obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
Draytek Vigor 120 als vervanger voor VMG8324-B10A
Taipou
Hoi allemaal,

Met veel belangstelling heb ik dit forum doorgespit om te achterhalen welk modem ik zou kunnen gebruiken als vervanger voor de door Online geleverde modem, de VMG8324-B10A, en hoe deze in te stellen. Ik heb een Online Extra abonnement met theoretische bandwidth van 30Mbps en een voorspelde praktische bandwidth van 16Mbps.

Door deze lage snelheid en dit topic: https://online.gebruikers.eu/forum/vi...ad_id=2345, dacht ik dat het ging om een ADSL2+ abonnement, waarop ik een modem uit het lijstje in dat topic heb besteld, de Draytek Vigor 120 Annex A.

Ik ben aan de slag gegaan met de instellingen die beschreven staan in dit topic: https://online.gebruikers.eu/faq.php?...?cat_id=10. Toen ik hiermee geen verbinding kreeg, wat ik ook deed, ben ik verder naar de instellingen gaan kijken. Nu blijkt dat de Zyxel modem/router VDSL2 praat, waardoor mijn vrees is gegroeid dat de Draytek Vigor helemaal niet werkt op mijn DSL-lijn!

Nu is mijn vraag: klopt het dat Dray Vigor niet compatible is met mijn DSL-lijn? Ik heb het modem op bridged mode staan en heb een TP-Link Archer 7 eraan gehangen om via PPoE verbinding te maken. Het DSL lampje op de Draytek Vigor flikkert heving, maar zoals gezegd lijkt er geen verbinding tot stand te komen.

Alle hulp is welkom!
 
Lutz
Online gebruikt RFC1483. Kan je misschien zoiets instellen:

RFC-2684 / RFC-1483 Multiple Protocol over AAL5

Ik denk dat dat wat anders is dan PPPoE.

Oude modellen van je Vigor hebben dat 2010 nog niet ondersteunt, maar misschien is er nieuwere firmware beschikbaar?

Nu lijkt het volgens draytek site wel ondersteunt te worden.

Verder weet ik hier natuurlijk niet op er op je adres ADSL2+ of VDSL2 geleverd wordt.
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
Taipou
Wat betreft dat laatste: ik vraag niet naar de details van het abonnement wat ik heb afgesloten, maar of uit te vogelen is of ik iets kan met de Draytek Vigor 120 op mijn DSL-lijn. Ik heb aangegeven dat het modem dat door Online.nl wordt geleverd (en dus werkt) schijnbaar een VDSL2 modem is. (Is hier iets over bekend?) De Vigor zou dus kunnen werken als bijvoorbeeld: VDSL2 'backwards compatible' is met ADSL2+, beide signalen geleverd worden of dit te regelen is met Online.nl zelf.

RFC-2684 / RFC-1483 heeft denk ik alleen zin in het geval dat de Vigor het DSL-signaal begrijpt, neem ik aan? In het geval dat ADSL2+ en VDSL incompatible zijn hoef ik dit niet te proberen.
 
Lutz
Zo werkt het niet. Online levert in het algemeen modems die ADSL2+ en VDSL2 kunnen begrijpen en die automatisch het juiste protocol kiezen. Helaas is VDSL2 niet backwards compatible met ADSL2+. Zie het als reizen met de tram en met de spoor. Het lijkt op hetzelfde, maar dat is het niet.

Gezien je lage verwachte snelheid denk ik, dat online op jouw locatie ADSL2+ levert.

Je moet dan nog het juiste communicatie protocol RFC1483 instellen, anders werkt het niet.

Succes ermee!
"Taal is dat ene stuk gereedschap uit de menselijke gereedschapskist dat goed lijkt te zijn voor alle doeleinden." Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K. G. (2012) Acceptance en Commitment Therapie, tweede druk, Amsterdam: Pearson
 
I R Baboon
Het DSL lampje moet blijven branden. Pas dan is er succesvol een verbinding met het modem aan de overkant van de lijn.
ADSL2+ en VDSL2 zijn gescheiden standaards. Je kan dan geen ADSL2+ modem aan een VDSL2 lijn hangen.
Je kan alleen beide standaards in één modem samenbrengen als het modem daarvoor geschikt is gemaakt door de fabrikant.

Maar waarom wil je geen gebruik maken van de ZyXEL?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Taipou
Ik geloof niet dat de ZyXEL bridge modus ondersteunt, waardoor er nu dubbele routering plaatsvindt. Dat is niet zo elegant en bovendien is de firewall lastig te onderhouden. Het zou mooier zijn als ik een simpel apparaat heb die puur inbelt op de DSL-lijn (de Draytek Vigor) en het vertaalde signaal laten regelen door de feature-rich TP-Link Archer 7 router, waar ik erg over te spreken ben.
 
I R Baboon
Ik heb persoonlijk dat model ZyXEL niet, maar ik ken ZyXEL wel een beetje.
En meer dan genoeg opties aanwezig, lijkt mij. Daarbij heb je admin rechten, dus je kan alle kanten op.

Hoe weet je dat de ZyXEL niet kan bridgen en wat heb je zelf al uitgeprobeerd?
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Taipou
Hmmm.. Ja, niet zoveel eigenlijk. Eigenlijk is dat een logische stap om eerst te proberen Pfft Wellicht dat ik ervoor kan zorgen dat alleen het modem gebruikt wordt in de ZyXEL router en de rest niet. Dat zou mooi zijn.
 
I R Baboon
Beginnen we eerst met de handleiding van dat ding: prodotti.zyxel.it/USERSGUIDE/ZYXVMG-8...G-8324.pdf

Helaas alleen in Engels, maar beter dan niets.


Dan bestaat dit filmpje. Wellicht is dat al voldoende: https://www.youtube.com/watch?v=6UBTQ...UBTQT3G704
Zet wel je geluid zachter, want anders ben je doof....
Nu heb jij VDSL2, dus je moet de VDSL2 instellingen uit de FAQ gebruiken.
In het filmpje wordt ADSL behandeld.

VDSL2
Protocol: PTM
VLAN ID: 1001
802.1P: 0

Probeer het eens.
Kijk voor de beste satelliet links naar [url=Satelliet.start-plaats.nl]Satelliet.start-plaats.nl[/url]
 
Barney
Op mijn Draytek Vigor 120 brandt mijn DSL lampje helemaal niet, maar ik heb gewoon internet als ik bridge mode gebruik met mijn Netgear FVS336G. Het lampje gaat pas branden als je bridge mode uit zet.
Ik zie in de handleiding in de vorige post dat pagina 54 de bridged mode uitlicht.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Draytek Vigor 120 als vervanger voor VMG8324-B10A', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritzbox instellen voor interactive TV Eigen modem configuratie en problemen : 2 24 jul 2022
VMG8324-B10A USB support Zyxel meer apparaten aansluiten : 2 03 mei 2021
Gezocht originele ophangbeugel Zyxel VMG8324-b10A Vraag & Aanbod van tweedehands apparatuur : 1 01 feb 2021
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 jan 2021
ZyXEL VMG8324-B10A Lan na 5min geen ip adres meer Zyxel configuratie en problemen : 2 08 jun 2020
Advertentie