obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de Livebox en telefonie. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
ATA achter Livebox (met PC uit)
HaPo
Ik heb Orange ADSL Family. Ik bel via Orange en heb een KPN belbudget behouden.
Is het mogelijk om achter de livebox een “ATA” te plaatsen die ook werkt als de computer uit staat en de mogelijkheid biedt om via Skype en/of bijvoorbeeld Voipbuster te bellen.
Ik denk daarbij aan de functionaliteit van de QBest dect. Ik heb een dect telefoonset van Siemens (A200) 4 toestellen.
 
rrozema
Ja, dat is in theorie zeker mogelijk. Ik heb echter wel wat moeilijkheden gehad met mijn linksys SPA3000: de livebox liep steeds vast zodra ik de SPA had aangesloten op het netwerk.

Ik ken die qbest dingen zelf niet, maar ik heb net even snel gekeken op hun site en volgens mij is dit niet wat jij zoekt. Volgens mij moet bij dit ding je pc aan staan om via voip te kunnen bellen.

Ik ken voipshop.nl verder niet, dus je moet zeker ook nog even elders kijken, maar ze hebben wel een duidelijke lijst van ata's hier. Dit zijn echte ATA's die wel doen wat jij er van verwacht: bellen via internet zonder dat je pc aan hoeft te staan.

Er zijn vele kreten die van belang zijn bij de keuze van je ATA, hier een korte uitleg van de belangrijkere:
FXO-poort: lijn-aansluiting, zodat je je kpn lijn kunt blijven gebruiken,
FXS-poort: telefoon-aansluiting, hier sluit je je telefoon toestel op aan,
PSTN: telefoon netwerk (in jouw geval je kpn lijn),
PSTN-lifeline of FXO-lifeline: ook een verbinding met het normale telefoonnet, net als een FXO poort, echter enkel indien de ATA niet werkt (of er geen internetverbinding is) wordt er gebeld via het PSTN. Je kunt er geen 'normale' gesprekken via voeren. De meeste voip providers kunnen geen 09xx en 08xx nummers bellen en zijn duur voor 06 nummers. Het is dus heel handig als je deze nummers via je pstn lijn kunt blijven bellen.
QoS: quality of service, methode om te zorgen dat er voldoende bandbreedte over blijft voor je telefoongesprekken zelfs als je op volle snelheid aan het up- en downloaden bent. Als je een ATA hebt met slechts 1 LAN aansluiting, moet je router ook QoS ondersteuning hebben om de pakketjes van de ATA voorrang te geven boven die van je pcs. De livebox heeft echter geen goede ondersteuning voor QoS.
SIP: voip protocol dat o.a. wordt gebruikt door voipbuster, budgetphone etc. Skype is NIET SIP compatible! Er zijn meerdere versies van SIP, controleer bij je voip-provider of de ATA van jouw keuze wordt ondersteund voordat je hem gaat kopen,
Skype: een van de eerste grote internet bel toepassingen. Skype is echter een peer-2-peer oplossing, m.a.w. jouw internet verbinding wordt ook gebruikt door andere skype gebruikers. Skype is daarom niet mijn eerste keuze.

Volgens mij moet een goede ATA minstens beschikken over:
1 FXO aansluiting,
1 FXS aansluiting,
1 LAN aansluiting.

Beter is nog een ATA met nog een WAN aansluiting er bij; de WAN aansluiting gaat naar je livebox, de LAN aansluiting gaat naar je PC('s). Zodoende kan de ATA er zelf voor zorgen dat er voldoende bandbreedte is voor je telefoongesprekken, zelfs als je meerdere up- en downloads hebt lopen.

In het lijstje bij voipshop staat er maar 1-tje die alles heeft: de Linksys SPA3102 VoIP Router/ATA. De rest heeft of helemaal geen fxo of alleen lifeline funtionaliteit.
Gewijzigd door rrozema op 09 december 2007, 16:01
 
HaPo
Bedankt voor de uitgebreide reactie/toelichting. Vanwege problemen die ik lees met de Linksys SPA 3102 in combinatie met de Livebox heb ik de Grandstream Handytone HT-488 aangeschaft.
Ik ben benieuwd of daar al positieve of negatieve ervaringen mee zijn opgedaan. Specificaties:
fxo 1
fxs 1
lan 1
wan 1
lifeline ja
SIP ja
QoS ja
zonder PC ja
dialplan ja
Gewijzigd door HaPo op 25 februari 2008, 19:53
 
joskteg
zie ook mijn artikel over instellen van de spa3102:
http://online.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=2042

Heb vandaag 0800 nummer gebeld via dect-telefoon -> spa3102 -> gw1 (+31xxx(budgetphonenr)@sip.voipcheap.com.
Dit 0800-0233487 was dacht ik een gratis nummer van microsoft.
Ik heb freedays en beltegoed bij voipcheap maar er werd toch wat ingehouden van mijn tegoed bij voipcheap -> 3ct voor 2.4min, 5ct voor 4.15min en 6ct voor 5.48min.

Ik denk dat ik dus ook gewoon 0900 en 112 nummers kan bellen via mijn linksys spa3012 -> voipcheap.

Als internet plat ligt kan ik altijd nog met mijn gsm bellen ;-)

Het 1e jr betaal je bij orange voor bellen : 6euro voor de telefoonlijn. Hier komt 5 euro bij als je ongelimiteerd wilt bellen naar vaste nummers in nederland.
Het 2e jr betaal je 10 euro + eventueel 5 euro voor ongelimiteerd bellen naar alleen vaste nummers in nederland.
Ook heeft orange een starttarief van 4ct indien niet ongelimiteerd.

Door bellen via orange te beeindigen bespaar ik in 2e jaar 12x10=120euro + belminuten of 12*15 indien je ongelimiteerd bellen had. (naar vaste nummers).

Via budgetphone betaal ik 10euro per jaar voor een telefoonnummer en voor 10euro eenmalig kan ik mijn oude nummer laten overzetten.

Omdat ik weinig naar 06 bel en ik ook nog wat gratis belminuten heb bij mijn gsm abonnement kan ik het beste naar 06 bellen via mijn gsm en de rest via voipbuster.
Voor 10 euro krijg je 120 freedays en hierna staat er nog steeds 10euro op je tegoed als je in die 40 dagen alleen naar vaste nummers hebt gebeld en max. 60min p/gesprek en 300min p/week hebt gebeld.

Met een prepaid gsm en regelmatig bellen naar een gsm kan je beter 10 euro storten bij voipcheap. (een alternatief is misschien Lowcall. Hier heb ik ook goede ervaringen mee).
Voor die 10euro bij voipcheap krijg je 90 freedays en een veel goedkoper tarief voor bellen naar 06 nummers.

De aanschaf van de linksys spa3102 kost zo'n 65 euro.

Ik bel gemiddeld zo'n 30min. p/dag naar vaste nummers en dat kost mij straks hooguit 40euro p/jaar (10 euro aan budgetphone voor binnenkomende gesprekken en 30 euro voor uitgaande gesprekken.
Gewijzigd door joskteg op 05 maart 2008, 03:31
 
HaPo
Ik heb de Grandstream HT-488 als volgt aangesloten:

1 van de adsl/telefoonaansluiting naar de livebox
2 van de livebox naar de wan op de HT-488
3 van de lan op de HT-488 naar de computer
4 van de phone op de HT-488 naar een telefoon/dect set
5 van de line op de HT-488 naar de adsl/telefoonaansluiting

Hierdoor gebruik ik bij 1 en 5 dezelfde adsl/telefoonaansluiting.
Volgens de gebruiksaanwijzing is dit de juiste methode. Bij mij werkt het echter niet. Het resultaat is dat ik wel gebeld kan worden, maar niet zelf kan bellen en dat mijn internetverbinding niet werkt. Ik hoop dat iemand tips/advies kan geven.
 
rrozema
Nummer 5 moet je niet naar de adsl/telefoonaansluiting doen (=ISRA) maar naar de phone-aansluiting van de livebox.
 
HaPo
Ik heb nummer 5 op de voorgestelde wijze aangesloten op de livebox. Ik kan nu wel gebeld worden en heb ook internetverbinding, maar ik kan nog steeds niet zelf bellen. Ik krijg geen kiestoon te horen. Als ik de Grandstream stroomloos maak kan ik wel bellen. Weet iemand raad? Ik kan de Grandstream configuratie-instellingen zowel via de telefoon (***) als via mijn PC 192.168.2.1 benaderen.
Gewijzigd door HaPo op 16 april 2008, 21:54
 
rrozema
Wow, jij hebt een tijd zonder internet gezeten! Wink Waarschijnlijk geeft de grandstream pas een kiestoon nadat ie zich geregistreerd heeft bij jouw voip provider. Mogelijk moet je om dat voor elkaar te krijgen eerst wat poorten forwarden in de livebox. Lees de handleiding van je grandstream er eens op na en misschien heeft grandstream er nog iets over op een website staan?
 
HaPo
Het werkt. Ik moet nog wel sleutelen aan enkele instellingen en heb daar wat advies bij nodig.
Als ik de telefoon opneem kan ik bellen via Voipbuster. Als ik *00 intoets kan ik bellen via Orange en als ik daarna *33* intoets kan ik bellen via KPN.

De Grandstream HT488 staat ingesteld op dynamisch IP-adres via DHCP en de PC op een statisch
IP-adres. Ook als de PC uit staat kan ik via Voipbuster bellen.

Vraag 1
Ik wil echter een dial plan invoeren om het gedoe met *00 en landcodes te vereenvoudigen. Ik zie echter niet waar ik dit dial plan kan invoeren. Bij de FXS en FXO port is een veld dial plan prefix. Als ik daar zelfs een eenvoudig plan invoer werkt Voipbuster niet meer.
Ik heb ergens iets gelezen over het wegnemen van het eerste cijfer door de Grandstream, maar kan dat niet meer terugvinden.

Vraag 2
Nummerherkenning werkt nog steeds niet. Ook niet na de door Tijdhof Consulting voorgestelde software upgrade. Een losse herkenning nog vóór de livebox werkt evenmin. Deze werkte wel voordat ik de HT488 geplaatst had.

Wie heeft ervaring, tips en/of suggesties?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ATA achter Livebox (met PC uit)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
M7 aansluiten achter switch? Digitale TV. Hoe sluit ik mijn digitale ontvanger aan? : 1 16 jun 2021
M7 kastje achter switch/AP Zyxel meer apparaten aansluiten : 5 15 aug 2019
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Huawei in bridge, forward probleem tbv servertje achter TP-Link router Huawei meer apparaten aansluiten : 13 27 feb 2015
Advertentie