Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Instellingen livebox t.b.v. ichat4.05 ?help
macj
Hallo,

Ik wil graag ichat 4.05 gebruiken op mijn imac, chatten is gelukt echter audio en video niet. Ik heb op internet diverse artikelen gelezen en uitgeprobeerd echter zonder resultaat.
Ik heb in de livebox instellingen aangepast onder TAB " Firewall" TCP en IDP 5060,5190,5220,5222,5297,5298,5353,5678,16384-16403
Vervolgens quicktime snelheid ingesteld op 1,5Mbps en ichat op 500 kbps.

Kan iemand mij tips geven , wat ik nog kan doen zodat videochat en audiochat gaat werken...
Alvast bedankt.

rrozema
De livebox heeft 2 tabs die elk 'Firewall' heten. Ze lijken ook nog eens behoorlijk op elkaar: op beide kun je poort nummers ingeven. Ze stellen echter niet hetzelfde in.

Aan de manier waarop je het beschrijft gok ik dat jij het 'Firewall' scherm in de 'geavanceerd' sectie hebt gebruikt:
- op het andere scherm vul je ook een IP-adres in bij elk poort nummer en dat vermeld jij niet en
- op het andere scherm kun je maar een beperkt aantal poorten invullen; minder dan er in jouw lijst staan en daar rep je ook niet over.
Dus vandaar dat ik sterk vermoed dat je het verkeerde scherm hebt ingevuld.

Het juiste scherm -dat je wel moet gebruiken- staat in de 'basic' sectie. De instellingen die je nu al gemaakt hebt in je advanced sectie zullen in de weg zitten bij het maken van de juiste instellingen in de basiv sectie. Je kan dan ook het beste nu even je livebox terugbrengen naar z'n fabrieksinstellingen voordat je verder gaat.

Terugbrengen naar fabrieksinstellingen doe je door met een balpen o.i.d. het 'reset'-knopje onderop de livebox ingedrukt te houden terwijl je de stroom aansluit op de livebox en dan even te wachten. De stappen:
- trek de stroom stekker uit de livebox,
- druk met een balpen de reset-knop helemaal in en hou die ingedrukt,
- steek de stroom stekker weer in de livebox,
- wacht terwijl de livebox opstart...
- totdat van de 5 rode lampjes bovenop de livebox alleen de beide buitenste plus de middelste gaan branden,
- laat nu pas de reset knop los,
- wacht nog een paar minuten op eventuele firmware updates die hij kan gaan downloaden.

Nu kun je je port forwards gaan instellen op de firewall tab in de basic sectie. Portforward.com laat je stap voor stap zien wat je moet doen. Denk goed om de waarschuwing bovenaan het scherm; stel op je imac een vast ip adres in! Kies een adres voor je imac dat in de range van de door de livebox gebruikte adressen ligt, maar zelf niet in gebruik is: alle adressen van 192.168.1.2 tot en met 192.168.1.9 en van 192.168.1.51 tot en met 192.168.1.254 zijn geschikte kandidaten. En nog een opmerking: 'Port From' en 'Port To' zijn niet samen een range van adressen; Port To is het poort nummer op je iMac , Port From is het poort nummer op je livebox.

macj
Dankje rrozema voor je reactie,

Ik had de firewall instellingen uitgevoerd in de "basic-sectie" en niet zoals jouw vermoeden was in de "advanced-sectie". Verder had ik de instellingen aangebracht zoals aangegeven in Portforward.com. Betreft de vaste IP had ik dit op de imac ingesteld onder "configureer netwerk" handmatig i.p.v. automatisch, ik neem aan dat hierdoor de computer een vast IP adres heeft.

Heb je mogelijk nog andere adviezen voor mij, want volgens mij had ik reeds datgene uitgevoerd wat je hebt omschreven...

Alvast bedankt !

rrozema
Ok, verkeerd gegokt dan. Frown

Ja, 'handmatig instellen' is hetzelfde als een vast ip adres geven. Je hebt wel een adres gekozen zoals ik het beschreef? tussen 192.168.1.2 en .9 inclusief of tussen .51 en .254 inclusief?

Als je alle forwards goed hebt ingesteld, dan kun je met een firewall tester eens controleren of die ook aangeeft dat de poorten goed geforward zijn; misschien heb je ergens een typootje gemaakt. Je kunt udp poorten bijna niet testen, maar tcp poorten zijn prima te testen met bijvoorbeeld de ShieldsUp! test van www.grc.com. Je moet even je weg zien te vinden op deze site, ik kan en mag geen directe link geven voor de pagina die je moet hebben. Zoek op de site www.grc.com naar ShieldsUp! en klik daar op om op de test pagina's te komen. Je kunt een hele test doen om je veiligheid te controleren, maar die test alleen de poorten tot en met 1024. Je kunt echter ook zelf een poort nummer intypen en dan enkel die poort testen. Als het goed is krijg je als resultaat rood voor Open terug. Zij noemen dit 'Failed' want zij kijken of je wel goed beveiligd bent, maar voor jou betekent dit dat je port-forward werkt en is dit resultaat dus juist goed. Closed betekent hoogstwaarschijnlijk dat je port forward wel werkt, maar dat je mac op die poort niet 'luistert', heb je het programma wel gestart?. Stealth betekent dat de server van grc.com helemaal geen antwoord heeft gehad. Waarschijnlijk is je port forward niet goed, of je hebt nog een firewall op je mac draaien.

macj
Het is gelukt !!

Wat is nu het probleem geweest:
Als je de poorten configureerd in de livebox standaard mode "firewall" dan wordt automatisch onder advanced mode "firewall" de instellingen overgenomen onder item NAT. Deze poorten worden automatisch geactiveerd. Hierna dienen de instellingen te worden opgeslagen, echter kies NIET hierna " opnieuw opstarten" (Al je denkt dat bij een herstart de settings volledig worden overgenomen). Na een " opnieuw starten" blijft de configuratie gehandhaafd echter worden de poorten in de advanced mode gedeactiveerd !! Hetgeen zeer vreemd is... (bug??)

Bij een " Reset" kan je dit wel uiteraard verwachten, maar bij een herstart, na allereerst gesaved te hebben niet.
Kortom hopelijk kan ik andere FORUM-leden met deze ervaring helpen.

(PS: , RRozema dankjewel voor je hulp).

rrozema
Raar inderdaad. Gelukkig dat je er uit bent. En graag gedaan.

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Instellingen livebox t.b.v. ichat4.05 ?help', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Outgoing mail instellingen icm VPN Email : 2 11 Mar 2019
email instellingen Algemeen : 2 02 Feb 2019
FB 7581 Vraag Instellingen/Geen internet Algemeen : 14 08 Nov 2018
Online VOIP instellingen Zyxel configuratie en problemen : 2 06 Jul 2018
instellingen Fritzbox Eigen modem configuratie en problemen : 7 27 Nov 2017
Advertentie