maximaal waar ik eerder in ieder geval nog zo'n 20% haalde van de 20 Mbps ... Angry
Gewijzigd door ThaMaestro op 27 augustus 2008, 13:56
 
ThaMaestro

Quote

deebee schreef:

Quote

kan de snelheidsverlaging gevolg zijn van een (interne) verandering van mn netwerk?


Het antwoord kun je toch vrij snel en gemakkelijk zelf testen ?


Ja en nee. Ik kom sneller achter t antwoord wanneer iemand weet of zoiets wel/niet mogelijk is, dan wanneer ik het systeemplafond, waarop mn hele netwerk (router, AP en NAS) 'rust'/ligt, eruit moet halen. (ja ik weet t, niet erg praktisch, maar zo is t nou eenmaal weggewerkt, omdat daar de ISRA ligt/binnenkomt).

Echter, ik heb de NAS remote kunnen uitschakelen d.m.v. de webinterface van t apparaatje Smile, maar de snelheid is nog steeds t zelfde Sad (en t jammere is dat ik m nu weer moet aanzetten door n systeemplafonnetje te demonteren Angry). Maar goed, deze vraag is beantwoordt lijkt me: interne veranderingen aan je netwerk hebben geen bijdrage aan je snelheid (erg paradoxaal maar goed). M'n hoofdvraag is helaas nog niet beantwoordt Wink
Gewijzigd door ThaMaestro op 27 augustus 2008, 18:35
 
TCP_IP
kijk eens in je modem hoe snel deze intraint (als da kan bij deze ST overigens)..
tevens mogelijkheid helpdesk te bellen, ze kunnen ook zien hoe snel je modem intraint...
2mbit is namelijk wel heel erg laag...
 
ThaMaestro

Quote

TCP_IP schreef:
kijk eens in je modem hoe snel deze intraint (als da kan bij deze ST overigens)..
tevens mogelijkheid helpdesk te bellen, ze kunnen ook zien hoe snel je modem intraint...
2mbit is namelijk wel heel erg laag...


wat is dat (intrainen), en waar kan ik dat evt zien in mn modem/webinterface?
 
TCP_IP
kheb even in men eigen st546 gekeken (dient als switch maar goed)..
ga naar 10.0.0.138
blokje genaamd breedbandverbinding klikken
en dan dsl verbinding...

kheb geen dsl verbinding dus weet nie tzeker of dat daar bij komt te staan...
intrainen betekent simpelweg eigenlijk hoe snel je kunt downloaden en uploaden...
 
ThaMaestro
dit heb k kunnen vinden aan info;

Quote



Koppelingsinformatie

Actief: 28 dagen, 4:20:30
Modulatie: G.992.1 Annex B
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 928 / 8.000
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [KB/KB]: 76,00 / 63,00
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 11,5 / 7,0
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 1,0 / 3,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,0 / 8,0
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ALCB
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): 0
Foutseconden (lokaal/extern): 327 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 11.730 / 329
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 4.160 / 175
 
TCP_IP
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 928 / 8.000

denk dat dat je intrainsnelheid is...
ongeveer 7/8 mbit... dus ongeveer 1 MB downloaden per min (1000 KB dus)
gaat iets mis tussen ST546 en je PC...

ik ga er dus niet vanuit dat je 20 mbps hebt maar 8 Pfft vermoed dat je niet op netwerk kan online zelf zit, en word je gelimiteerd tot 8mbit
toch.. bel ff snel en vraag eens hoe snel je modem intraint volgens hun metingen
 
ThaMaestro

Quote

TCP_IP schreef:
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 928 / 8.000

denk dat dat je intrainsnelheid is...
ongeveer 7/8 mbit... dus ongeveer 1 MB downloaden per min (1000 KB dus)
gaat iets mis tussen ST546 en je PC...

ik ga er dus niet vanuit dat je 20 mbps hebt maar 8 Pfft vermoed dat je niet op netwerk kan online zelf zit, en word je gelimiteerd tot 8mbit
toch.. bel ff snel en vraag eens hoe snel je modem intraint volgens hun metingen


zou idd wat je zegt tijdens mn overstap ben ik van 3 Mbps naar 8 Mbps gegaan. deze 8Mbps hoorde echter bij ADSL extra, en dat is op dit moment 20 Mbps. tevens heeft men mij destijds n nieuwe modem gegeven (had eerst de ST 516).

anyways, zal de helpdesk morgen/zsm ff bellen, en hier ff de reactie achter laten.

PS; n week geleden was n snelheid (downstream) van 450 a 500 kBps normaal. is dat gezien de huidige intrain waarden ook nog normaal?
 
TCP_IP
is nu ook nog open evt.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Plotse verandering donwloadsnelheid', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Abonnement verandering vlgs online concept Veranderingen : 2 23 apr 2013
Thomson TG712: wifi paar sec. te zien bij verandering beveiligingsniveau Algemeen : 3 30 mei 2011
Advertentie