obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid daling
ocramarco
In een studentenhuis hebben we online internet. Voorheen Wanodoo, de verbinding hebben we al ruim 2 jaar. Die 2 jaar is naar alle tevredenheid. Alleen de afgelopen weken is het internet niet stabiel meer. Vaak is hij super traag (~600kbps) en af en toe de normale snelheid dat we altijd hebben gehad ~9000 kbps. Na een reset van de livebox gaat het af en toe een paar uur goed maar dan zakt hij weer in maar meestal verbind hij weer op zijn oude snelheid in. Hij traint wel gewoon in op 9780 Kb.
Hieronder allereerst ADSL statistieken (na 5 uur online te zijn)

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 9780 Kb
Afname Dichtbij : 37.5 (dB )
Ver weg : 14.6 (dB )
SNR-marge Dichtbij : 9 (dB )
Ver weg : 11 (dB )
HEC-teller 25552
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 2724
ES-teller van 1 dag 0

DNS settings:
P DNS: 194.134.5.5
S DNS: 194.134.0.97
Gateway: 85.144.104.1
DNS relay: geactiveerd

Ik zit ruim 2 km van de centrale af en meer dan 2 mtr van het ISRA punt. Dit is een moeilijk verhaal omdat we zelf niet bij het ISRA punt kunnen omdat DUWO (A'damse woningbouw) eigenaar is. Het is ruim 2 jaar goed gegaan. Ik wil nu zeker weten of het aan het ISRA punt ligt voordat ik de hele procedure door moet lopen bij de woningbouw.
De livebox DHCP server loopt regelmatig vast. Er worden geen IP adressen meer uitgegeven en de linksys wireless router noch de livebox zijn te bereiken. Harde restart (stekker 10s eruit) geeft af en toe een oplossing (meestal moet hij meer keer opstarten) Ik vermoed dat er iets met de livebox aan de hand is.

Setup is als volgt:
Livebox (192.168.1.1)=> switch => Linksys WRT54GL (192.168.1.50)(DHCP uit, aangesloten op een lan poort)
Livebox deelt adressen van 192.168.1.10 tot 50

De downstream is in de statistieken altijd 9780Kb.
Online schuift het op het ISRA punt af. Wat denken jullie er van?
Gewijzigd door ocramarco op 26 november 2008, 10:28
 
rrozema
Als ik je goed begrijp, gebruik je die linksys enkel om extra netwerk aansluitingen te krijgen, toch? Dan is het erg vreemd om hem in bridge mode te zetten; ik zou verwachten dat je de WAN poort niet gebruikt en de 4 LAN poorten gebruikt als switch. Vergeet niet om de dhcp server in die linksys uit te schakelen.

Verder zou ik even uitkijken met de livebox in een afgesloten ruimte te laten plaatsen; dan kun je hem namelijk ook niet meer resetten! Ik adviseer altijd om zo kort mogelijke kabel tussen het ISRA en de livebox te gebruiken, maar het is nog belangrijker dat je er wel bij moet kunnen komen, dus nu kun je misschien toch beter die kabel wat langer houden.

Er zijn meer mensen met dit soort problemen met de livebox: 2 bekende redenen zijn:
- gebruik van peer-to-peer progamma's als torrent of emule,
- defecte livebox (voeding).
Welke bij jou de oorzaak is kun je misschien uitvinden als je let op de lampjes bovenop de livebox. Als de verbinding 'weg' is, kun je dan nog pingen naar 192.168.1.1? Bijvoorbeeld door je pc een vast ip adres te geven? De livebox wil nog wel eens vastlopen als gevolg van te veel gelijktijdige verbindingen; vooral p2p programma's openen veel verbindingen tegelijk. Spreek eens met elkaar af een paar dagen niet dit soort programma's op te starten en kijk wat het resultaat is. Gebruik een aankomend weekend/vakantie om te kijken of het ook gebeurt als er niemand aanwezig is. Dat soort dingen kun je proberen.
 
ocramarco
Excuus ik gebruik de wireless router inderdaad als exra switch en als accespoint, DHCP staat uit.
Wat ik wilde met de afgesloten ruitme dat ik geen enkele controle over de kwaliteit of lengte van de kabel tussen het ISRA en de modem heb dus ik kan helaas niets controleren.
Ik ga even checken onder de mensen hierzo (16 in totaal) of ze P2P gebruiken.
Als ik de speedtest doe bij BBNED staat er onderaan aantal gebruikers, zijn dat dan de aantal connecties die er gemaakt worden? De teller staat namelijk op 23.

Mocht de connecties een probleem zijn ben ik bang dat we een andere modem moeten gaan gebruiken.. Ik kan moeilijk voor altijd verbieden dat ze P2P gaan gebruiken.

Ik ga nog even wat dingetjes proberen.

Overigens na 14 uur online te zijn:

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 9780 Kb
Afname Dichtbij : 37.5 (dB )
Ver weg : 14.6 (dB )
SNR-marge Dichtbij : 13 (dB )
Ver weg : 11 (dB )
HEC-teller 73400
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 8207
ES-teller van 1 dag 0
Gewijzigd door ocramarco op 26 november 2008, 10:36
 
ocramarco
Vandaag de eerste dag zonder P2P. het lijkt wat sneller maar absoluut niet wat het zou moeten zijn.
's avonds is het wel aardig op snelheid 6000kbps tot 8000kbps. Zodra er maar een paar verbindingen zakt het al snel in naar 500kbps - 1000kbps.
Toch kabelfouten of defect modem? Ik weet het even niet meer.

Hier de stats na 26 uur

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 9780 Kb
Afname Dichtbij : 37.5 (dB )
Ver weg : 14.6 (dB )
SNR-marge Dichtbij : 12 (dB )
Ver weg : 11 (dB )
HEC-teller 110563
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 11830
ES-teller van 1 dag 0

Iemand nog ideeen of tips?
Gewijzigd door ocramarco op 26 november 2008, 22:12
 
rrozema
Een ander modem/router kan een oplossing zijn. Je hebt redelijk wat storing op je lijn, te zien aan de CRC en HEC tellers. De livebox heeft een bekend manco waarbij de voeding na verloop van tijd te zwaar belast wordt. Je kan ter test eens de voeding een half uurtje uit het stopcontact halen om hem af te laten koelen. Steek hem er dan na een half uurtje/uurtje weer en kijk of je snelheid direct daarna beter is, daalt die na verloop van tijd dan weer, dan moet je nog een keer de helpdesk bellen en de resultaten van je test laten weten. Ze sturen je dan een nieuwe voeding of zelfs een nieuw modem (de livebox is een huur modem).
 
rrozema
speedtest.nl is niet geschikt voor het testen van snellere breedband verbindingen. Gebruik in plaats daarvan de download van ftp.online.nl als referentie (ben even de precieze link kwijt, maar die staat wel op de site van online).

Je verbinding lijkt prima in orde. Heeft niet gewoon een van je huisgenoten een grote download, een file sharing programma als utorrent of zo iets lopen?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid daling', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Te lage snelheid Snelheid : 4 02 jan 2018
Vraag over snelheid Snelheid : 7 22 dec 2016
Lage snelheid met Zyxel modem Algemeen : 16 04 nov 2016
Meer snelheid, wijkcentrale? Snelheid : 10 02 mei 2016
Snelheid inperken? Huawei configuratie en problemen : 61 15 nov 2015
Advertentie