obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox meer apparaten aansluiten
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
 Onderwerp afdrukken
NAT publiek adres
mesa57
In een aantal topics wordt aangegeven dat je, indien je een router via zijn WAN interface koppelt aan de livebox, je alle poorten moet forwarden naar het WAN IP van de router achter de livebox.
Ik vroeg me af of dat niet ook kan met de NAT publiek adres optie van de livebox ?
 
Wanabo
Inderdaad!

Ik heb me ook al eens afgevraagd wat die optie precies zou doen. Ik vermoed dat het een soort DMZ is (Dat is een kreet die Sitecom gebruikt)

En is dat dan niet bridged mode?
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
freijn
Bridged mode en DMZ is toch heel wat anders heren...

DMZ ,demilitarized zone, routeert op laag 3 en weet dus nog wel degelijk welke poort naar welk ip adres moet. En begijpt nog wat van het protocol.

Bridged is laag 2 en is echt een dom doorgeef luik wat niets meer weet van protocollen..

p.s. als je achter je wireless zit moet je nog gewoon 192.168.1.1 kunnen intypen om bij je LB te komen hoor...
Anders ben je namelijk niet eens in staat dit forum te benaderen Grin

Succes!
 
mesa57
Dat was niet mijn vraag maar ja.
Wiki nat staat :
"The other, technically simpler, form - also called NAT or "one-to-one NAT" or "basic NAT" or "static NAT" - involves only address translation, not port mapping. This requires an external IP address for each simultaneous connection. Broadband routers often use this feature, sometimes labelled "DMZ host", to allow a designated computer to accept all external connections even when the router itself uses the only available external IP address."

Komt dat niet overeen met die optie in de livebox ?
 
Wanabo

Quote

freijn schreef:
Bridged mode en DMZ is toch heel wat anders heren...

DMZ ,demilitarized zone, routeert op laag 3 en weet dus nog wel degelijk welke poort naar welk ip adres moet. En begijpt nog wat van het protocol.

Bridged is laag 2 en is echt een dom doorgeef luik wat niets meer weet van protocollen..

p.s. als je achter je wireless zit moet je nog gewoon 192.168.1.1 kunnen intypen om bij je LB te komen hoor...
Anders ben je namelijk niet eens in staat dit forum te benaderen Grin

Succes!


Bedankt voor de uitleg!
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Richard
Ik begin die Wiki maar vaag te vinden tegenwoordig, nu ook weer met dat NAT gebeuren. Zo begrijp ik bijv. totaal niet wat NAT en DMZ met elkaar te maken zouden hebben.

Greetings, Richard.
 
mesa57
@Richard : ik heb geen router achter de livebox, zou jij eens kunnen proberen of dit werkt ?
 
Richard
Ik zou best willen mesa, maar ik heb ook geen router achter m'n livebox, bij mij hangt er een linuxserver achter die alle routing en firewalling voor zijn rekening neemt.

Greetings, Richard.
 
rrozema
Ik zal proberen uit te leggen wat ik er van begrepen heb, misschien niet helemaal de correcte terminologie maar wel redelijk een beeld van hoe het werkt.

NAT: een router verdeelt minstens 1 extern ip adres over meerdere interne ip adressen door te onthouden welke connecties hij gemaakt heeft voor elk van de interne ip adressen. Elke connectie krijgt een uniek poort adres toegewezen dat hij opslaat in een tabel, samen met het er bij horende interne ip adres, zodra er een ip pakketje binnen komt op het externe ip adres, zoekt de router het poort adres op in die tabel en stuurt het pakketje door naar het bijbehorende interne ip adres, na in het pakket de header informatie veranderd te hebben voor extra beveiliging. In een gewone NAT router worden ip pakketjes die binnenkomen op een poort die niet in de tabel voorkomen genegeerd. Alle connecties met het internet kunnen daardoor alleen begonnen worden vanaf een intern ip adres. De machines kunnen niet van buitenaf benaderd worden, tenzij de interne machine eerst verbinding heeft gemaakt met de machine op het internet.

DMZ: veelal gebruikt om een 'server' met een intern ip adres zowel beschikbaar te maken vanuit een lokaal netwerk alsook vanuit het internet. De server heeft een intern ip adres. Meestal krijgen de machines in het DMZ een intern ip adres uit een andere range dan die van de lan machines, zodat wanneer zo'n machine toch gehackt wordt de hacker niet gelijk ook op het lokale netwerk zit. Bij een DMZ heeft de router meestal meerdere externe ip adressen en past de NAT vertaling (via de tabel) toe voor alle in- en uitgaand verkeer. Aan elk van de machine(s) in het DMZ kan een van de externe adressen toegewezen worden, de router zal nu alle verkeer dat binnenkomt op het toegewezen externe ip adres doorsturen aan het interne ip adres van de machine in het DMZ, zelfs als er nog geen connectie op die poort in de tabel voor komt. Dit in tegenstelling tot een gewone LAN machine, waarbij zo'n pakket genegeerd wordt. Alle verbindingen die worden gestart vanaf machines in het lokale netwerk (zowel LAN als DMZ) krijgen een poort toegewezen die wordt opgeslagen in de NAT tabel, vertaald en doorgestuurd.

DMZ en NAT: een DMZ is dus het 'gebied' achter de NAT router -in je lokale netwerk =intern ip adres- dat wel bereikbaar is vanaf het internet. Een soort grensgebied of niemandsland dus. Alle uitgaande verkeer wordt ge-NAT (=via de tabel vertaald en doorgestuurd). Inkomend verkeer kan enkel connecties met de machines in het DMZ van buitenaf openen en niet met de machines buiten de DMZ.
 
Richard
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, doch ik weet wel wat de terminologie betekent, mijn opmerking over wikipedia was echter sarcastisch bedoeld.

Kijk naar jouw laatste uitleg over DMZ+NAT. Dat is wat ik er ook van weet.
Kijk dan nog eens naar dat stukje van Wiki pedia. Dan begrijp ik uit dat verhaal dat NAT in sommige routers DMZ-host genoemd zou worden en dat is volslagen onzin.
Een DMZ host is heel iets anders en heeft totaal maar dan ook totaal niets met NAT te maken, dat zijn twee verschillende dingen.

Een DMZ host maakt misschien wel gebruik van NAT maar dat doen zowat alle pc's die internet verbinding hebben.
Net het koppelen van NAT met de naam DMZ host slaat nergens op en dat is wat ik dan weer zo raar vindt van Wiki.

Verder vindt ik dat ze het maar moeilijk maken met hun terminologie aanpassingen, met one-to-one nat en basic nat en static nat. Dus dat hebben we dan maar even opgezocht.

"One-to-one NAT is a way to make systems behind a firewall and configured with private IP addresses (those reserved for private use in RFC 1918) appear to have public IP addresses."

Dat is dus wat wij thuis gebruiken.
Nu lees ik ergens anders:
"Static NAT is a simple one-to-one mapping of private and public addresses."
Hetgeen dus feitelijk zou betekenen dat die twee hetzelfde zijn.

En dan heb je nog basic nat. En dat wordt ook aldus omschreven.

Bij Cisco is het weer anders, daar is one-to-one nat wat wij thuis gebruiken. Static nat is een zelf ingegeven NAT tabel waarbij routers onderling met elkaar communiceren en basic nat heb ik maar niet meer opgezocht.

Maar dat is waar ik door de bomen het bos niet meer door zie.
Het is gewoon adress translating. Dat snap ik nog wel. Maar wat nu het verschil is tussen basic, one-to-one en static, dat gaat me even de pet te boven met al die verschillende uitleg erover.

Doch zoals gezegd, dank voor de mooie duidelijke uitleg over de terminologie, da's toch weer fijn voor mensen die meelezen en er wat van opsteken.
Gewijzigd door Richard op 16 januari 2007, 16:55
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'NAT publiek adres', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
ZyXEL VMG8324-B10A Lan na 5min geen ip adres meer Zyxel configuratie en problemen : 2 08 jun 2020
ZyXEL VMG8324-B10A VDSL verbonden maar geen IP adres Helpdesk : 2 14 apr 2020
Wat is het adres van de DHCP server van Online.nl? Zyxel configuratie en problemen : 1 08 jan 2018
Live e-mail adres niet herkend Email : 5 15 feb 2017
Vast IP adres Zyxel configuratie en problemen : 2 19 feb 2016
Advertentie