obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Mailen vanuit LAN
Walter
Ik heb een mailserver, die vanaf de "buitenkant" (dus vanaf het internet) prima te benaderen is, via webmail, smtp en pop. De webmailkant (poort 80) is ook te benaderen vanaf de binnenkant (LAN) omdat ik de proxy van van wanadoo gebruik (proxy.wanadoo.nl:8080).

Nu komt het: als ik de smtp mailserver aanroep vanuit outlook express (bijvoorbeeld) vanaf de LAN kant gaat het fout. Ik krijg dan de melding met socketfout 10053 en foutnummer 0x800CCC0F.

Op zich zou het geen probleem hoeven zijn, op vaste pc's binnen het lan gebruik ik gewoon de smtp van orange, maar ik heb ook een laptop. Als ik op mijn werk zit (dus niet binnen mijn lan) gaat het prima, maar zodra ik thuis zit, moet ik elke keer mijn smtp server in mijn mailaccounts aanpassen als ik wil verzenden.

Mijn vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om mijn eigen smtp server te gebruiken binnen het LAN? Mijn mailserver gebruikt dus de smtp van orange.

Ik heb me al suf gegoogled, maar niets kunnen vinden.
Shock

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
mesa57
En wat staat er in de rest van de melding ? Post de volledige foutboodschap eens ?
 
Walter
Komtie:

De server heeft de verbinding onverwachts afgebroken. Mogelijke oorzaken zijn problemen met de server, netwerkproblemen of te lange inactiviteit. Account 'accountnaam', Server 'servernaam', Protocol: SMTP, Poort 25, Beveiligd(SSL)Nee, Socketsfout: 10053, Foutnummer: 0x800CCC0F

Nogmaals, als ik de mailserver van buitenaf benader gaat het goed.
Van binnenuit dus niet. Ook het wel of geen proxy (op zowel server als laptop) gebruiken maakt geen verschil.

Ik gebruik by the way de mailserver (voorlopig) alleen nog voor het verzenden van mail, pas als ik dat werkende heb laat ik mijn provider het MX record aanpassen...
Frown

De server gebruikt de smtpserver smtp.orange.nl. Maar daar ligt het niet aan lijkt me, anders zou het van buitenaf ook niet werken, dus dat zit allemaal wel goed....)
Gewijzigd door Walter op 10 november 2007, 12:11
 
rrozema
De livebox ondersteunt geen NAT-loopback. Als je van buitenaf op je externe ip adres komt, dan stuurt hij netjes het verkeer door naar het ingestelde interne ip adres. Als je echter van binnen komt (= op je thuis netwerk bent aangesloten), dan doet de livebox dit niet; je komt niet op het interne ip adres van de livebox terecht maar je verbinding blijft steken in de livebox.

Er is geen echte oplossing voor deze bug in de livebox software. Een workaround zoals je die voor de webverkeer hebt gebruikt (proxy.orange.nl) zou een werkende oplossing kunnen bieden, je gaat dan eerst naar buiten en via die proxy kom je alsnog van buiten naar binnen. Niet echt ideaal, maar het werkt. Ik ken echter geen smtp proxy servers. En da's maar goed ook want die zou heel snel door spammers misbruikt worden....

Een alternatieve oplossing is om te proberen je dns server op jouw netwerk dusdanig in te stellen dat deze het interne ip adres terug geeft van je mail server voor smtp.jouwdomein.nl. Maar dat is ook niet echt fijn; o.a. krijg je problemen omdat je machine dns aanvragen cache-d. Je zou telkens de dns cache moeten flushen als je thuis bent gekomen en nog een keer als je weer ergens anders bent. De dns server van de livebox is volgens mij zo niet te beinvloeden, dus dan moet je een andere dns server gaan gebruiken. Maar om een andere dns server te gebruiken, moet je weer een andere dhcp server gebruiken, want ook die is in de livebox niet echt fijn in te stellen. kortom: er is niet echt een fijne oplossing anders dan een beter modem/router inzetten. Mijn speedtouch 546 doet hetzelfde nu prima. De livebox heb ik terug gestuurd naar Orange. Ik kan zowel van buiten als ook van binnen prima via smtp.mijndomein.nl verbinding maken.

En ja, ook mijn smtp server relay-ed naar smtp.wanado.nl.
 
Walter
Dank je. Ik weet nu dat ik niet verder hoef te zoeken. Ik ga een andere router in overweging nemen....

Wat mij betreft: slotje!Cool
 
mesa57
Je kunt in je hosts file van de pc vanaf waar je de mail wilt verzenden je servernaam en het lokale ip adres opnemen. Via het lokale ip adres is hij namelijk wel bereikbaar.
 
rrozema
mesa57: het gaat er juist om dat het zowel binnen als buiten het lokale netwerk moet werken. Als je het interne ip adres opneemt in de hosts file van de laptop werkt het i.d.d. als je op het lokale netwerk zit, maar het werkt niet meer zo gauw je elders bent.
 
mesa57
Die vraag hebben we al eens gehad toch ?
Ik heb nergens gelezen dat hij met 1 pc zowel intern als extern (dus beide situaties) wil gebruiken ....
 
rrozema
@mesa57: Je hebt gelijk; deze vraag is al vaker behandeld. En voor de rest van je opmerking, lees eens terug wat Walter schreef.

Quote

Walter schreef:
Ik heb een mailserver, die vanaf de "buitenkant" (dus vanaf het internet) prima te benaderen is, via webmail, smtp en pop.
... knip ... knip
Nu komt het: als ik de smtp mailserver aanroep vanuit outlook express (bijvoorbeeld) vanaf de LAN kant gaat het fout. Ik krijg dan de melding met socketfout 10053 en foutnummer 0x800CCC0F.
... knip ... knip


Dat lijkt me iemand die vraagt om dezelfde server van zowel het eigen netwerk als ook vanaf het internet te benaderen, toch? Smile
 
Richard
Ik vraag me alleen af waarom er over de hosts file gesproken is, je kunt namelijk in Outlook express bij de smtp server ook gewoon het interne ip adres invullen dan is een hostnaam wijziging ook niet nodig.

Maarja, als je het beiden wilt hebben, dan zul je inderdaad een andere router moeten kiezen of met profielen (identiteiten) moeten gaan werken in Outlook. Maar dat lijkt me ook niet van het prettigst.
Greetings, Richard.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Mailen vanuit LAN', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mailen vanaf Samsung Algemeen : 1 16 jun 2018
Huisnummer Orange niet vanuit buitenland te bereiken. Storing [Speedtouch 706(WL)] : 7 27 feb 2007
Advertentie