obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Linksys WRT54G werkt, maar niet echt netjes
Rients
3202WNLB_221018
 
Wanabo
Dat is de nieuwste, ff een andere post van me checken.

Ik ben in de war!
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
rrozema
met deze dhcp server instellingen gaat het in ieder geval niet werken. Iets anders wat mij opvalt; de vif0 en vif1 interfaces zijn actief bij jou, maar niet bij mij. Op deze interfaces zou je dhcp moeten werken blijkbaar want die hebben dezelfde range als die waarin je dhcp adressen uitdeelt.

Ik weet niet waar vif voor staat, zou dat wireless kunnen zijn? Heb jij misschien de wireless optie er bij genomen? If so, probeer e.e.a. dan eerst eens zonder de wifi kaart er in?

trouwens, ik weet niet of je hier al antwoord op had gehad, maar bij mij staat er ook 'geen kabel' achter eth0, terwijl bij mij alles wel werkt.

Hmm, net nagekeken in de manual:
"Vif0 corresponds to red Eth (ETH1 ).
�� Vif1 corresponds to yellow Eth (ETH2 )."
Gewijzigd door rrozema op 25 februari 2006, 22:21
 
rrozema
Die vif0 en vif interfaces zijn het enige echte verschil dat ik zie. Misschien dat we via de command line interface (telnet) verder komen.

als ik de configuratie van de vif0 en de eth0 interfaces bekijk met resp:
ifconfig -o vif0
en
ifconfig -o eth0

krijg ik onderstaande resultaat:

Quote

[root @ home]$ ifconfig -o vif0
IP address =
Subnet Mask =
Broadcast =
Mtu = 1500
Flags=ffff8842
[root @ home]$ ifconfig -o eth0
IP address = 192.168.1.1
Subnet Mask = 255.255.255.0
Broadcast = 192.168.1.255
Mtu = 1500
Flags=ffffa863

en wat krijg jij?
Gewijzigd door rrozema op 25 februari 2006, 22:58
 
rrozema
En je kan natuurlijk ook op de command line je dhcp server settings goed zetten (dat ik daar nu pas aan denk...)

Ga eerst naar de instellingen van de dhcpserver:

Quote


[root @ home]$ dhcpserver


Toon de beschikbare commando's voor de dhcpserver:

Quote


[root @ dhcpserver]$ ls

O start
O stop
O subnet
O host
O lease


toon de help van het subnet commando:

Quote


[root @ dhcpserver]$ help -o subnet

DESCRIPTION
The subnet command is used to subnet information to the dh
cp server for an interface.

USAGE
Usage : subnet add -o -subnet -netmask -startip
-endip -leasetime
-broadcast -dns
-secondarydns -gateway
-server -file

subnet delete

subnet list


Toon mijn huidige configuratie voor de eth0 interface:

Quote


[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 list
SUBNET : 192.168.1.0 NETMASK : 255.255.255.0
START IP : 192.168.1.10 END IP : 192.168.1.50
GATEWAY : 192.168.1.1 BROADCAST : 192.168.1.255
DNS : 192.168.1.1 SECOND DNS : 0.0.0.0
SERVER : 0.0.0.0 FILENAME : NA

LEASE TIME : 7


en nu voor de vif0 interface (voor jouw vergelijking, want bij mij staat ie niet aan):

Quote


[root @ dhcpserver]$ subnet vif0 list
Invalid Interface.


Volgens mij moet jij de volgende commando's uitvoeren (en als het fout gaat, zet je gewoon je livebox uit en weer aan en je bent weer terug bij af) Ik heb dit nog niet zelf gedaan, ik beredeneer het uit de help die ik krijg vanuit de livebox zelf, dus vergeef me als het niet preceies doet wat ik verwacht.

[root @ dhcpserver]$ subnet vif0 delete
[root @ dhcpserver]$ subnet vif1 delete
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 add -o -subnet 192.168.1.1 -netmask 255.255.255
.0 -startip 192.168.1.10 -endip 192.168.1.50 -leasetime 7 -broadcast 192.168.1.2
55 -dns 192.168.1.1 -gateway 192.168.1.1

en misschien moet je nog even
[root @ dhcpserver]$ stop
en
[root @ dhcpserver]$ start
uitvoeren om de instellingen actief te maken.
Gewijzigd door rrozema op 25 februari 2006, 22:55
 
Rients
Bedankt voor de telnet tips rrozema!! Ik had al wat rondgekeken en in de telnet handleiding van de livebox, die op het net rondzwerft, gezien dat de dhcp server is in te stellen. Voor ik hier aan begin (telnet is nieuw voor me maar altijd leuk om te proberen uiteraard) wacht ik nog even tot maandag. Dan probeer ik nog een keer een firmware update via Wanadoo.

Wat is overigens een goede (eenvoudige) telnet client (heet dat bij telnet een client?) voor windows?

Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen.
 
Rients
Het werkt! Je vermoedens klopten helemaal. De DHCP server draaide op vif0. Heb hem gedelete (moest hem wel eerst stoppen) en toen opnieuw aangemaakt op eth0. Je commando's waren bijna helemaal goed. Het subnet was alleen niet 192.168.1.1 maar 192.168.1.0.

Het werkt nu veel netter. Kan gewoon een pc op mijn router aansluiten en het werkt allemaal direct. Nogmaals bedankt.
 
rrozema
Mooi zo. Ik ga nog even door met gokken, als je nu in de web interface de instellingen bekijkt, zijn ze dan goed? m.a.w. staat er dan niet meer dat 192.168.5.x adres?

Als dat zo is, dan heb ik nog het vermoeden dat als je nu in die webinterface de instellingen bewaart, dat je dan ook gelijk de dhcp instellingen die je gewijzigd hebt via de cli opslaat. Zodoende hoef je dan niet meer elke keer dat je de livebox hebt gereset de cli in om je dhcp server weer goed te zetten.
 
Rients
Je vermoeden klopt :). De instellingen stonden goed in de web interface en na het bewaren van de instellingen bleven ze. Heb hem zojuist een minuut uit gehad en weer aan gedaan en alles is nog helemaal goed :).

Het enig wat nog blijft bestaan (ook voor de herstart) zijn de IP adressen voor vif0 en vif1 bij ADSL-lijn=>Configureren=>Interface. Maar ze staan bij mijn telnet sessie niet meer als subnet bij de DHCP server.
 
rrozema
die vif0 en vif1 interfaces moet je ook kunnen de-activeren in de cli. Als ik het goed heb moet je daar het ifconfig commando voor gebruiken, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe de syntax zou moeten zijn. De help is een beetje vaag. Misschien dat het met wat experimenteren zo duidelijk is, maar met alleen deze info kom ik er nog niet helemaal uit:

Quote

[root @ home]$ help -o ifconfig

DESCRIPTION
The command ifconfig is used to set address to a
network interface or to configure network interface parameters
or both.ifconfig must be used at boot time to define the
network address of each interface present on a machine;it may
also be used at later time to redefine an interface's address
or other operating parametres through cammand line interface.
USAGE
ifconfig -o inet
[parameters]
ifconfig -o -a
ifconfig -o -l
parameters - mtu , broadcast
, netmask , up, down.


ik vermoed dat je iets in de trend van:
ifconfig -o vif0 inet 192.168.5.1 down
moet uitvoeren. Ik vind het erg vreemd dat je voor het down brengen van een interface weer het ip adres zou moeten specificeren, maar dat is wel wat de help suggereert.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Linksys WRT54G werkt, maar niet echt netjes', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
e-mail komt niet binnen Email : 1 12 jan 2021
Inbuild chromecast niet gevonden Algemeen : 1 16 jun 2020
ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres Helpdesk : 2 14 apr 2020
Overgestapt maar krijg geen IP (Opgelost) Opleveringsproblemen : 5 22 jan 2020
Advertentie