Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
Vaak uitval van verbinding? Vervang je adapter
Macfan
Ik ben er vrijwel zeker van dat Skype de oorzaak is: op diverse fora kom ik dit uitvallen van de internetverbinding tegen als gevolg van het gebruiken van Skype.
Gelukkig geen helpdesk bellen vooralsnog GrinGrinCoolCool
Groet Hans
 
Macfan

Quote

TCP_IP schreef:


je DL snelheid halveert na paar minuten.. upstream zakt helemaal in en je SNR marges schieten door het dak heen


Dit zijn nu de gegevens na een aantal uren achter elkaar online zonder Skype:

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 12380 Kb
Afname Dichtbij : 31.4 (dB)
Ver weg : 10.9 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 9 (dB)
Ver weg : 10 (dB)
HEC-teller 196177
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 6081
ES-teller van 1 dag 0
Groet Hans
 
Macfan
En dit nadat Skype is opgestart (en weer geen internet natuurlijk), dus weer een nieuwe verbinding:

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 12588 Kb
Afname Dichtbij : 31.6 (dB)
Ver weg : 10.9 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 46
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 4
ES-teller van 1 dag 0
Groet Hans
 
rrozema
Wat mij opvalt is dat je hec-teller behoorlijk is opgelopen. HEC is een error-correctie op de adsl verbinding. Als deze teller oploopt, dan zit er blijkbaar veel storing op je lijn. Veel storing betekent dat er vaak gegevens opnieuw gestuurd moeten worden en dat de throughput van je verbinding dus lager zal zijn en bovendien onder stress snel zal instorten.

Kijk alle verbindingen vanaf je ISRA nog eens na, bijvoorbeeld of er corrosie (groene of bruine verkleuring van de contacten of de draadkernen) zit in je ISRA, of dat er ergens nog een aftakking vanaf je isra loopt. Vraag de helpdesk eens om een zgn. 'lijnmeting', zij kunnen vanuit de centrale de kwaliteit van de koperverbinding tot aan je livebox meten. Een klein stukje van die verbinding is jouw eigen verantwoording, namelijk het stukje van het ISRA tot aan de livebox. Zorg dat je vooraf zeker weet dat daar geen problemen in zitten, dan kun je daarna Online naar het probleem laten zoeken. De storing kan dan in de koperdraad vanaf de centrale zitten, in de centrale zelf of in de livebox. De lijnmeting zal een groot deel van de vragen kunnen beantwoorden.
 
Macfan
Ik zal de bedrading vanaf de ISRA om te beginnen nakijken. Ik heb wel nog een aftakking lopen vanaf de ISRA naar mijn slaapkamer waar ik nog een extra telefoon heb staan. Op deze lijn zit wel altijd ruis. Zou dat de veroorzaker soms kunnen zijn van dat die teller omhoog loopt? En zou dat dan ook te maken kunnen hebben met Skype of staat dat hier los van?
Het rare is dat Skype het wel gewoon altijd heeft gedaan en zonder mijn tussenkomst krijg ik ineens dit probleem met Skype.....
Groet Hans
 
guus
Ja die aftakking heeft er wel degelijk mee te maken. Want er mag niks voor de livebox zitten, alles erachter. Je moet die telefoon dus achter de livebox hebben staan.
 
Macfan
Ok, ik heb de lijn naar de slaapkamer eraf gehaald en de 2 draadjes van de lijn die naar de woonkamer gaat, waar de modem is aangesloten (en de telefoon op de manier zoals in de gebruiksaanwijzing van de Livebox staat) eruit gehaald en weer goed bevestigd.
Skype geeft nu geen problemen meer: de connectie blijft intact!
Voor de volledigheid heb ik nog een overzicht van het gebruik na ongeveer 35 minuten met én zonder Skype:
Zonder:

Status ADSL-lijn
Verbonden
ADSL standaard
G992_5_A
Upstream
1016 Kb
DownStream
12536 Kb
Afname
Dichtbij : 31.2 (dB)
Ver weg : 10.8 (dB)
SNR-marge
Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller
459
Firmware
0xe15080a
ES-teller van 15 min
0
CRC-fouten
55
ES-teller van 1 dag
0

En indien Skype actief is:

Status ADSL-lijn
Verbonden
ADSL standaard
G992_5_A
Upstream
1016 Kb
DownStream
12548 Kb
Afname
Dichtbij : 31.2 (dB)
Ver weg : 10.8 (dB)
SNR-marge
Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 10 (dB)
HEC-teller
295
Firmware
0xe15080a
ES-teller van 15 min
0
CRC-fouten
49
ES-teller van 1 dag
0

Is de waarde van de HEC-teller nóg te hoog?
Groet Hans
 
TCP_IP
helemaal goed hoor... gelukkig heb je niet naar HD hoeven bellen hiervoor... had het ook wel eerder kunnen bedenken opzich maar goed... zo te zien zou je geen problemen meer moeten ehbben
 
guus
Ja helemaal mooi zo Wink

Is wel lastig dat een aftakking zoveel uitmaakt want die heb ik ook allemaal moeten weghalen...
 
rrozema
Het adsl2 signaal is van een dusdanige aard dat het erg gevoelig is voor een correcte afsluiting van de lijn. Een aftakking zorgt voor 'echos' op de lijn waardoor het echte signaal verminkt wordt. ADSL2+ is daar nog veel gevoeliger voor dan gewoon adsl.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vaak uitval van verbinding? Vervang je adapter', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
paar keer per dag wifi uitval met zyxel VMG8324-B10A modem Algemeen : 2 13 Jan 2021
Wifi verbinding voor mijn pc. WiFi : 2 03 Jan 2020
Wel verbinding, geen internet Storing : 1 30 Dec 2018
5 dagen na bericht van oplevering nog steeds geen verbinding Opleveringsproblemen : 4 07 Dec 2018
DSL verbinding valt elke 15 tot 20 minuten uit Storing : 6 02 Dec 2018
Advertentie