obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
routering problemen naar eigen server
rrozema
Ik ben een van de gelukkigen waar Wanadoo Family en de Livebox met betrekkelijk weinig problemen werkt. Maar ook ik heb nog wat te klagen over de Wanadoo livebox.

Ik heb een aantal servers achter mijn livebox staan, o.a. http, smtp en pop3. Deze servers zijn d.m.v. portmapping op de livebox (in de livebox configuratie schermen foutief onder het kopje 'Firewall' geplaatst) bereikbaar gemaakt vanaf het internet. Dit werkt prima, zolang je van buiten komt, zodra ik vanaf een machine binnen mijn LAN probeer diezelfde server te benaderen, krijgt die machine geen verbinding. Dezelfde configuratie werkte wel bij mijn vorige provider, met mijn oude USR 8054 router.

Ik heb het probleem uitgezocht en gevonden dat het probleem in de routering in de livebox zit. Door het volgende experiment uit te voeren is dit eenvoudig aan te tonen:

Ik heb een portmapping ingesteld van poort tcp 80 naar een webserver binnen mijn LAN (191.168.1.2:80). Zodra ik vanaf een machine op het internet (bijv. via een inbel verbinding) in internet explorer naar mijn externe ip adres ga (http://85.145.54.x, sorry ik ga 'm niet helemaal neerzetten), kom ik keurig op mijn webserver terecht. Als ik datzelfde doe vanaf een machine achter de livebox (dus in mijn lan, ip is bijv. 192.168.1.10), kom ik echter in het configuratie scherm van de livebox. m.a.w. ik word niet geportmapped naar de web-server. Ik zou enkel in het livebox configuratie scherm moeten komen wanneer ik naar het LAN ip adres van de livebox (192.168.1.1) surf, niet als ik naar het WAN adres (85.145.54.x) surf.

Dit is voor mij heel vervelend, want het betekent bijv. dat ik elke dag 2 keer mijn laptop mag herconfigureren om mijn mail te kunnen ophalen en versturen, 1 keer als ik op m'n werk ben en 1 keer zodra ik weer thuis ben. Ikzelf snap wel hoe je die instellingen verandert, maar leg het eens aan m'n vrouw en kinderen uit?

De Wanadoo helpdesk heeft me al meerdere keren met een kluitje het riet in proberen te sturen en hun laatste reactie is dat ze dit soort instellingen niet ondersteunen. Wel kreeg ik nog de manual van de livebox toegestuurd, zodat ik zelf kon gaan experimenteren. Helaas gaat het gewoon om de gebruikershandleiding die ook wel op de site van Sagem te downloaden is en kan ik dus nog niet veel beginnen.

De web tool biedt zelfs niet de mogelijkheid de benodigde instellingen te wijzigen. Weet iemand het 'root' wachtwoord van de wanadoo livebox zodat ik op de command line (CLI) kan gaan experimenteren?
 
Wanabo
Hoi rrozema, dit is simpel op te lossen door een proxy te gebruiken.

Stel een proxy in bij menu > extra > internetinstellingen > verbinding > LAN > Proxy

Gebruik proxy.wanadoo.nl:8080

Om toch intern te kunnen werken nog even de bypass instellen.

Als je je webserver wilt bereiken gebruik dan http://85.145.54.x

Zie plaatje.
Wanabo voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Wanabo op 20 februari 2006, 13:45
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Wanabo

Quote

rrozema schreef:
Weet iemand het 'root' wachtwoord van de wanadoo livebox zodat ik op de command line (CLI) kan gaan experimenteren?


root
1234
Smile
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
rrozema

Quote

wanabo schreef:
Hoi rrozema, dit is simpel op te lossen door een proxy te gebruiken.


Een proxy is geen oplossing, dat is een work-around die maar in een beperkt aantal gevallen werkt. Zoals ik al schreef, poort 80 was een voorbeeld, hetzelfde probleem geldt voor alle protocollen/poorten. Het echte probleem zit dieper, namelijk in de routing in de livebox. Toen ik mijn usr router nog gebruikte, werkte dit alles wel.

Ik weet nog niet precies hoe het wel zou moeten zijn (da's namelijk erg lastig als je niet kunt experimenteren), maar volgens mij is de grond van het probleem dat Wanadoo op de externe interface NAT en niet op de interne. Jullie horen nog van me (of niet, als ik alles verknoeid heb :-()
 
rrozema

Quote

wanabo schreef:
root
1234


Dat had ik zelf kunnen bedenken....

Dank je wel!

:-(

Helaas, die werkt bij mij niet. Ik probeer in 'toegang' het wachtwoord te wijzigen en dan wordt me verteld dat het oude wachtwoord onjuist is...

edit:
Ik heb m'n livebox maar eens gereset naar factory settings en nu kan ik er wel in. Vreemd, ik kan me niet herinneren dat ik het root password had veranderd? afijn, ik ga fijn aan het experimenteren.
Gewijzigd door rrozema op 22 februari 2006, 20:13
 
Okidoki
Ik denk dat je het komt doordat jouw LAN-pc de livebox ziet als 192.168.1.1 ipv een internet pc die 85.145.54.x ziet en dan door gerouteerd wordt naar jouw webserver in het LAN. Dus zelfde portforwarding gebruiken en alleen de ip-adressen swappen zou moeten lukken.
Vraagje: Ik heb remote desktop (port 3389) en Azureus (verchillende porten geprobeerd) en voor de firmware 8/2/06 werkte de portforwarding prima, maar nu niet meer, terwijl de instellingen hetzelfde zijn (ip-adressen uiteraard wel angepast) portforwarding lijkt gewoon niet meer te werken.
Hoe heb jij dit gedaan?
 
rrozema
@Okidoki: Mijn lan pc ziet het externe adres (komt immers van de externe dns server); het probleem zit echt in de livebox. Ben er nog steeds mee bezig, maar heb nog niet veel vorderingen gemaakt.

Over je vraag: ik gebruik geen Azureus maar wel remote desktop. Remote desktop werkt gewoon d.m.v. portmapping van tcp 3389. Ik heb mijn firewall settings meegestuurd, misschien heb je er wat aan.
rrozema voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'routering problemen naar eigen server', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen met GeForce Now (Cloud gaming) Helpdesk : 4 19 sep 2020
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
Overstappen van Stipte, gebruik fritz box als disk/print/voip server Algemeen : 4 30 jun 2019
Na opzeggen van Online beginnen de problemen pas. Klacht over Online : 8 16 mei 2018
Wat is het adres van de DHCP server van Online.nl? Zyxel configuratie en problemen : 1 08 jan 2018
Advertentie