obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » WiFi
WiFi, draadloos internetten met je LiveBox
 Onderwerp afdrukken
Huawei WIFI op pc werkt niet
Goost
Vreemd probleem. Met m'n HTPC en laptop krijg ik ineens geen verbinding meer. Echter wel met m'n iPhone en iPad kom ik wel op het netwerk! Bedraad krijg ik wel contact! Ik heb met Online gebeld en krijg een nieuwe router! Maar het blijft vreemd.
Iemand een idee?
Greetz,
Geert
 
rrozema
kies eens een ander kanaal, mogelijk is dan je probleem weg (gebruik inssider om te zien welke je het best kunt nemen). dit kan gebeuren als een van je buren wat aan z'n netwerk verandert, bijvoorbeeld een nieuwe router.
 
Goost
Dus met de kabel inssider downloaden en dan? Geen idee? Ik ben een noob hoor ;-)
Greetzz,
Geert
 
rrozema
Ja, inssider downloaden en installeren op de pc waar je je wireless kaart in hebt zitten (je htpc waarschijnlijk). Dan inssider opstarten en je krijgt een heel gemakkelijk te lezen overzicht welke kanalen in gebruik zijn, door welke netwerken en hoe sterk ze zijn (hoe hoger = hoe sterker).

Als er andere netwerken op het zelfde kanaal zitten, of op een kanaal vlak naast dat van jou zit een sterke waarvan de flank nog over jouw netwerk heen komt, dan kun je beter een ander kanaal kiezen. Het liefst helemaal vrij, maar vaak lukt dat niet en moet je genoegen nemen met een kanaal waar zo min mogelijk sterke signalen op zitten.

Helaas kun je niet zien hoe 'druk' de netwerken zijn; van een sterk netwerk dat vrijwel niet gebruikt wordt heb je vrij weinig last, terwijl je van een zwak netwerk dat erg druk is, juist wel veel last kan hebben. Je kunt dus best wat experimenteren.
 
Goost
Ok thanks, laptop en htpc hebben trouwens een WIFI kaart! De laptop is er als 1ste op aangesloten! Als het mocht werken ook op de htpc zeker?
Greetzz,
Geert
 
rrozema
De volgorde doet er niet toe. Je stelt het kanaal in op de router, dus ze zitten altijd beide op het zelfde kanaal. Je laptop eerst doen heeft wel het voordeel dat je op verschillende plekken in je huis kunt testen wat de signaal sterkte is van de verschillende netwerken. In combinatie met de plekken waar je het meeste gebruik maakt van je wireless kun je zo een gefundeerde keuze maken.

Je htpc zou ik trouwens sowieso altijd via een kabel willen aansluiten en niet via wireless. Die verplaats je immers toch zelden tot nooit en een wireless verbinding is altijd slechter dan een kabel, zowel qua snelheid als ook qua betrouwbaarheid. Verder is een wireless verbinding eerder 'vol' dan een kabel, dus hoe minder apparaten je op je wireless netwerk hebt, hoe beter dat is voor je gebruikservaring op de apparaten die je wel op wireless wil hebben.
 
Goost
Ok geïnstalleerd! Nu kan ik pas van kanaal veranderen als ik de kabel aansluit? Neemt mijn HTPC dit dan automatisch over? Want dat zou een probleem worden. Ik heb geen lange kabel!
Greetzz,
Geert
 
rrozema
Normaliter volgt je htpc inderdaad vanzelf. Het kan zijn dat je op je htpc even opnieuw verbinding moet maken (of je herstart die pc gewoon even als je niet weet hoe dat moet).

Het kanaal veranderen doe je door in internet explorer/chrome/een andere browser naar de (onderhouds-) web pagina van je router te gaan en daar de wireless instellingen te veranderen. Sommige access points staan -om beveiligingsredenen- niet toe om vanaf een computer die draadloos is aangesloten de instellingen te veranderen. Het is sowieso lastig, want je verliest de draadloze verbinding zodra je de instelling veranderd hebt. Ik kan je om beide redenen dan ook aanraden om het wijzigen van de kanaal instelling vanaf een computer te doen die met een draad aangesloten zit op de router. Zodra de instelling is gewijzigd kun je hem wel weer draadloos aansluiten, maar tijdens het wijzigen liever een draad gebruiken.
 
Goost
Zo het werkt weer! Thanks!! Ik heb de router op kanaal 13 gezet want volgens mij heb ik daar het minste overlap1 Ik heb er een screenshot van gemaakt, zijn de mijn kanaal GoostHome.
wifishot

Greetzz,
Geert
 
rrozema
Ja, ik zie het. Ik zie ook dat er 2 netwerken zijn die een heel brede piek hebben. Dat zijn routers die zo ingesteld staan dat ze hun signaal op 40MHz breed moeten uitzenden. Standaard is dat 20MHz, maar sinds de introductie van de N-routers zijn er merken die standaard ingesteld staan op 40MHz. Het nut hiervan is voor de eigenaar van zo'n breedbandig netwerk vrijwel nihil, maar iedereen in de buurt heeft er last van, want er is voor hen gelijk geen enkel vrij kanaal meer te vinden. Bij jou hebben minstens 2 van je buren zo'n router en ze hebben 'm op die standaard instelling laten staan (of hebben er zelf voor gekozen) en inderdaad is er dus voor jou geen enkel vrij kanaal meer te vinden.

Helaas hebben enkele providers een paar van deze routers als standaard router gekozen en zie je dus steeds meer van deze asociale bandbreedte vreters verschijnen. De meeste mensen die de router van zo'n provider aanzetten hebben niet eens door dat ze voor anderen een probleem veroorzaken.

Als je de eigenaars van die netwerken bij jou kent, zou je ze kunnen vragen hun router iets minder asociaal, op 20Mhz bandbreedte, in te stellen; dat heeft voor hen geen nadelige gevolgen, maar de rest van de buurt kan dan wel ook gebruik maken van wifi. Als je geen ruzie met je buren hebt, maar je weet niet precies welk netwerk van wie is, kun je met inssider op je laptop gaan rondlopen en kijken waar het signaal het sterkst is en dan daar aanbellen om te vragen of ze hun access point wat socialer zouden willen instellen. Zoals gezegd, waarschijnlijk weten ze niet eens dat ze een probleem veroorzaken.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Huawei WIFI op pc werkt niet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox 7590 Telefonie werkt niet Eigen modem configuratie en problemen : 5 05 feb 2022
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
e-mail komt niet binnen Email : 1 12 jan 2021
ZyXel en Wifi zonder internet verb. WiFi : 3 15 nov 2020
Zyxel modem. Slechte wifi? WiFi : 1 06 okt 2020
Advertentie