obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Experiabox v10
Karel
Hallo,
Ik zou heden een internetverbinding van online krijgen, ware het niet dat er vele mensen met mij geen pakket met router etc ontvangen hebben, na contact blijkt dat men ook niet weet wanneer het wel komt. Dus u raad het al, ik zit zonder internet. Echter de lijn is wel opgeleverd zegt men en dan zou ik met mijn v10 box van NLE ook internet kunnen ontvangen als je de DNS wijzigd. Dit heb ik gedaan in de box naar 194.135.5.55. (Ook opnieuw opgestart etc) Maar ook dan heb ik geen internet, wat ben ik vergeten, of wat doe ik verkeerd??
 
jms319
Hallo Karel,

Vervelend dat je internetverbinding nog niet werkt omdat je je apparatuur nog niet binnen hebt. Ik heb geen Experia v10-box maar ik denk dat je instellingen vergelijkbaar zullen zijn met die van een Fritzbox.

Ik heb zelf alleen internet (VDSL2+) van Online, geen telefonie en TV.

Niet zelf ingesteld:
Uit de log van mijn modem (niet zelf ingevuld in de modem, dus ter info):
DNS server: 194.134.216.6 / Gateway: 85.148.0.1 <-- deze twee krijgt mijn modem automatisch, ik heb ze niet hoeven in te stellen.

Wel zelf ingesteld:
Dit heb ik wel zelf in moeten stellen in mijn modem (je zult in de V10 zelf even moeten zoeken waar je dat moet instellen):

Account info: NO (not required)
VLAN-ID: 1001
DSL ATM settings VPI 8, VCI 35
Routed bridge encapsulation - DHCP (obtain IP address automatically)

DNS servers 194.134.216.70 en 8.8.8.8 (de eerste is een DNS server van Online, de tweede is er een van Google). Ik heb ze zelf ingevuld, je kunt ze als het goed is ook automatisch laten instellen door Online (dan krijg je twee DNS-servers van Online).

Op onderstaand linkje naar Tweakers kun je misschien meer handige info vinden voor het zelf instellen van een modem maar mijn ervaring is dat je aan bovenstaande info VLAN-ID, DSL settings (VPI en VCI) en Routed bridge voldoende zou moeten hebben om alleen je internetverbinding aan de praat te krijgen (dus exclusief telefonie en TV als je die ook van Online zou afnemen want dat krijg je zo niet voor elkaar, daar heb je in principe toch de modem van Online voor nodig).

Het is zo dat het een tijdje kan duren voordat de internetverbinding tot stand komt ook als je alles goed hebt ingesteld. De modem een dagje/nachtje aan laten staan en afwachten of je internetverbinding gaat werken helpt vaak. Het kan dus een paar uur duren voordat de internetverbinding gaat werken. Ik denk dat dat de eerste keer misschien zo lang duurt als je je modem instelt. Ik heb zelf nooit gemerkt dat het behoorlijk lang duurde voordat mijn internetverbinding weer tot stand kwam als mijn modem opnieuw opstartte of ik een andere modem aansloot, maar mensen die een eigen modem aansloten meldden dat het soms erg lang duurde voordat de verbinding tot stand kwam.

Instellingen voor een Fritzbox maar vast ook bruikbaar voor een andere modem zoals die van jou.
https://gathering.tweakers.net/forum/....134.216.6

In elk geval hoop ik dat je in elk geval je internetverbinding snel aan de gang zult hebben zodat dat gedeelte in elk geval werkt en dat je modem van Online snel zal worden bezorgd. Hopelijk heb je van NLE geen V10-modem ontvangen waar een groot deel van de instellingen uit is gesloopt zodat je belangrijke dingen niet zelf in kunt stellen.

Groet en succes,

jms319
 
Karel
Hoi Jms319
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er helaas niks mee heb kunnen doen, omdat de geavanceerde instellingen in de experiabox niet te wijzigen zijn. Waarschijnlijk wel door iemand die met een soort admin wachtwoord kan inloggen, maar niet gewoon, zoals in een zyxel.
Want je raadt het nooit, ik heb zojuist de router (zyxel vmg8324-b10a)per tnt mogen ontvangen. Ik ben even nu snel bezig geweest om e.e.a. te installeren en heb gelukkig weer internet. Ik ben ook even in de router aan het snuffelen en zie dat er idd in deze veel meer instellingen te wijzigen zijn.
Helaas heb ik geen kwalitatief goed gevoel bij deze router, want ik zie dat deze niet eens op 5ghz kan draaien. Dat is al het 1ste wat ik erg jammer vind. Het opslaan van de instellingen duurt ook erg lang, en de speedtest via okla, gaf me de tranen in de ogen. 25 mbps. Ik had via NLE (nu budget) bijna 80 tot 85 op wifi (5ghz) en daar was ik super blij mee. Dus al met al in deze korte ervaring sinds een paar uur, kan ik nog geen positief karakter aan online geven. Ik mag natuurlijk niet te vroeg gaan klagen maar op dit moment van schrijven is het nog niet best.
Al met al mocht dit toch slecht blijven gaan dan heb ik misschien toch je advies en hulp nodig omdat ik dan ook beter zelf een router aanschaf, en denk dan ook aan een Fritzbox.
Hartelijk bedankt voor je fijne reactie en fijn weekeinde
groeten Karel.
 
jms319
Fijn dat je nu de ZyXel al binnen hebt en ermee kunt uitproberen hoe goed het werkt. Het schijnt dat de SIP-tab eruit is gesloopt door Online dus zelf SIP-instellingen doen wordt dan moeilijk. Neem je behalve internet ook nog andere diensten af van Online (bellen, TV)?

Van 80/85 naar 25 mbps is wel een heel groot verschil. Misschien heb je op de 2.4 ghz band veel stoorzenders in je omgeving waardoor je wifi al veel minder goed werkt. Op 5 ghz heb je daar veel minder last van omdat daar een groter aantal kanalen beschikbaar is. Kun je goed uitzoeken met een (gratis) app als Wifi Analizer op je mobiel: https://play.google.com/store/apps/de...&hl=nl. Kan me voorstellen dat je niet blij bent met een modem die alleen de 2.4 ghz band kan benutten.

Succes in elk geval met uitproberen!

jms319
 
jms319
Hallo Karel,

Ik hoop dat de ZyXel je uiteindelijk toch wel meevalt.

Karel schreef:


Al met al mocht dit toch slecht blijven gaan dan heb ik misschien toch je advies en hulp nodig omdat ik dan ook beter zelf een router aanschaf, en denk dan ook aan een Fritzbox.

Laat maar weten, hoor, als dat nodig is. Denk er wel aan dat een andere modem niet wordt gesupport door Online (dus problemen moet je zelf oplossen) en zo'n modem zeker niet zomaar in is te stellen voor TV of (vaste) telefonie van Online. Neem je die laatste diensten dus wel af, dan is een eigen modem veel lastiger in te stellen. Ik denk dat je voor TV met de losse TV app van Online (zonder extra TV ontvanger) geen problemen zult hebben met instellen van je modem als je TV wilt kijken maar dat weet ik niet zeker. Met zo'n TV-kastje is instellen een heel stuk lastiger (als het nog kan).

Mocht je zelf een FB willen kopen (in de winkel of via bijvoorbeeld MP) ga dan voor een 7390 of nieuwer (bijvoorbeeld 7490);
Een 7340 haalt niet meer de snelheid van een maximaal abo (100 mbit, die van mij blijft steken op 45 mbit, dus zonde van de extra snelheid) en kan alleen 2.4 ghz of 5 ghz WIFI gebruiken (niet tegelijk) een 7360 heeft evenals de ZyXel alleen 2.4 ghz WIFI (of die de 100 mbit haalt moet ik nog eens uitproberen). Beide modems krijgen ook geen updates meer omdat de support door AVM inmiddels is beeindigd. de 7390 krijgt waarschijnlijk ook geen updates meer maar kan wel 2.4 ghz en 5 ghz WIFI gelijktijdig aan Smile en haalt haalt in ieder geval ook de 100 mbit uit je internetverbinding.
Vergelijken met het FB-apparaat dat je op het oog hebt? Zie: https://www.router-faq.de/?id=fbinfo.

Groet en succes!

jms319
Gewijzigd door jms319 op 05 januari 2020, 09:36
 
Techguy

jms319 schreef:

Hallo Karel,

Ik hoop dat de ZyXel je uiteindelijk toch wel meevalt.

Karel post=53865


Al met al mocht dit toch slecht blijven gaan dan heb ik misschien toch je advies en hulp nodig omdat ik dan ook beter zelf een router aanschaf, en denk dan ook aan een Fritzbox.

Laat maar weten, hoor, als dat nodig is. Denk er wel aan dat een andere modem niet wordt gesupport door Online (dus problemen moet je zelf oplossen) en zo'n modem zeker niet zomaar in is te stellen voor TV of (vaste) telefonie van Online. Neem je die laatste diensten dus wel af, dan is een eigen modem veel lastiger in te stellen. Ik denk dat je voor TV met de losse TV app van Online (zonder extra TV ontvanger) geen problemen zult hebben met instellen van je modem als je TV wilt kijken maar dat weet ik niet zeker. Met zo'n TV-kastje is instellen een heel stuk lastiger (als het nog kan).

Mocht je zelf een FB willen kopen (in de winkel of via bijvoorbeeld MP) ga dan voor een 7390 of nieuwer (bijvoorbeeld 7490);
Een 7340 haalt niet meer de snelheid van een maximaal abo (100 mbit, die van mij blijft steken op 45 mbit, dus zonde van de extra snelheid) en kan alleen 2.4 ghz of 5 ghz WIFI gebruiken (niet tegelijk) een 7360 heeft evenals de ZyXel alleen 2.4 ghz WIFI (of die de 100 mbit haalt moet ik nog eens uitproberen). Beide modems krijgen ook geen updates meer omdat de support door AVM inmiddels is beeindigd. de 7390 krijgt waarschijnlijk ook geen updates meer maar kan wel 2.4 ghz en 5 ghz WIFI gelijktijdig aan Smile en haalt haalt in ieder geval ook de 100 mbit uit je internetverbinding.
Vergelijken met het FB-apparaat dat je op het oog hebt? Zie: https://www.router-faq.de/?id=fbinfo.

Groet en succes!

jms319


Online.nl heeft zelf ook fritzboxen in haar eigen netwerk. De configuratie voor Online.nl is onderdeel van elke fritzos firmware na 7.0.
 
Karel
hoi jms319,

haha, ja, ik heb wel alles aan de praat hoor, maar ben er nog niet erg blij mee, vooral het langzame wlan. Zo goed te merken aan bijvoorbeeld de mobiele apple telefoon. maar ik heb nog een TP-link accespoint die 2 en 5 ghz kan, dus daar ga ik volgende week ff mee testen.
Mocht t iets oplossen, dan laat ik je het metten weten. Ik had overigens ook gebeld naar online om te vragen wanneer er nu eens fatsoenlijke modem/routers aan de klanten geleverd ging worden, maar daar kon ik geen antwoord op krijgen helaas. Naja, toch geprobeerd. Het is ook neit de bedoeling om kost wat t kost dit toch voor elkaar te krijgen, want de prijs was uiteindelijk de reden van overstappen. Afijn, je hoort nog van me. groeten en bedankt!
gr
karel
 
jms319
Ja, de WLAN van de ZyXel schijnt niet zo goed te zijn. Heel erg jammer dat dat modem geen 5 ghz ondersteunt. Met alleen de 2.4 ghz band kom je al snel 'je buren' of andere 'stoorzenders' tegen die de performance flink beinvloeden en die band is meestal ook al overvol... Dat is een stuk beter op de 5 ghz band Wink.

Ik denk dat je accesspoint ook een goede oplossing is, hoewel je een tweede apparaat nodig hebt. Als je het hebt aangesloten, kun je dan even terugkoppelen wat de stappen waren om zoiets in te stellen achter de ZyXel? Misschien weer handig voor anderen die ook de 5 ghz band op hun ZyXel missen en dat mbv een accesspoint willen toevoegen. Alvast bedankt!

Ik denk dat betere en uitgebreidere modems met meer functies een stuk meer kosten (in zowel hardware als opleiding van de helpdesk e.d.) en dat merk je uiteindelijk in de abonnementskosten. Vandaar dus waarschijnlijk de keuze voor dit modem.

Groet,

jms319
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Experiabox v10', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Experiabox ipv Speedtouch 706 Helpdesk : 19 09 apr 2010
Wat een rommel is die Experiabox. Algemeen : 9 19 mei 2008
Advertentie