Onderwerp bekijken
Waarvoor en hoe gebruik je een switch, router of een access point achter dit modem? Hoe krijg ik mijn NAS, netwerkprinter, enz. in mijn netwerk? Hoe deel ik mijn web-, smtp-, ftp-, enz. server met anderen op het internet? Hoe kan ik online spellen spelen op mijn xbox, ps3, wii, psp, enz.? Hoe sluit ik mijn iphone, ip-tv, ip-telefoon, ata, enz. aan op deze router en moet ik dan nog speciale dingen instellen?
DHCP problemen
|
|
darkfader |
Geplaatst op 12 February 2008, 00:03
|
![]() Activiteit ![]() » Nederland Berichten: 23 Lid sinds: 31 Jul 2006 |
Ik heb wel eens last (of eigenlijk meer m'n vader) van IP conflicten. Kan het kloppen dat de DHCP server in de Livebox een dom ding is en na een power-down/reset gewoonweg bestaande IPs weer gaat uitdelen? Het is telkens weer een ander nummer dat dubbel gebruikt wordt. Iemand anders een groot netwerk en dit ook wel eens krijgt? |
|
|
Richard |
Geplaatst op 12 February 2008, 18:47
|
![]() Activiteit ![]() » Maastricht Berichten: 2179 Lid sinds: 03 Apr 2006 |
Een DHCP server is normaliter een dom ding dat ip adressen uitdeelt, het kan inderdaad ook voorkomen dat het reeds bestande ip adressen uitdeelt. Echter als je de pc's op "automatisch ip adres verkrijgen" hebt staan, dan zou dat verder niets mogen uitmaken want dan wordt gewoon de lease vernieuwd. Indien je pc's statisch (dus met vast ip adres) hebt ingesteld, dan kun je inderdaad ip conflicten krijgen. Daarom wordt bij statische instelling ook altijd aangeraden ofwel de dhcp server van de livebox uit te schakelen, ofwel de statisch ingestelde computers een ip adres te geven wat buiten de dhcp range van de Livebox ligt, dus bijv. vanaf 192.168.1.51 en verder, aangezien de dhcp van de livebox standaard maar tot 50 gaat. Greetings, Richard.
|
|
|
jac |
Geplaatst op 13 February 2008, 12:13
|
![]() Activiteit ![]() Berichten: 15 Lid sinds: 08 Apr 2007 |
Bij mij werkt de DHCP server iig niet goed, daarom gebruik ik vaste IP adressen. ook al heb ik de DHCP server niet uitgezet, gaat dat wel goed. Gek he.... Jac. |
|
|
Richard |
Geplaatst op 14 February 2008, 01:16
|
![]() Activiteit ![]() » Maastricht Berichten: 2179 Lid sinds: 03 Apr 2006 |
Nee Jac zo gek is dat niet. Ligt er een beetje aan hoe de dhcp server werkt. Er zijn er die dit toestaan, er zijn er ook die dit niet toestaan. Die van de Livebox staat dit toe (mijn ip ligt ook op 192.168.1.11 dus binnen de LB range). Maar het kan zijn dat er haperingen optreden met de detectie van reeds in gebruik zijnde ip adressen, waardoor dhcp gewoon doodleuk die adressen gaat uitdelen en dan heb je een conflict. Dit gebeurt niet vlug, maar om dit soort grappigheden te vermijden adviseer ik ook altijd een ip buiten de dhcp range te nemen als je statisch gaat. Eigenaardig genoeg is dit ook niet altijd mogelijk en moet het bij sommige routers weer net -binnen- de range van dhcp zitten. Kwestie van proberen. ![]() Greetings, Richard.
|
|
|
rrozema |
Geplaatst op 15 February 2008, 12:03
|
![]() Activiteit ![]() » Delft, 2191 meter vanaf Dt-Vhf Berichten: 2800 Lid sinds: 19 Feb 2006 |
Ter aanvulling op Richard's info: de dhcp server detecteert niet of een ip adres in gebruik is, hij kent enkel ip adressen toe wanneer die in zijn eigen (interne) lijst als 'niet in gebruik' staan gemarkeerd. Sommige dhcp servers beginnen inderdaad met een lege lijst wanneer ze zijn ge-restart, dus dan kan het voorkomen dat je een ip conflict krijgt wanneer de client wel is blijven aan staan en er komt een nieuwe client bij die om een adres vraagt. In het dhcp protocol zit echter wel een methode ingebouwd om te voorkomen dat dit gebeurt: elke client wordt geacht te 'onthouden' welk adres hij de 'vorige keer' had en dient als eerste aan de dhcp server te vragen om dat adres opnieuw toe te wijzen. De dhcp server zal daar enkel mee instemmen indien dat adres niet al in gebruik is, indien het wel in gebruik is, zal hij een ander adres voorstellen dat wel vrij is. In het geval van Jac is er hoogstwaarschijnlijk meer dan 1 dhcp servers actief op hetzelfde netwerk. Elk houdt zijn eigen 'lijst' bij en weet niet dat de andere een bepaald adres al heeft uitgedeeld. Mocht je dit probleem nog eens tegen komen, doe dan eens een ipconfig /all op beide machines die in confict met elkaar zijn en vergelijk het ip adres achter 'dhcp server' om er achter te komen op welke adressen de dhcp servers actief zijn. Nog makkelijker: zet de dhcp server waarvan je weet dat het 'de' dhcp server zou moeten zijn uit en doe daarna op een dhcp client een 'ipconfig /release', gevolgd door een 'ipconfig /renew'. Als het goed is krijg je nu geen ip gegevens meer. Krijg je die wel, dan kun je met 'ipconfig /all' het adres van de 2e dhcp server achterhalen. Zet deze uit en je probleem is vrijwel zeker weg. |
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
![]() ![]() |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'DHCP problemen', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
Problemen met GeForce Now (Cloud gaming) | Helpdesk | : 4 | 19 Sep 2020 |
Na opzeggen van Online beginnen de problemen pas. | Klacht over Online | : 8 | 16 May 2018 |
Wat is het adres van de DHCP server van Online.nl? | Zyxel configuratie en problemen | : 1 | 07 Jan 2018 |
Problemen na Upgrade | Algemeen | : 19 | 11 Dec 2017 |
problemen met Zyxel VMG8924 b10 | Algemeen | : 5 | 12 Jun 2017 |