Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
R7000 WAN/Vlan conf. ivm glasvezel
|
|
Berkel |
Geplaatst op 28 June 2025, 14:53
|
![]() Activiteit ![]() » 7609ND » delta glasvezel » nokia xs-2426-g-b » r7000 firmware freshtomato » standaard Berichten: 1 Lid sinds: 28 Jun 2025 |
Wie o wie helpt mij ? Ik moet van Caiway van kabel (modem in bridge en met vaste telefonie) naar het nieuwe DELTA glasvezel. Mijn thuisnetwerk met Router Netgear R7000 met freshtomato firmware draait op dit kabelmodem momenteel perfect. Standaard krijg je van DELTA een glasvezel modem/router de NOKIA XS-2426G-B. Deze kun je NIET in Bridge mode (laten) zetten. DELTA zegt, inmiddels al 3 jaar ! , dat ze ermee bezig zijn. Ik vermoed, omdat het w.s. een bewuste keuze is, dat die bridge funktie er nooit gaat komen. Daarom ga ik waarschijnlijk kiezen voor een HUAWEI OptiXstar EN8010TS20 modem dit modem heeft een bridge funktie. Maar helaas geen vaste telefonie aansluiting. Ook met het glasvezel en bridge modem wil ik graag mijn eigen router een Netgear R7000 met Freshtomato firmware blijven gebruiken. Op verschillende sites lees ik dat je dan wel je router aan de WAN zijde in Vlan mode 100 moet zetten. In de freshtomato-router configuratie onder Geavanceerd /Vlan kan ik voor wan e.a. instellen maar niet de waarde 100. Wie o wie heeft het huawei bridgemodem met R7000 freshtomato router werkend gekregen, en dan vooral hoe (WAN/Vlan config.) in de router. Of indien niet mogelijk moet ik dan een andere router aanschaffen. en welke dan (met open VPN ! ) ? Het huawei bridge modem kan bij DELTA overigens wel aangemeld worden. Graag een reactie van iemand die dit probleem heeft opgelost. DELTA TV spotje; DELTA denkt aan alles. Nou t.o.v. het kabelmodem ben ik nu de bridge funktie en vaste telefonie kwijt! |
|
|
Wanabo |
Geplaatst op 29 June 2025, 09:12
|
![]() Superbeheerder ![]() » In the cloud » 3e wolk » Alles in 1 » Zyxel VMG8324-B10A » Asus RT-AC87U » TV Basis Berichten: 1764 Lid sinds: 05 Feb 2006 |
Voor Caiway/Delta vragen liever https://caiway.gebruikers.eu/news.php gebruiken. Situatieschets * Huidige situatie: Kabel + Netgear R7000 met FreshTomato = perfect. * Nieuwe situatie: Glasvezel van DELTA/Caiway via Nokia XS-2426G-B, die geen bridge mode ondersteunt → dus je zit met dubbele NAT, tenzij je iets anders regelt. * Doel: Gebruik je eigen router (R7000 + FreshTomato) achter een brugmodus-modem, bijv. Huawei OptiXstar EN8010. Ja, VLAN 100 is nodig bij Delta/Caiway glasvezel DELTA/Caiway gebruikt voor internet over glasvezel altijd VLAN ID 100 (802.1Q tagging) op de WAN-poort. Dit moet je router dus ondersteunen op de WAN-interface. Configuratie met FreshTomato en VLAN 100 Probleem: In FreshTomato GUI kun je geen VLAN 100 op de WAN-poort instellen. Oplossing: Gebruik een *startup script* in FreshTomato om VLAN tagging op de WAN-poort toe te voegen via de shell (nvram + vconfig of ip link). Stappenplan: VLAN 100 tagging op R7000 met FreshTomato 1. Log in via SSH of telnet op je router * IP: 192.168.1.1 (of wat je intern gebruikt) * Gebruik putty of macOS/Linux terminal: Code Download source ssh root@192.168.1.1 2. Identificeer je WAN-interface Vaak is dit eth0 of vlan2. Controleer met: Code Download source ifconfig Stel voor dit voorbeeld dat je WAN op eth0 zit. 3. Maak VLAN 100 aan op de WAN-interface Voeg dit toe aan Administration > Scripts > Init (Startup Script): Code Download source # Maak VLAN 100 aan op WAN-interface Herstart daarna je router. 4. DHCP-client zal nu IP krijgen via VLAN 100 Als je modem correct in bridge mode staat (zoals bij Huawei OptiXstar), en DELTA je MAC-adres accepteert, krijg je een publiek IP op je router. Let op: telefonie Als je overgaat op een bridgemodem (zoals Huawei OptiXstar), verlies je vaste telefonie via de modem van DELTA, tenzij je: * een SIP-account krijgt (DELTA geeft dit doorgaans niet uit) * of je het signaal op een andere manier splitst (complex) |
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
![]() ![]() |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'R7000 WAN/Vlan conf. ivm glasvezel', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
FreshTomato Netgear R7000 configuratie | Eigen modem configuratie en problemen | : 2 | 14 Mar 2023 |
Glasvezel abonnement fritz box 5490 Bridge Mode | Eigen modem configuratie en problemen | : 2 | 21 Apr 2021 |
Zelf Router op glasvezel | Online Alles-in-1 met Glasvezel | : 1 | 16 Sep 2020 |
Glasvezel migratie van Fiber naar Online | Online Alles-in-1 met Glasvezel | : 7 | 21 Aug 2019 |
Zyxel VMG8324-B10A Glasvezel configuratie Online.nl voor Internet,TV en Telefoon | Zyxel configuratie en problemen | : 28 | 27 May 2019 |