Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
R7000 WAN/Vlan conf. ivm glasvezel
Berkel
Wie o wie helpt mij ?

Ik moet van Caiway van kabel (modem in bridge en met vaste telefonie) naar het nieuwe DELTA glasvezel. Mijn thuisnetwerk met Router Netgear R7000 met freshtomato firmware draait op dit kabelmodem momenteel perfect.

Standaard krijg je van DELTA een glasvezel modem/router de NOKIA XS-2426G-B. Deze kun je NIET in Bridge mode (laten) zetten.
DELTA zegt, inmiddels al 3 jaar ! , dat ze ermee bezig zijn. Ik vermoed, omdat het w.s. een bewuste keuze is, dat die bridge funktie er nooit gaat komen.
Daarom ga ik waarschijnlijk kiezen voor een HUAWEI OptiXstar EN8010TS20 modem dit modem heeft een bridge funktie. Maar helaas geen vaste telefonie aansluiting.

Ook met het glasvezel en bridge modem wil ik graag mijn eigen router een Netgear R7000 met Freshtomato firmware blijven gebruiken.
Op verschillende sites lees ik dat je dan wel je router aan de WAN zijde in Vlan mode 100 moet zetten.

In de freshtomato-router configuratie onder Geavanceerd /Vlan kan ik voor wan e.a. instellen maar niet de waarde 100.

Wie o wie heeft het huawei bridgemodem met R7000 freshtomato router werkend gekregen, en dan vooral hoe (WAN/Vlan config.) in de router.

Of indien niet mogelijk moet ik dan een andere router aanschaffen.
en welke dan (met open VPN ! ) ?

Het huawei bridge modem kan bij DELTA overigens wel aangemeld worden.

Graag een reactie van iemand die dit probleem heeft opgelost.

DELTA TV spotje; DELTA denkt aan alles.
Nou t.o.v. het kabelmodem ben ik nu de bridge funktie en vaste telefonie kwijt!

Wanabo
Voor Caiway/Delta vragen liever https://caiway.gebruikers.eu/news.php gebruiken.

Situatieschets
* Huidige situatie: Kabel + Netgear R7000 met FreshTomato = perfect.
* Nieuwe situatie: Glasvezel van DELTA/Caiway via Nokia XS-2426G-B, die geen bridge mode ondersteunt → dus je zit met dubbele NAT, tenzij je iets anders regelt.
* Doel: Gebruik je eigen router (R7000 + FreshTomato) achter een brugmodus-modem, bijv. Huawei OptiXstar EN8010.

Ja, VLAN 100 is nodig bij Delta/Caiway glasvezel
DELTA/Caiway gebruikt voor internet over glasvezel altijd VLAN ID 100 (802.1Q tagging) op de WAN-poort. Dit moet je router dus ondersteunen op de WAN-interface.

Configuratie met FreshTomato en VLAN 100
Probleem:
In FreshTomato GUI kun je geen VLAN 100 op de WAN-poort instellen.
Oplossing:
Gebruik een *startup script* in FreshTomato om VLAN tagging op de WAN-poort toe te voegen via de shell (nvram + vconfig of ip link).
Stappenplan: VLAN 100 tagging op R7000 met FreshTomato
1. Log in via SSH of telnet op je router
* IP: 192.168.1.1 (of wat je intern gebruikt)
* Gebruik putty of macOS/Linux terminal:

ssh root@192.168.1.1

2. Identificeer je WAN-interface
Vaak is dit eth0 of vlan2. Controleer met:

ifconfig

Stel voor dit voorbeeld dat je WAN op eth0 zit.
3. Maak VLAN 100 aan op de WAN-interface
Voeg dit toe aan Administration > Scripts > Init (Startup Script):

# Maak VLAN 100 aan op WAN-interface
vconfig add eth0 100
ifconfig eth0.100 up

# Wijs VLAN 100 toe als WAN-interface
nvram set wan_ifname="eth0.100"
nvram commit

Herstart daarna je router.

4. DHCP-client zal nu IP krijgen via VLAN 100

Als je modem correct in bridge mode staat (zoals bij Huawei OptiXstar), en DELTA je MAC-adres accepteert, krijg je een publiek IP op je router.

Let op: telefonie
Als je overgaat op een bridgemodem (zoals Huawei OptiXstar), verlies je vaste telefonie via de modem van DELTA, tenzij je:
* een SIP-account krijgt (DELTA geeft dit doorgaans niet uit)
* of je het signaal op een andere manier splitst (complex)
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wsn5oe
speed-testing

Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'R7000 WAN/Vlan conf. ivm glasvezel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FreshTomato Netgear R7000 configuratie Eigen modem configuratie en problemen : 2 14 Mar 2023
Glasvezel abonnement fritz box 5490 Bridge Mode Eigen modem configuratie en problemen : 2 21 Apr 2021
Zelf Router op glasvezel Online Alles-in-1 met Glasvezel : 1 16 Sep 2020
Glasvezel migratie van Fiber naar Online Online Alles-in-1 met Glasvezel : 7 21 Aug 2019
Zyxel VMG8324-B10A Glasvezel configuratie Online.nl voor Internet,TV en Telefoon Zyxel configuratie en problemen : 28 27 May 2019