obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
Sitecom WL160 achter livebox
Dokei
Heren/dames,

na vele omwentelingen en frustraties bij deze uw hulp gaarne.
FAQ-thread 8 heb ik doorlopen alleen kon ik na het veranderen van het IP-adres niet meer mijn router in.
Nu ben ik begonnen in thread 12 en kom ik met WAN op static en LAN op andere IP wel de router in, maar heb ik nog steeds geen internet op mijn laptop. Maar ik kan in mijn router voor zover ik kan vinden geen poorten open zetten zoals vermeld in thread 12.
De vaste computer functioneert overigens heerlijk, rechtstreeks aangesloten op de andere ingang van de livebox, overigens.
Hopelijk heb ik jullie aandacht met dit probleem. Onderstaand nog wat info die mijn router uitspuugt:

TCP/IP Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.5.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.5.200
DHCP Server Enabled
MAC Address 00:0c:f6:26:d3:c0
WAN Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.1.10
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.1.1
MAC Address 00:0c:f6:26:d3:c1

Dank voor de hulp.

PS: Livebox staat DHCP-enabled
 
Richard

Quote

FAQ-thread 8 heb ik doorlopen alleen kon ik na het veranderen van het IP-adres niet meer mijn router in.

Dan moet hij een hickup gehad hebben, want dit werkt bij elk merk en type router. Wel moet bij benadering dan het nieuwe ip adres gebruikt worden.
Sommige routers ervaren dit als "vervelend" om het maar eenvoudig te zeggen en krijgen een hickup (storing). Kortstondig uit de stroom trekken en weer insteken en wachten tot hij weer klaar is met opstarten is dan over het algemeen voldoende om hem goed te laten werken.

Wat je met Thread 12 bedoeld weet ik niet ik neem aan de faq?
Als je een WAN methode gebruikt, ben je dan niet met thread 4 bezig in de faq?

Goed, even verder zoeken, ik zie dit gegeven staan:
TCP/IP Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.5.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.5.200
DHCP Server Enabled

Deze Default Gateway, kun je die zelf instellen? Zoja, die verwijst naar zichzelf. Als je dit handmatig hebt ingesteld, zet deze dan eens op 192.168.1.10.

Greetings, Richard.
 
Dokei
Hartelijk dank. Ik ga het proberen!
 
rrozema

Quote

Richard schreef:

Quote

FAQ-thread 8 heb ik doorlopen alleen kon ik na het veranderen van het IP-adres niet meer mijn router in.

Dan moet hij een hickup gehad hebben, want dit werkt bij elk merk en type router. Wel moet bij benadering dan het nieuwe ip adres gebruikt worden.
Sommige routers ervaren dit als "vervelend" om het maar eenvoudig te zeggen en krijgen een hickup (storing). Kortstondig uit de stroom trekken en weer insteken en wachten tot hij weer klaar is met opstarten is dan over het algemeen voldoende om hem goed te laten werken.

Wat je met Thread 12 bedoeld weet ik niet ik neem aan de faq?
Als je een WAN methode gebruikt, ben je dan niet met thread 4 bezig in de faq?

Goed, even verder zoeken, ik zie dit gegeven staan:
TCP/IP Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.5.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.5.200
DHCP Server Enabled

Deze Default Gateway, kun je die zelf instellen? Zoja, die verwijst naar zichzelf. Als je dit handmatig hebt ingesteld, zet deze dan eens op 192.168.1.10.


De default gateway moet altijd binnen het netmask vallen. Zoals ie hier staat lijkt niet goed zoals Richard terecht opmerkt, maar Richard's suggestie is zeker ook niet goed. De default gateway is namelijk het adres waar pakketjes die buiten het netmask vallen naar toe doorgestuurd moeten worden. Maar om pakketjes door te kunnen sturen moet het gateway adres zelf dus wel bereikbaar zijn (= binnen het netmask liggen). Je kunt het default gateway adres dan ook niet zomaar willekeurig instellen, het moet het adres zijn van een router/bridge die de pakketjes door kan sturen. In een 'router achter een router' situatie, waarbij dit de instellingen van de router het verst van het internet vandaan is, is de default gateway dan ook het interne ip adres van de 1e router. In ons geval is de default gateway dus het interne adres van de livebox: 192.168.1.1.

Echter, als 192.168.1.1 de default gateway is dan klopt het WAN adres van de 2e router niet, want 192.168.5.200 ligt niet binnen de range van 192.168.1.1 met netmask 255.255.255.0. Je moet dus in dit geval de WAN kant van de 2e router instellen als volgt: netmask 255.255.255.0, default gateway 192.168.1.1 en het ip moet zijn 192.168.1.x waarbij x groter dan 1 is en kleiner dan 255. 1 is al in gebruik door de livebox. 0 en 255 zijn op zich ook wel geldige waarden maar zijn meestal al gereserveerd voor broadcasts.

Wanneer ligt een adres dan wel binnen het netmask zul je je misschien afvragen. Da's niet zo heel moeilijk: het netmask bepaalt hoe 'groot' het netwerk is. Allereerst zet je het netmask om in binaire cijfers. Dat kun je het makkelijkst voor elk van de 4 cijfertjes afzonderlijk doen, je kan calc.exe (= standaard calculator in windows) in de wetenschappelijke stand gebruiken als je hier niet zo goed in bent. 255.255.255.0 levert op: 11111111.11111111.11111111.00000000. Daarna zet je ook de beide ip adressen om in binaire cijfers. Als je 2 ip adressen hebt, dan vallen ze in dezelfde range als ze overal waar een 1 in het mask staat hetzelfde cijfer (0 of 1) hebben. Alleen waar een 0 staat mogen ze verschillend zijn. Dit mask is dus erg makkelijk omdat het er op neer komt dat de eerste 3 cijfers van het ip adres gelijk moeten zijn en alleen het laatste cijfer verschillend mag zijn. Bijvoorbeeld: 192.168.1.1 (de livebox) en 192.168.5.200 liggen niet in dezelfde range, want "192.168.1" is niet gelijk aan "192.168.5".
 
mesa57
Erg lang verhaal, maar klopt volgens mij niet.
Omdat zowel de livebox als de sitecom als router werken kunnen beiden wel degelijk in een verschillend subnet liggen.
De livebox zit in subnet 192.168.1.x en de sitecom WAN aansluiting ook. De sitecom zelf zit in subnet 192.168.5.x en moet dan de pakketjes van subnet 192.168.1.x netjes routen naar 192.168.5.x via NAT. Omdat de PC aangesloten is op de sitecom moet die in subnet 192.168.5.x zitten het het adres van de sitecom, in dit geval 192.168.5.200 als gateway gebruiken.
Dan zou het zonder meer moeten werken.
Ik vraag me af wat die eerste default gateway is,
in de handleiding van de sitecom is dit bij LAN settings helemaal niet te vinden !
Overings hoef je bij de sitecom het LAN adres niet te veranderen.
Dit is default 192.168.0.1 en zit dus in een ander subnet als de livebox. Overigens stond er in het handboek geen voorbeeld voor het instellen vaneen static IP WAN adres, alleen een wizard. Dat zal dan wel onder overige zitten.

En nog wat ter lering en de vermaek : 192.168.x.x is een klasse C ip adres. Het netmasker wat je daarbij invult doet er niet toe, het is default 255.255.255.0. Probeer maar eens, een ander netmask maakt niks uit (dagen naar zitten zoeken voordat ik daar weer achter kwam).


 
rrozema
Je hoeft me niet op m'n woord te geloven, lees er eens wat over...
http://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork
 
rrozema
ok, na de lessen in ip techniek hierboven, nu wat practische tips voor Dokei. Ik reageerde eigenlijk alleen op Richard's post en had je probleem nog niet gelezen.

Je configuratie van je router lijkt wel in orde. Ook de default gateway is wel goed, ondanks het hele verhaal hierboven: het interne ip adres van je router is tegelijk de default gateway voor alle apparaten in het subnetwerk achter je sitecom en dat is dus inclusief dit ip adres zelf.

TCP/IP Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.5.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.5.200
DHCP Server Enabled
MAC Address 00:0c:f6:26:D3:c0

WAN Configuration
Attain IP Protocol Fixed IP
IP Address 192.168.1.10
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.1.1
MAC Address 00:0c:f6:26:D3:c1

Ik heb die faq's niet in m'n hoofd, dus ik weet niet precies wat je tot nu toe wel of niet gedaan hebt, maar ik verwacht dat je op jouw laptop, net als op jouw desktop, de netwerk instellingen op "automatisch verkrijgen" hebt gezet voor zowel het ip-adres als de dns server. Klopt dat?

Als dat klopt, kun je dan eens proberen je laptop tijdelijk op de andere poort van de livebox aan te sluiten i.p.v. de desktop. Als die dan ook werkt, dan weten we in ieder geval zeker dat daarop alles goed staat.

Wanneer je laptop wel werkt als je hem op de livebox aansluit, dan rest ons enkel nog de instellingen sitecom te controleren. Als eerste de dhcp server. Ik zie dat ie al aan staat ("DHCP Server Enabled"), dus dat is alvast goed. Jouw sitecom heeft zelf als LAN adres 192.168.5.200, met een subnet mask van 255.255.255.0. De dhcp server in de sitecom moet daarom aan z'n clients de volgende instellingen geven: default gateway: 192.168.5.200, subnet mask: 255.255.255.0 en de ip adressen mogen alles zijn vanaf 192.168.5.1 en tot en met 192.168.5.199. De dns server kun je instellen op 192.168.1.1 (de livebox). Dat scheelt het controleren van de dns server instellingen op je sitecom. En nu moet je laptop het ook doen achter je sitecom.
 
Richard
@rrozema:

Quote

Richard's suggestie is zeker ook niet goed.

Huh?
Waarom niet? De LAN gateway mag je rustig op het WAN ip adres zetten, waarom zou dat niet goed zijn.
In eerste instantie gaat het dan naar 192.168.1.10 het adres van de Sitecom, die het op zijn beurt weer doorsluist naar zijn gateway zijnde 192.168.1.1.

Edit: Ik weet niet wat Wiki er van zegt, maar het LAN gedeelte hoeft niet in hetzelfde subnetmasker te liggen, mag ook 255.0.0.0 zijn als je bijv. de 10 range gebruikt.

Alleen bij goedkopere routers kun je vaak niets anders gebruiken dan de 192.168.x.x ranges.
Gewijzigd door Richard op 19 april 2007, 00:24
Greetings, Richard.
 
rrozema

Quote

Richard schreef:
@rrozema:

Quote

Richard's suggestie is zeker ook niet goed.

Huh?
Waarom niet? De LAN gateway mag je rustig op het WAN ip adres zetten, waarom zou dat niet goed zijn.
In eerste instantie gaat het dan naar 192.168.1.10 het adres van de Sitecom, die het op zijn beurt weer doorsluist naar zijn gateway zijnde 192.168.1.1.

Edit: Ik weet niet wat Wiki er van zegt, maar het LAN gedeelte hoeft niet in hetzelfde subnetmasker te liggen, mag ook 255.0.0.0 zijn als je bijv. de 10 range gebruikt.

Alleen bij goedkopere routers kun je vaak niets anders gebruiken dan de 192.168.x.x ranges.


Het LAN gedeelte van de sitecom MOET in een ander subnet liggen dan het WAN gedeelte van de sitecom: Het WAN adres mag NIET in het subnet van het LAN adres + netmask liggen en het LAN adres mag niet in het subnet van het WAN adres + netmask liggen. Maar daar had ik ook nog niets over gezegd, de beide adressen van de sitecom stonden immers al goed ingesteld.

Ik bedoelde niet dat je geen andere range mag gebruiken dan 192.168.x.x, ik bedoel dat het ip adres en het gateway adres in hetzelfde subnet moeten liggen (dus ip en gateway en netmask moeten bij elkaar passen op de manier die ik eerder beschreef).

Maar, je maakt me nu wel aan het twijfelen want je hebt een goed punt: de gateway moet bereikbaar zijn en dat lijkt 192.168.1.1 ook te zijn op de manier die jij beschrijft. Toch ben ik er vrij zeker van dat de regel wel is dat het gateway ip binnen hetzelfde subnet moet liggen als het ip adres. Ik zal er zelf ook nog eens wat meer informatie over opzoeken.

In ieder geval, als Dokei zijn sitecom instelt zoals ik beschreef moet het zeker werken, daar zijn we het wel over eens?

edit: naam van Dokei was verkeerd geschreven...
Gewijzigd door rrozema op 19 april 2007, 21:01
 
rrozema

Quote

mesa57 schreef:
Erg lang verhaal, maar klopt volgens mij niet.

Toch wel, het is alleen wat lang omdat ik probeerde wat achtergrond info te geven over hoe je ziet dat 2 adressen in hetzelfde subnet liggen. Over de 2 verschillende subnetten aan de WAN en de LAN kant van de sitecom heb ik het nog helemaal niet gehad.

Quote

mesa57 schreef:
Het netmasker wat je daarbij invult doet er niet toe, het is default 255.255.255.0. Probeer maar eens, een ander netmask maakt niks uit (dagen naar zitten zoeken voordat ik daar weer achter kwam).


Dit is toch echt foutieve informatie. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat 2 subnetten van verschillende grootte kunnen overlappen maar je moet er dan wel voor zorgen dat de 'bovenkant' tenminste gelijk is, want anders werkt het broadcasten niet zonder dat je allerlei lastige instellingen moet maken. Vaak zal je in eerste instantie geen problemen ervaren. Maar later zal meestal blijken dat kleine dingetjes toch mis gaan, zoals bijvoorbeeld het verversen van dhcp gegevens of het resolven van netbios namen via wins.
Gewijzigd door rrozema op 19 april 2007, 07:53
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Sitecom WL160 achter livebox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten : 13 27 feb 2015
Advertentie