obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Routeer data van lokaal netwerk1 naar 2
Kuifje09
Ik heb aan de LiveBox op bijde ethernet aansluitingen een lokaal netwerk.
Op bijde zit een router. Nu wil ik van elk van deze routers naar de ander kunnen, via de livebox.
Ik heb wat geprobeerd via de Geavanceerd-Netwerk-Routering : Nieuwe route.

Helaas geeft dat niet mijn gewenste resultaat.

Kan iemand een voorbeeld geven of een link naar een oplossing?
Ik ben al langer op zoek en het enige wat lukt is de livebox ophangen, een reset is dan nodig.

Toch kan het niet moeileijk zijn, het is doodnormaal netwerkbeheer. Waar ik anders geen moeite mee heb.
Maar in de livebox lukt het me niet.

Stel dat het netwerk via de (eth1 of 192.168.1.10) heet 192.168.123.X/8 en de andere
(eth2 of 192.168.1.12 ) 192.168.121.X/8

Hoe en waar maak ik dan de routering en hoe ziet dat er dan uit.

Dus bijde aansluitingen op de livebox geven toegang tot een lokaal netwerk met meerdere PC's.
Die PC's moeten met elkaar komuniceren. Dat kan alleen via de LiveBox, maar die moet dan wel goed routeren.
Kuifje09 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Kuifje09 op 27 juni 2010, 13:27
 
mesa57
Het is natuurlijk handiger om ipv routers er gewoon switches tussen te zetten. Een snelle oplossing is om hamachi op alle pc's te zetten. De moeilijkste oplossing is om op alle pc's statische routes naar alle andere pc's te definieeren. Zoek in google op het route command waarmee je dat moet doen. Maar ik waarschuw je : het is een hele puzzel.
 
Kuifje09
Is niet moeilijk en zeker geen puzzel.
Het heeft niets met de routetabel op de pc-s te maken.
Als de livebox een linux doos was, was het

route add net 192.168.123.0/8 gateway 192.168.1.12
en
route add net 192.168.121.0/8 gateway 192.168.1.10

De vraag is , waar stop ik dat in de livebox, zonder dat hij op tilt gaat.
 
mesa57
Niet, de livebox heeft daar geen faciliteiten toe. Jammer.
 
Kuifje09
Dat bevreemd me zeer, daar de livebox een natrouter aan boord heeft.
In de geavanceerde instellingen kan je routes aangeven . Het probleem is denk dat o.a. ik niet begrijp wat daar verwacht wordt.

Daar de firewall prima te regelen is, moet dat ook kunnen met de routeringen.

Wie weet een oplossing ? Anders kost het me een extra router en dat kost dan ook weer stroom. Wink

Je zal toch ook moeten kunnen routeren tussen al de andere netwerk aansluitingen op de livebox. Anders is alles aleen naar het internet en verder geen lol. Ik hoop dat ik niet te positief ben over de geleverde apparatuur.

Werd het spul maar geleverd met een echt user-manual.
 
mesa57
Telnet en en dan 'help' heb je beslist al uitgeprobeerd ?
 
Kuifje09
Oeps, Ik ben er al uit.
Dat krijg je als je dit niet meer elke dag doet...

Lokale netwerken kan je niet routeren.

Binnen de NAT, is alles lokaal.

Ik kan alleen wat met portforwarding doen, op de routers aan de poten van de livebox.
Helaas is dat niet erg flexibel, zeker niet als je soms links en soms rechtsom wil.

Kon ik mijn router ( achter de nat ) maar een niet lokaal adres geven dan werkte het wel.

Met wat testjes blijkt dat de livebox het wel kan, maar niet met lokale netwerken.
 
rrozema
Je hebt het zelf goed gezegd. Het probleem is niet de routering in de livebox, maar de beide nat routers die jouw inter-netwerk verkeer als 'van buiten' komend verkeer zien. Wat je nog wel kunt proberen is om de livebox om te programmeren zoals hij heel vroeger werd geleverd: met een apart netwerk op elke poort. Eth0 krijgt bijvoorbeeld de 192.168.1.* range, en eth1 de 192.168.2.*. Op beide ranges stel je een eigen dhcp server in zodat elk netwerk z'n eigen instellingen heeft. Dan zet je vervolgens in beide routers de nat uit. Dat moet werken. Maar zoals al gezegd werd, het makkelijkst bereik je wat jij wilt door beide routers te vervangen door switches. Dan werkt het in 1 keer helemaal zoals jij wilt.
 
Kuifje09
Ik ga al sik tijd heb eens proberen of jou idee lukt bij mij.
Livebox met de twee adres ranges.
Het zal even moeten wachten, ik heb even niet veel tijd...
Bedankt voor de reakties.
 
rrozema
Ja, waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan, hè? Wink
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Routeer data van lokaal netwerk1 naar 2', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 aug 2019
wijziging \adsl Extra 20MB/S naar ADSL internet 30MB/S Algemeen : 5 25 aug 2017
Overgang van Huawei HG655d naar ZyXEL VMG8324-B10A, combi vaste en VOIP telefonie Zyxel meer apparaten aansluiten : 4 07 dec 2016
Configuratie Fritz!Box 7340 na migratie naar KPN netwerk Storing : 16 05 dec 2016
Overstappen naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 16 07 nov 2016
Advertentie