obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Online Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Livebox (= Sagem f@st 3203, wordt uitgefaseerd) » Livebox configuratie en problemen
Wat is er mogelijk met het modem en hoe doe je het? Hoe kom je in het configuratiescherm? Heeft deze router wireless? Waar vind je wat in de schermen? Kun je nog extra dingen instellen, bijv. via telnet? Zijn er problemen bekend met dit modem? en hoe los je ze op?
 Onderwerp afdrukken
FTP met LIVEBOX en FSG3
nero038
Ik ben ff de weg kwijt.

Achter mijn livebox heb ik een FSG3 met ftp staan, deze kan ik niet bereiken van buiten,
intern lukt het zonder problemen. ( met IP 192.168.2.2)

Ik ben de kluts kwijt bij het port forwarden naar de ftp.

IP van FSG zijn:

Lan: 192.168.2.2
Wan: 192.168.1.2

De ftp draait op de FSG3. (port 21)

In de livebox heb ik de IP geforward naar 192.168.2.2 (Lan ip van FSG) maar dit werkt niet.



Mijn vraag is nu:

Moet ik de IP forwarden naar de LAN ip van de FSG (192.168.2.2) of moet ik forwarden naar de
WAN IP (192.168.1.2) van de FSG, en in de FSG forwarden naar 192.168.2.2 ???

Bij de firewall policies in de Livebox, moet ik mer0 als ontvangst en verzend interface of eth0 ??

Kan iemand mij hiermee helpen?FrownSadFrown

Alvast bedankt.
 
Richard
Phoe je maakt het wel ingewikkeld met dat dubbele netwerk.
Op die manier werkt het hetzelde als dat je 2 routers achter elkaar gaat hangen en dat is nooit handig.

Toch eerst wat vragen. Hoe kom je op je LAN aan een 192.168.2.x netwerk? Werkt die FSG Soms ook als router ofzo?

Via jouw situatie is oplossing 2 de goede oplossing.
Je forward van de Livebox naar de WAN poort 192.168.1.2 van de FSG (als je daar de livebox op hebt aangesloten), en in de FSG maak je dan weer de portforwarding van de WAN poort naar de 192.168.2.2.

Maar ik begrijp nu ook dat je moeilijkheden hebt.
2 routers achter elkaar en 2 interne netwerken, waarbij ik me dus afvraag waarom dat allemaal zo omslachtig (en nodeloos ingewikkeld) nodig is.
Gewijzigd door Richard op 01 april 2007, 05:01
Greetings, Richard.
 
rrozema

Quote

nero038 schreef:
Moet ik de IP forwarden naar de LAN ip van de FSG (192.168.2.2) of moet ik forwarden naar de
WAN IP (192.168.1.2) van de FSG, en in de FSG forwarden naar 192.168.2.2 ???


Je moet een port forward aanmaken in beide routers. in de livebox maak je een forward naar 192.168.1.2 en in de fsg naar het ip van je ftp server (met een 192.168.2.x adres)

Quote

nero038 schreef:
Bij de firewall policies in de Livebox, moet ik mer0 als ontvangst en verzend interface of eth0 ??


Ik verwachtte ook mer0 - eth0, maar de firwall instellingen die je op de standaard manier via het front-end aanmaakt hebben mer0 in zowel de ontvangst- als de verzendinterface. Ik vermoed daarom dat jij hem hiervoor ook met mer0 - mer0 aan moet maken.

Maar zoals Richard ook al opmerkte, dit is een heel erg lastige configuratie die je hier gekozen hebt. De kans dat je dit werkend krijgt is daarom erg klein (lees: je zou een van de eersten hier zijn, zo niet DE eerste). FTP kan sowieso al erg lastig zijn voor een NAT router: de client connect naar de server op poort 21 voor dir listings, maar vervolgens gaat de data connectie (=up- of download) vanuit de server geinitieerd worden en zo zijn er diverse verschillende variaties mogelijk, afhankelijk van de mogelijkheden en instellingen van zowel de server als de client. Sommige routers hebben daarom een 'ftp-hulpprogramma' draaien, die zorgt er voor dat als er een client is geconnect via poort 21, dat wanneer de server iets probeert te sturen naar diezelfde client via poort 20, dat dezelfde NAT-vertaling wordt toegepast alsof het om een antwoord op het bericht over poort 21 ging. De livebox heeft zo'n hulp-programma niet. Je ftp server moet daarom instelbaar zijn dat hij z'n dataconnecties niet zelf initieert , maar enkel als response op pakketjes van de client terug stuurt, een soort van NAT-spoofing (da's geen officiele term, het is een hele simpele poging om passive ftp uit te leggen). Dat is echter een afwijking van het officiele ftp protocol en dus doet iedere server dat weer op z'n eigen manier, de een met wat beter resultaat dan de ander... Kortom, je begeeft je in een moeras, waar je enkel maar dieper in kunt wegzakken.

Ik kan je aanraden om de 2e router er tussenuit te halen, dan is het echt al lastig genoeg om het werkend te krijgen.
 
nero038
FrownDe reden dat ik het op eerder van het eerder genoemde is alleen gedaan omdat ik de Livebox niet in bridge mode krijg.

Ik heb de fsg nu als een switch en de Livebox als router draaien.

De WAN ip van de FSG is opgeheven, en de LAN heeft nu IP 192.168.1.2.
In de Livebox heb ik de extern IP geforward naar 192.168.1.2.
Intern doet de ftp het prima, maar extern lukt het toch maar niet.


Doe ik toch nog iets verkeerd of is het de Livebox die niet wil?

Beankt voor de antwoorden mannen !

Ik heb wat screen prints gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik .jpg hier kan plaatsen Frown

[img][/img][img][/img][img][/img]
 
Richard
Hmm... da's vreemd. Hoe is die WAN ip opgeheven? Heb je er nullen van gemaakt ofzo? Ik zou me kunnen voorstellen dat deze nog roet in het eten gooit.
Wat je zou kunnen proberen is het WAN ip op bijv. 10.0.0.50 te zetten of zoiets, dan veroorzaakt het in elk geval geen conflicten, ook niet als nu misschien iets blijft "hangen" in de FSG van de oude configuratie.

Quote

In de Livebox heb ik de extern IP geforward naar 192.168.1.2.

Je externe ip geforward? Ik neem aan dat je poort 21 bedoeld.
Verder kun je het best de port-forward even weghalen waar je hem gemaakt hebt in het geavanceerde deel. Want ik zag je vraag over mer0.

Dan gewoon naar het tabblad "standaard" gaan in de Livebox, dan kiezen voor "firewall" en dan "toevoegen", vergeet ook niet de forward op actief te zetten.
Het gebeurt regelmatig dat een port-forward aangemaakt in de standaard config van de LB beter werkt dan eentje aangemaakt in het geavanceerde deel.
Immers de standaard wordt door de LB toch vanzelf in het geavanceerde deel gezet.

Greetings, Richard.
 
nero038
De FSG heeft 1 WAN port en 3 LAN porten, indien de LIVEBOX als bridge gebruikt zou worden, dan sluit je de utp kabel op de WAN van de FSG, indien de FSG als router word gebruikt, dat is nu niet het geval, dus gebruik ik de WAN port niet, maar alleen de LAN porten.

De FSG doet nu dienst als een switch, de WAN gedeelte is nu niet meer in te stellen in de FSG, tenzij ik het op Router zet.

Ik ga het nog eens proberen zoals je dat heb beschreven. Met extern ip bedoel ik de IP van buiten, idg, 85.144 xxx.xx geforward naar 192.168.1.2 (LAN van FSG)
 
nero038
KRIJG NU WAT !! Heb ik de Speedtouch 780 in BRIDGE mode gezet, mac adres van netwerk kaart mac van live box gegeven.. en ik heb verbinding met orange. Heb een maand hiermee gespeelt en het is eindelijk gelukt.. had de configuratie software van Speedtouch moeten gebruiken, wat dom zeg.. Shock Shock Shock Shock

Ga de FSG maar weer als router gebruiken, kijken of het dan lukt Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin GrinGrin
 
Optimist
Het zal nu zeker gaan lukken, want de WAN interface van de FSG heeft nu het publieke IP adres. Er is dus geen sprake meer van NAT in combinatie met de FTP server en dergelijke...

Ik heb zelf ook een SpeedTouch in bridge mode staan en de externe interface van mijn Linux firewall krijgt netjes het publieke IP adres. Da's dan voor bepaalde programma's ook erg handig (SIP/RTP).

Leuk om te lezen dat het je gelukt is!

Optimist
 
Richard

Quote

Met extern ip bedoel ik de IP van buiten, idg, 85.144 xxx.xx geforward naar 192.168.1.2 (LAN van FSG)

Sorry maar ik begrijp nog steeds niet hoe je dat bedoeld, normaliter forward je geen externe ip's doch slechts poorten, ik zou ook niet weten hoe je een ip moet forwarden.
Als je de Livebox in Bridge hebt staan dan werkt het verhaal ook weer heel anders als ik uitlegde, wat ik ging uit van standaard LB gebruik, dus geen bridge.

Maar het is wel leuk om te lezen dat het je in elk geval met die Speedtouch gelukt is om verbinding te krijgen.

In brigemode wordt inderdaad je externe ip doorgezet. Als je dat wilt bereiken op je FSG wordt het weer een stukje moeilijker en zou je normaliter wel de WAN poort moeten gebruiken, maar dan niet met een intern ip adres maar dan zou die weer automatisch het externe ip moeten krijgen, dan heb je ook niets meer met port-forwards te maken.

Anyway, ik ben benieuwd hoe je het nu in elkaar gaat steken, succes alvast.

Greetings, Richard.
 
nero038
Het is gelukt, kan nu de FSG bereiken, met FTP en HTTPS, en zelfs een vpn connectie aanmaken.

Livebox in de donkerste hoek opgeborgen, tot het terug mag naar Orange. Grin

@Richard. Ik bedoel IP geforward naar port 21 Smile.

Dank jullie wel voor het meedenken Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FTP met LIVEBOX en FSG3', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Livebox ADSL Extra (Family) vervangen met eigen modem Livebox configuratie en problemen : 4 10 aug 2016
Alarm melding via Livebox Livebox meer apparaten aansluiten : 3 21 jan 2015
Livebox adsl connectie valt weg met router aangelsoten Livebox configuratie en problemen : 3 19 dec 2012
Livebox vervangen door Thomson Thomson meer apparaten aansluiten : 11 20 sep 2012
Voorheen met Livebox wel, sinds Huawei werkt telefoonkiezer niet meer Algemeen : 4 29 mei 2012
Advertentie