obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Verschillen tussen modems?
Lutz
Bijna een jaar had ik mijn fritz!box als modem gebruikt in combinatie met snel Internet van Online. Nu heb ik, vooruitlopend op een upgrade naar VDSL, het Huawei HG655D weer opgehangen. Nu klaagt mijn zoon over hapernd internet.

Indien ik naar de logs kijk dan zie ik heel veel kernel warnings. Zou het kunnen dat de performance van het Huawei modem minder is dan mijn oude Fritz!box? Of heeft het internet gewoon een slechte dag?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 05 2012 08:53:48:
Ik heb nog naar de kernel warnings gekeken:

2012-10-05 06:39:04 Kernel Warning klog 104 104<1> Intrusion -> IN=nas_a1_0 OUT= MAC=5c:4c:a9:b0:3f:94:00:25:9e:f4:3b:2d:08:00 SRC=188.255.29.111 DST=81.xxx.xxx.xxx LEN=52 TOS=0x00

Dat herhaalt zich dan om de 7 tot 10 seconden.

Ik maak eruit op, dat de firewall het druk had. Dat zou het hikkende internet kunnen verklaren. Zou het kunnen dat mijn fritzbox meer rekenkracht had en erdoor betere performance heeft kunnen leveren?
Gewijzigd door I R Baboon op 05 oktober 2012, 20:11
 
I R Baboon
Die warning is al vaker hier op het forum langsgekomen.
Dit is dus gemakkelijk te beantwoorden.

Je moet kijken naar het woord intrusion (binnendringen) en naar SCR=188.xxx (bron) en dst=81.xxx (doel).
Nu weet je waar die melding voor dient.
Iemand (SRC) wil toegang krijgen tot je pc (DST).
En dat wordt door de firewall tegengehouden. Vandaar die melding.

Overigens heb ik je WAN ip adres even gemaskeerd in je bovenstaand bericht.
Voor de veiligheid..Wink
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Kan ik mij dat zo voorstellen: indien ik in de zomer buiten zit, dan komen er muggen en die willen mij steken. Zit ik achter een muggennet, kunnen ze niet binnen komen.
Portscans zijn de muggen, en de *vuurmuur" is het muggennet? Lastig met de muggen, maar ik moet ermee leven.

Het maakt volgens de logfiles helemaal niet uit, of mijn computer aan of uit staat.
Er wordt gewoon gescant.

Standaard staat de firewall op stealth modus, is dat de veiligste optie? Mijn fritzbox heeft altijd beleeft nee verkocht, maar ik weet niet meer hoe die modus heet.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 06 2012 13:30:33:
Intrainwaarden van het Huawei modem:

Upstream line rate (kbit/s) 1020
Downstream line rate (kbit/s) 19974
Line standard ADSL2+
Channel type Interleaved
Upstream SNR (dB) 9.7
Downstream SNR (dB) 8.3
Upstream output power (dBmV) 12.3
Downstream output power (dBmV) 18.8
Upstream CRC 0
Downstream CRC 55062
Upstream FEC 146733
Downstream FEC 14703731

Upstream Attenuation(dB) 7.9
Downstream Attenuation(dB) 14.5

Ziet dat goed uit?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 06 2012 13:31:57:
Waarom in mijn draadje van decibel emotionics gemaakt worden is mij een raadsel...

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 06 2012 16:45:07:
Nog een vraag: kan ik ergens in de firewall ping uitzetten? Nu staat de firewall gewoon aan en ik heb behalve upnp niets geconfigureerd.
Gewijzigd door I R Baboon op 06 oktober 2012, 16:58
 
I R Baboon
Zo, smileys zijn foetsie..Bye-sad
Je moet Smileys in dit bericht uitschakelen aanvinken als je een bericht post.
Dan zijn ze weg.

Je verhaal over de muggen is helemaal goed.
Je hebt het begrepen.

Stealth betekent vaak dat de firewall of router geen enkele reactie geeft als er aan de deur geklopt wordt.
En dat wordt gezien als de beste optie.
Maar het maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Het belangrijkste is dat ze niet naar binnen kunnen komen.
Bijvoorbeeld heeft de Huawei poort 8081 altijd open staan voor remote management door de helpdesk.
Zonder een login, kan je daar als hacker niet zoveel mee.

Of je ping kan uitzetten, weet ik niet en kan ik nu niet uitzoeken.
De Huawei staat nu in de kast bij mij.. Whistl
Check eens de firewall rules of het daarbij zit.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Welke modem gebruik je nu, en waarom?
 
I R Baboon
Fritz 7170 wordt nu gebruikt. Thumbs Up
Ik heb nogal wat WIFI apparatuur en dus is een goed signaal belangrijk voor me.
En dan doet de Fritz het toch veel beter dan de Huawei.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Ik ben weer terug bij af, dat willen zeggen bij mijn Fritz!Box. Het Huawei modem houdt de verbinding in stand, maar voor de rest is de performance veel trager dan bij mijn Fritz!Box. Zo matig, dat skypen bijna niet meer met video werkte. Is het modem zo matig, ben ik verwend van mijn Fritz!Box, of zal ik de helpdesk vragen voor een vervangend modem?

Fritzbox waarden:
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kBit/s 20480 1024
Min. DSLAM throughput kBit/s 504 32
Attainable throughput kBit/s 21116 918
Current throughput kBit/s 19739 918

Latency 8 ms 7 ms


Signal-to-noise ratio dB 8 8
Line attenuation dB 13 6
Power cutback dB 1 0


Forward Error Correction
CPE 711520
COE 4853

Waarden gemeten heel kort na het opnieuw opstarten.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Heb je die problemen met de Huawei over een WIFI verbinding?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Lutz
Nee, mijn problemen betreffen het bedraad internet. (Wifi doe ik over een apaart AP).
SNR is bij Huawei stukken slechter dan bij AVM. Zal ik online vragen voor ander modem, of komt dat vanzelf zodra mijn fiberfast abonnement ingaat?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 10 2012 18:49:31:
Huawei traint in 14,5dB downlink attenuation, terwijl mijn Fritz!box maar 13DB meet. Dat vertald zich op basis van lijndemping in een afstand tussen 0.942 KM en de 1.083 KM voor de Fritz!Box en voor tussen 1.051 KM en de 1.208 KM voor Huawei...

ik heb http://www.snelpchulp.nl/articles/adsl-bereken-afstand-tot-centrale/ gebruikt.

Volgens bbned is het afstand 981m. Volgens speedtest maar 584m. De 981m volgens BBNED komen overeen met de lijndemping.

Heeft het nut bij Online een ander modem te vragen, of zijn de modems gewoon minder in kwaliteit?
Gewijzigd door Lutz op 10 oktober 2012, 18:49
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Je trekt de juiste conclusies qua afstanden en zo.
Je ziet dat BBNed een veel betrouwbaardere afstandsmeting heeft dan Speedtest.
Dat heb ik zelf al vaak ondervonden.

Alleen zie ik weinig verschil in intrainwaardes tussen Fritz en Huawei.
Upstream line rate (kbit/s) 1020 ----Downstream line rate (kbit/s) 19974 voor de Huawei.
Current throughput kBit/s download 19739 ----upload 918 voorde Fritz.
De verschillen zijn verwaarloosbaar.
De Huawei zou altijd de beste waardes moeten hebben. De firmware van de Huawei is geoptimaliseerd voor het Online netwerk.

De verschillen in attenuation en SNR in beide modems is te verklaren omdat ze anders geprogrammeerd zijn.
Elke merk/model modem reageert anders op bepaalde storingen en eigenschappen van je telefoonlijn.
De waardes die beide modems laten zien zijn prima. Zou ik zo voor tekenen als dat de mijne konden zijn...
Ik verwacht dat Fiberfast je snelheid enorm gaat verhogen.


Wat mij nog onduidelijk is, waarom je problemen hebt met bijvoorbeeld het beeld bij Skype.
Er is geen directe link met de intrainwaardes van beide modems.
Dus ga ik zoeken in andere dingen. Daarom de vraag over je WIFI.
Heb je vergelijkbare problemen ook op andere pc's of laptops?
Gewijzigd door I R Baboon op 11 oktober 2012, 01:46
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Verschillen tussen modems?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Verbinding maken tussen ISRA en modem. Algemeen : 2 31 jan 2015
problem met verbinding tussen modem en Pioneer as-wl300 Huawei meer apparaten aansluiten : 1 13 mei 2013
HUAWEI HG665D - Ik kaan geem verbinding maken tussen mijn pc en mijn xbox voor de mediacentre Huawei meer apparaten aansluiten : 3 01 apr 2012
Beperking tussen ethernet en wlan gedeelte? Livebox meer apparaten aansluiten : 3 03 sep 2009
Wel internet rechtstreeks va livebox maar niet als router er tussen zit Algemeen : 28 21 apr 2009
Advertentie