obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic
I R Baboon
De Huawei HG655d heeft nogal wat last van bugs in de firmware met betrekking tot de WIFI functionaliteit.
De meeste problemen gebeuren met het verbinding maken tussen router en netwerk apparatuur via WIFI zoals laptops, pc's en dergelijke.


Bij de Huawei HG655d moet je op het volgende letten:

* Gebruik geen spaties of vreemde tekens in de naam van je WIFI netwerk (SSID).
* WPS (Wifi Protected Setup) kan soms voor problemen zorgen. Bij onduidelijke problemen moet je die optie in de router uitzetten.
* Bandbreedte 20/40 Mhz kan ook problemen geven. Standaard is 20 Mhz. Bij problemen is het verstandig dat te kiezen.
* Sommige WIFI adapters accepteren WPA2 AES niet. Je moet dan WPA2 AES+TKIP proberen of alleen TKIP.


Als er toch problemen zijn die niet direct opgelost kunnen worden met het bovenstaande lijstje suggesties, kan je deze troubleshoot proberen:

Begin bij de basis: probeer een verbinding te maken op een open, onbeveiligde verbinding.
Dan weet je in ieder geval dat je geen netwerkproblemen hebt en dat alle apparatuur werkt.
Dat moet dus sowieso lukken. Zo niet, is er iets mis met de router, WIFI driver, je ethernet netwerk of een ander groot probleem.

Stel dan de lichtste (en onveiligste) beveiliging in, WEP. Als dat werkt ga je verder met WPA en als dat werkt met WPA2.
WPA2 is het veiligste en verdient onze voorkeur indien mogelijk.

Voor AES en TKIP is het eenvoudiger: er zijn maar drie opties mogelijk -> AES of TKIP of AES+TKIP.
Hier moet je ook uitproberen wat wel en wat niet werkt.
WPA2 met AES wordt gezien als meest veilige combo. Maar TKIP is ook zeer veilig en bij AES problemen kan je dat gerust gebruiken.

Om misverstanden te voorkomen: Dit bericht richt zich meer op de specifieke bugs en problemen van de Huawei modem/router.
In het volgende bericht schrijft Rrozema een uitgebreide algemene uitleg en troubleshoot over WIFI problemen.
Die is niet alleen voor de Huawei interessant, maar ook voor alle andere WIFI routers.

Succes ermee!




Suggestie/reacties zijn welkom...



.
Gewijzigd door I R Baboon op 02 april 2012, 20:26
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
rrozema
Goeie I.R. Mischien kun je wat doen met deze aanvullingen?

Er kunnen allerlei verschillende oorzaken zijn voor problemen met een wireless verbinding, bijvoorbeeld:
- (de driver van) het apparaat is niet (volledig) compatible met het wireless access point,
- De encryptie instellingen op je apparaat (=beveiliging) komen niet overeen met die in het wireless access point, of
- De netwerk instellingen (default gateway, net mask, of het dns server adres) kloppen niet met wat er nodig is voor jouw netwerk of,
- het wireless signaal van het access point is niet sterk genoeg om op de plek van het apparaat ontvangen te worden of het wordt gestoord of (en dit gebeurt nog vaker dan andersom) het signaal van het apparaat wordt niet goed ontvangen door de router.

Signaal sterkte problemen onderzoek je door een programma als bijvoorbeeld inssider te gebruiken om het best geschikte kanaal te vinden in jouw huis. Denk er om dat je zowel op je werkplek bekijkt wat het beste kanaal is als ook bij je router. Dit om te voorkomen dat jouw apparaat de router wel 'ziet', maar de router jouw apparaat niet. Inssider draait alleen op een windows machine. Heb je geen laptop die je gemakkelijk kunt verplaatsen om te meten wat het beste kanaal is, installeer dan op je android telefoon Wifi Analyzer.

Storingsbronnen, anders dan netwerken van je buren, kun je alleen met duurdere apparatuur echt onderzoeken, maar met wat experimenteren en een beetje logisch nadenken kun je -ook zonder zulke apparatuur- toch meestal wel vrij gemakkelijk een beschikbaar kanaal vinden.

De netwerk instellingen default gateway, netmask en de dns server worden normaliter automatisch goed gezet doordat de dhcp server in je router deze aan je apparaat door geeft. Een windows machine zal een fout hierin meestal melden door middel van een uitroep tekentje over het netwerk icoon rechts onderin je scherm (windows spreekt dan van een 'beperkte verbinding'Wink. De beste manier om te controleren of de instellingen die de dhcp server uitdeelt goed zijn, is controleren of een apparaat dat met een draad zit aangesloten op die zelfde router als waar je wireless access point aan (of zelfs in) zit, wel de juiste instellingen heeft door te controleren of je daarmee het internet op kunt (d.m.v. bijvoorbeeld het ping commando).

Wanneer de driver van het apparaat of het apparaat niet (volledig) compatible is met het wireless access point kun je allerlei verschillende dingen proberen om eerst het probleem vast te stellen en er dan omheen te werken.
- Afhankelijk van het soort apparaat kun je soms updates installeren. Kijk daarom op de website van de fabrikant of leverancier van het apparaat of er updates beschikbaar zijn voor het apparaat en installeer deze. 9 van de 10 keer zijn bij een nieuw apparaat de verbindings problemen op deze manier te verhelpen. Bij laptops en pc's moet je soms zoeken op de site van de leverancier van de netwerk kaart in plaats van die van de laptop of pc zelf.
- Sommige apparaten hebben niet de zelfde uitgebreide mogelijkheden als jouw wireless access point. Het gebruikte protocol is een belangrijke factor: N, G, B of A. Als jouw apparaat een protocol niet 'begrijpt', kun je wellicht toch verbinding maken door je router dusdanig in te stellen dat hij het minder snelle protocol van je apparaat gaat gebruiken of ook toestaat. Het zelfde geldt voor de beveiligingsinstellingen: WEP, WPA-PK, WPA2-PK WPA met AES, WPA met TKIP, WPA met TKIP + AES, enz. Als je apparaat niet kan voldoen aan de instellingen van jouw access point, kun je wellicht het beveiligingsbeleid in je router iets versoepelen zodat jouw apparaat er wel aan kan voldoen. I.R. beschreef al dat er vaak problemen optreden met AES maar dat TKIP instellen dan vaak al soelaas biedt.
 
Lutz
Mijn Huawei modem had bij de draadloze configuratie nog een bijkomende probleem: indien ik WLAN aanzet, moet ik de modem rebooten om het aktief te krijgen. Een softwarematige reboot werkt niet, uit een aanzetten via het aan/uit knop wel. Hetzelfde geld bij het veranderen van encryptie. Dat wordt soms wel, soms niet overnomen. Je kan dat controleren met insssider. Maar inssider refresht ook niet altijd. Dus je moet inssider sluiten en dan weer opstarten. Inssider kan de ssid naam en de encryptie tonen.

Ik had in gedachten om voor bezoekers het wlan gedeelte aan te willen zetten, en zodra de bezoekers weer weg zijn had ik het WLAN weer willen uitzetten.

Dat vereist bij het modem een software instelling en vervolgens een reboot.

Dus ik los het op met een tweede AP voor bezoekers. Hij wordt gevoed zolandg ze internet moeten hebben.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
woltherbosselaar
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga vanavond weer kijken of ik het met jullie aanbevelingen kan oplossen.
Het rare is ik allerlei telefoons, IPAD2 en een laptop van 2 jaar oud wel gewoon op het net krijg en deze twee nieuwe apparaten niet.
Maar ben benieuwd of ik het via de aanbevelingen kan oplossen.
 
Mmmmaria
Het probleem dat ik had was dat mijn smartphone (Samsung Galaxy Plus GT i9001) niet aangesloten kon worden op het huawei modem. De melding die ik kreeg was steeds: Scannen verbinden verbinding verbroken. Terwijl de mobiel op andere plekken moeiteloos werkte.

Dit bleek na dagenlang geploeter een modemprobleem. Nieuw modem gekregen van online (geweldige klantenservice alhier trouwens!) en geen problemen meer.

Waar ik uit eigen ervaring nog op wil wijzen is:
Kijk goed of de kabeltjes achter het modem goed zijn aangesloten. Die hebben een volgorde nodig die correct moet zijn. In de haast van het eruit halen en het opnieuw terugstoppen is hier gemakkelijk een fout in gemaakt heb ik gemerkt Blush

Nog iets waar ik tegenaan liep: Heb zelf Windows XP SP3:

Als je hier een netwerkverbinding toevoegt, vraagt de computer om een versleuteling.
Er zijn drie aanvinkmogelijkheden:
- Automatisch (aanbevolen)
- Handmatig
- WapPSK

Kies voor Wap en voeg de sleutel toe die op je Huawei modem staat. Als je voor automatisch kiest, geeft mijn computer (ik weet niet of dat altijd het geval is) een WEP sleutel. Het modem heeft als fabrieksinstellingen een WAPPSK2 sleutel. Ik vermoed (durf het niet met 100 procent zekerheid te zeggen) dat daar dan gemakkelijk een incompabiliteit kan ontstaan.
Je kunt ook voor automatisch en Wep kiezen, maar dan moet je die sleutel ook toevoegen op je modem.

In het kort:
Om dit in te stellen kies je in je configuratiescherm bij draadloos netwerk voor: nieuw netwerk toevoegen. Niet kiezen voor Netwerk toevoegen aan modem!!
Dan voeg je je netwerk opnieuw toe (knippen, plakken)
Dan kies je voor de WAP mogelijkheid (of automatisch)
Dan voer je de sleutel in van het modem (of je kopieert de WEP-sleutel en voert die in op het modem. De instellingen kun je vinden onder: mijn netwerklocaties. En mijn netwerklocaties staan bij mij als je op de startknop klikt, rechts ergens in het midden. Daar klik je op en dan staat het modem bij mij helemaal onderaan. Daar klik je op. ga je naar BASIS, daarna naar WIFI en daar staat de mogelijkheid om te kiezen voor WAP of WEP.

Hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen helpen. Ik ben maar liefst 6 dagen bezig geweest om alles in orde te krijgen, dus ik weet hoe radeloos een niet-werkende verbinding maakt, maar het is vooralsnog gelukt!

Hartelijke groet,
Maria
 
I R Baboon
Bedankt voor de input, Maria.

Bij Windows XP is inderdaad WEP de standaard versleutelingsvorm.
WPA(2) werd pas later toegevoegd aan XP via service pack 3.
Vandaar de omslachtige selectiemethode in XP.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Mmmmaria
Graag gedaan, I R,

Modems aansluiten is voor de meeste mensen, zoals ik, geen dagelijkse kost. Vandaar dat stukje bij beetje steeds meer duidelijk wordt. Die WEP versus Wap zag ik vrij laat! Aangezien ik het nog vers in het geheugen lag, wilde ik het even delen.

Fijne dag met vooral innige verbondenheid Wink Is uiteindelijk toch het allerbelangrijkste.

Maria
 
I R Baboon
Alvast fijne feestdagen en gelukkig nieuwjaar..!
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Bedealix
Graag een advies waar ik mijn problemen om een wifi verbinding op te zetten vanaf de router naar mijn mobiele telefoon.

Ik heb al gekeken naar de suggesties in de topicstart:

- SSID hernoemd
- WPS (uit)
- bandbreedte 20 hz

Vervolgens geprobeerd een open onbeveiligde verbinding te maken, maar ook dat lukte niet. Weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Suggesties?
 
I R Baboon
Als een open verbinding ook niet werkt, moet je gaan zoeken in de uitzendnorm.

Dus probeer eens 802.11B of alleen 802.11G uit.
Blijf weg van de hoge WIFI kanalen (12 en hoger).
En zet WPS uit.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Huawei HG655d WIFI bugs/troubleshoot topic', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Wifi uitbreiding Algemeen : 1 23 jun 2020
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 jan 2020
Advertentie