obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Het grote Huawei poort openen topic
I R Baboon
Er bestaan drie manieren om de poorten te openen op de Huawei HG655d.
Via UPnP, Poort toewijzing en de DMZ.



UPNP

De eerste en meest simpele manier is om gebruik te maken van Universal Plug and Play (UPnP).
Er zijn nu heel veel apparaten verkrijgbaar (NAS, mediaspelers, pc's, consoles) die deze functie ondersteunen.
Dit is voor consoles (Xbox/PS3 e.d) vaak de beste methode.
De bedoeling achter UPnP is dat een aangesloten netwerkapparaat zelfstandig de poorten opent in de router.
Zelf nog de poorten openen is dan niet meer nodig.

In de Huawei is UPnP standaard al ingeschakeld.
Zo niet, dan moet je die nog aanzetten. Uiteraard moet UPnP ook aan staan in het bewuste netwerkapparaat.
Op het volgende plaatje zie hoe dat moet:

t0mecn


Poort Toewijzing

De tweede methode is om via "poort toewijzing" met de hand de poorten te openen.
Dat is vaak noodzakelijk voor pc programma's die geen UPnP ondersteunen.
Je moet wel de nodige informatie al beschikbaar hebben, zoals ip adres van pc en welke poort(en) en protocol.
Let op! Met de nieuwe firmware B050 is deze tab pagina verhuisd naar Basis -> Firewall. Voor de rest is alles hetzelfde.
Op het volgende plaatje zie een voorbeeld:

126668o

Je ziet in de eerste regel de mogelijkheid om een nieuwe poort regel aan te maken of een bestaande toepassing uit te kiezen.
Dit is dus een nieuwe poort regel.
De tweede regel namens interface geeft aan voor welke WAN interface de poort regel moet gelden.
De Huawei ondersteunt meerdere aansluitingen (ADSL/VDSL/UMTS). Bij Status -> WAN kan je zien welke bij jouw actief is.
Protocol (UDP/TCP). Kies eentje uit of beide, die van toepassing is.
IP-adres extern systeem. Die mag je normaal gesproken blanco laten. Daarmee zou je het ip adres kunnen
vastleggen van de externe systeem die gebruik mag maken van de open poort. Een extra functie die we nu niet gebruiken.
Dan komt van poort en tot poort. Beetje verwarrend, want je kan geen poort ranges mee aangeven.
Dus wel vullen dezelfde poort in op beide plekken.
Lokaal ip adres. Hier komt het ip adres van het netwerkapparaat waarvoor je de poorten wilt openen.
Naar poort.. Hier vullen we weer hetzelfde poortnummer in. Omdat er maar één veld aanwezig is, weet je nu ook waarom poort ranges niet kunnen..
Naam. Hier verzinnen we een duidelijk naam.
Ingeschakeld. Lijkt mij duidelijk waarom dit aangevinkt moet zijn.
Klik dan altijd op Toepassen. Dan gaat de poort regel pas actief worden.


DMZ

Als laatste optie hebben we nog de DMZ.
Hiermee zet je één netwerkapparaat buitenom de firewall van de router.
Dat is dus bij slecht beveiligde PC's bijvoorbeeld een slecht idee. Zorg dan ook altijd voor een extra firewall op je PC!
Voor Linux based systemen (NAS of satellietreceiver e.d.) is dat gevaar veel minder. Zorg dan wel voor een beveiligde login.
Ook voor de consoles is dit een alternatieve optie als UPnP niet wil werken. Consoles gebruiken een gesloten besturingssysteem.

Hier zie hoe dat moet:

a3o4ki

Je kiest de juiste WAN interface en vult dan het ip adres van het apparaat dat je buiten de firewall wilt zetten.
Je kan ook maar één apparaat in je netwerk in de DMZ zetten.



En nog een TIP en waarschuwing!
Zet nooit de firewall van de Huawei UIT!.
Dan krijg je wel een open verbinding, maar je interne netwerk en router staan dan bloot voor aanvallen vanuit het internet.
Hoe verleidelijk dat ook is, NIET DOEN!

Extra tip!
Maak geen gebruik van poort 8080 en 8081.
Die zijn al bezet door andere diensten en daar kunnen dan verbindingsproblemen mee optreden.

Derde tip!
Kies voor één manier om een poort te openen.
Combinaties maken van de drie methodes brengt alleen de software in de war van de Huawei.

Vierde tip!
Als de instellingen niet lijken te werken, herstart de Huawei eens.
Dan begint de Huawei weer fris aan zijn klus.



Vragen/suggesties zijn welkom.
Gewijzigd door I R Baboon op 23 maart 2014, 00:39
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
kristiannu
Hallo,

Ik heb het hele internet afgezocht en kwam uit op dit forum. Ik hoop op jullie hulp. Mijn vraag is namelijk of er iemand die met dit modem een webserver heeft draaien. Ik probeer namelijk via 'Poort toewijzing' mijn webserver op poort 80 naar buiten te brengen. Ik krijg het alleen niet werkend.

Vroeger had ik een livebox en daar heeft het jaren naar behoren mee gewerkt. Dit modem is stuk gegaan en nu heb ik dus de Huawei HG655d gekregen.

Hopelijk kan iemand helpen.

Dit zijn de instellingen zoals ik die nu heb. http://i39.tinypic.com/sb1vmt.png

De onderste drie zijn naar mijn weten standaard.
kristiannu voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
I R Baboon
Vier dingen om eerst te checken:

* Is je WAN interface ook de actieve WAN verbinding?
* Is 192.168.1.2 ook de server in je netwerk?
* Hoe test je of de poort open is?
* Kan je de server ook over je eigen netwerk bereiken (192.168.1.2)?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
kleineman
hij moet nog een port toe voegen 443
 
I R Baboon
Poort 443 is voor httpS.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
kleineman
ik heb ze wel er in steen maar die ander niet
 
I R Baboon
Heb je Teamviewer?
Dan probeer ik het eens zelf.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
kristiannu
192.168.1.2 is het ip adres van de server intern. Heb ik static aan de server meegegeven.
WAN1.... is de verbinding die aanstaat. Via die verbinding heb ik volgens het modem een ip adres en dus verbinding.

Was dat van de teamviewer tegen mij? Ik hoop het... Pfft Zeker heb ik Teamvieuwer. Dat ga ik snel regelen. Ik zal je zometeen via dit forum een PB sturen met de gegevens.


Alvast bedankt allemaal!

Automatisch samengevoegd met vorige post op: november 26 2011 15:49:59:
De configuratie in het modem klopte gewoon. De instellingen in mijn webserver alleen niet.

I R Baboon bedankt!
Gewijzigd door kristiannu op 26 november 2011, 15:49
 
ramgeval
heey

een tijdje geleden heb ik thuis ook deze modum ontvangen. sindsdien kon ik bij call of duty mw 3 in geen een party omdat mijn netwerk op moderate stond. nou heb ik dit topic gevonden en dus geprobeerd en het lukte niet simpel weg omdat ik niet wist welke poorten er open moesten staan.

na 2 dagen googel ben ik er eindelijk achter welken poorten er open moeten staan:

3074 UDP (naar poort 3074)
27014 tm 27050 TCP (naar poort 27014)
3074 TCP (naar poort 3074)
27000 tm 27030 UDP (naar poort 27000)

als je deze poorten open hebt gezet moet het nat type bij mw3 op open staan. vragen ik hoor het wel

cya jos
 
Scoobydoo
Klinkt heel makkelijk zo een poort openen. Ik kreeg ooit met heel veel moeite 1 poort open. Nu ik nog een poort probeer te openen lijkt dit wel onmogelijk!!

Wat doe ik verkeerd? Vorige keer heb ik lopen klooien met de reset en toen had ie m eindelijk geopend. Nu wil dit helaas niet!

Weet iemand hoe dit kan?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Het grote Huawei poort openen topic', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic Huawei configuratie en problemen : 27 16 mei 2020
Huawei hg655d als access point aansluiten achter fritzbox Huawei meer apparaten aansluiten : 7 14 mei 2019
Poort niet meer open te zetten Zyxel configuratie en problemen : 2 19 dec 2018
Gratis af te halen: ADSL/VoIP modem Huawei HG655d (met root access) Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 19 dec 2018
VOIP op de Huawei Huawei configuratie en problemen : 207 27 nov 2018
Advertentie