obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
VPN Snelheid 2x te laag
Opperhoof
Ongeveer een jaar hebben we 4Mbit kabel internet van @home gehad. De downloadsnelheid van goede sources lag net boven de 500kb/s.
Aangezien ik op de UTwente studeer, maak ik wel eens gebruik van een vpn verbinding met campusnet. Met het kabelinternet van VPN2, haalde ik een snelheid van 225-250 kb/s. Dit was vooral ideaal om films/series mee te streamen. (zet ze in bsplayer, laat 5mb voor bufferen, en spelen maar)

Sinds zaterdag zijn we over gegaan op ADSL van Orange, ook 4Mbit. Van dezelfde snelle sources als waarmee ik de kabelsnelheid heb getest, haalde we een snelheid van 555-565 kb/s.
Zo'n 10% hoger dan de kabel verbinding.

De VPN2 verbinding met campusnet is echter 2x zo langzaam. Ik haal op een enkele manier een snelheid hoger dan 120 kb/s. Dit is echt belachelijk langzaam, en streamen gaat dus ook niet meer.

Ik dacht dat het aan mij lag. Ik heb een download van campusnet aangezet, en deze na 5 minuten op pauze gezet, het kabelmodem aangeslingerd (loopt tot 1 aug.) en adsl uit, en de download voortgezet. De snelheid schiet direct weer omhoog naar een stabiele 230kb/s van dezelfde source.

Ik heb 2 verschillende speedtouch modems gebruikt om te kijken of het daaraan lag, maar het maakt niets uit, allebei slecht.

Hoe kan dit, en belangrijker, hoe los ik dit op?
 
rrozema
Bij een VPN verbinding is de overhead per packet geloof ik zo'n twintig bytes hoger dan bij een normale verbinding. Hoeveel het precies is, is o.a. afhankelijk van de beveiliging en de VPN implementatie die je gebruikt. Het kan zijn dat je online verbinding een iets kleinere mtu heeft dan je oude verbinding en door de extra overhead van de vpn verbinding bereik je net een critische grens waardoor je pakketten gefragmenteerd worden.

Het is maar een gokje, maar je kan beide verbindine eens vergelijken nu je beide verbindingen nog hebt. ping -f -l {bytes} {adres}. {bytes} is het aantal bytes dat je wilt versturen per pakket. Elk pakket heeft echter naast het aantal bytes dat je opgeeft ook een header. Bij een normale verbinding is die header 28 bytes groot. Volgens mij is die bij een VPN verbinding nog groter, maar hoeveel groter weet ik niet precies. Probeer op beide verbindingen eens om ping -f -l 1472 www.online.nl te doen? (1500 - 28 = 1472). Dat moet nog werken, ping -f -l 1473 www.online.nl moet een melding geven dat het packet gefragmenteerd moet worden. Als het goed is reageren beide verbindingen hetzelfde. Als je echter een verschil ziet, dan heb je waarschijnlijk je oorzaak gevonden: de mtu. Je kan dan proberen om je mtu op je pc wat lager te zetten zodat je pakketten niet meer gefragmenteerd worden.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'VPN Snelheid 2x te laag', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Te lage snelheid Snelheid : 4 02 jan 2018
Internetsnelheid VDSL te laag (virus?) Snelheid : 68 19 sep 2017
Vraag over snelheid Snelheid : 7 22 dec 2016
Lage snelheid met Zyxel modem Algemeen : 16 04 nov 2016
Meer snelheid, wijkcentrale? Snelheid : 10 02 mei 2016
Advertentie